menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Cistus

Ga naar meest recente reactie

louise

Louise

Hallo

Enkele jaren geleden kocht ik op een opentuinendag een cistus dansereaui Jenkyn Place.
Prachtig! Bloeide vorig jaar tot in de herfst, eerst uitbundig, nadien bijna dagelijks enkele bloemen.

Kan ik die struik snoeien? Wanneer. Hij is intussen 1.5 m hoog en ruim uitgebost. Volgens info op internet is dat de maximale afmeting. Gaat hij nu al afsterven, want ik las ook dat cistus een kortlevende struik is. Hoe kan ik die best stekken??

Veel vragen, maar ik wil die cistus niet kwijt.
Alvast bedankt voor een reactie.
Louise
woensdag 11 juni 2008 - 14:42
Plantadvies

Plantadvies

Na de bloei terugsnoeien, dan blijft de plant bossig. Is half winterhard dus kan tijdens strenge winters bevriezen. Vermeerderen door zaaien of te stekken.
woensdag 11 juni 2008 - 16:07
annis

Annis

Mooi soort deze "Jenkyn Place"zo prachtig het wit met de rode en gele vlekken in het hart van de bloem.Cistus wordt normaal niet of nauwelijks gesnoeid. Bij hele strenge winters kan het blad eraf vriezen maar dat betekend niet dat de plant dood is. Het is zelfs mogelijk dat een bladloze Cistus gaat bloeien meestal komen de bladeren wel weer terug.
woensdag 11 juni 2008 - 16:53
hildavw

Hildavw

Vandaag was ik meer informatie aan het zoeken over de Cistus, kwam enkele artikelen tegen en daarna ook uw vraag.

Hierna een link met meer uitleg over de Cistus :

http://www.groen.net/botanica.asp?id=10024

http://www.neerlandstuin.nl/struiken/cistus.html

Zo zijn we allebei wat geholpen!

groetjes

Hilda
zondag 22 juni 2008 - 19:29
louise

Louise

Na zoveel tijd weer hetzelfde probleem: kan ik snoeien? Ik heb twee mooie planten verloren door de vorst. Nu heb ik weer een grote uitgegroeide plant. Het "hart" van de struik ik sterk verhout.
Is er iemand die ervaring heeft met cistus?
Alvast bedankt voor een antwoordje.
woensdag 22 september 2010 - 17:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon