menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Viburnum

Ga naar meest recente reactie

Quercus

Quercus

Heykes iedereen,

Ik vroeg me af of er Viburnum-soorten giftig zijn? Ik ben van plan een Viburnum plicatum / V. Opulus in de tuin neer te zetten. Echter wil ik geen problemen krijgen met onze hond. Ik dacht te weten dat de V. plicatum giftig is en dat ook de vogels de rode besjes laten voor wat ze zijn.

Maar graag had ik van jullie even bevestiging gekregen. Mss is dit specifiek voor één bepaalde varieteit en zijn er Viburnum soorten die niet giftig zijn.

Ik hoor het wel,

Greetzz
donderdag 22 mei 2008 - 19:49
WiPe

WiPe

De bessen van Viburnum plicatum kunnen zowel rauw als gekookt gegeten worden. Het jonge blad kan gekookt gegeten worden, hoewel de smaak naar verluid niet schitterend is.

Meer info in:
Kunkel. G. Plants for Human Consumption. Koeltz Scientific Books 1984 ISBN 3874292169

De bessen van Viburnum opulus kunnen eveneens rauw of gekookt gegeten worden.
Overdaad van de bessen van deze soort kan leiden tot braken of diarree, maar dan alleen als je er echt veel van eet, of als je ze onrijp eet.

Volgens wat men mij (in Polen) daarover verteld heeft worden die bessen in Letland courant gebruikt in sausen als vervanger voor veenbessen, maar ik weet niet of dat verhaal klopt.


Ik voorzie voor de hond niet echt problemen met deze twee soorten.
donderdag 22 mei 2008 - 21:20
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Nee, een hond gaat daar niet van eten, het lokt hem niet.
donderdag 22 mei 2008 - 21:57
Quercus

Quercus

Nee, een hond gaat daar niet van eten, het lokt hem niet.



Ik denk echt dat je dit niet mag veralgemenen hoor.

Mijn rhodo's zijn ook niet echt mooi uitgeschoten dit jaar. Reden is 'snoeiwerk van mijn hond'


Dus als ik het goed begrijp zijn bovenstaande Viburnums NIET giftig ?

Greetzz
zaterdag 24 mei 2008 - 18:06
WiPe

WiPe

Viburnum opulus is licht giftig, als de bessen nog groen zijn of als je er overdadig veel van zou eten.

Maar die Rhododendron, die is wel giftig; en nog geen beetje.
zaterdag 24 mei 2008 - 21:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon