menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Afsterven coniferen

katrientje

Katrientje

Twee jaar geleden merkten wij dat enkele coniferen in onze tuin doodgingen. Dit gebeurde enkele
maanden nadat onze buurman een groot duivehok langs deze bomen zette. Is dit toeval of niet.
Sommigen beweren dat de duivenpoep niet goed is voor coniferen. Mijn buurman acht het ook
niet nodig om watergeleiders te plaatsen waardoor het water rechtstreeks op die bomen kwam
. Wij zouden graag nieuwe bomen zetten maar we willen niet dat ook deze het begeven.
donderdag 15 mei 2008 - 11:28
Rita1960

Rita1960

Hallo Katrientje,

Allereerst van harte welkom op dit mooie, leerrijke, gezellige en verslavend forum

Helaas kan ik niet je vraag beantwoorden

Maar misschien dat andere forumleden hier een antwoord op weten.

groetjes,

Rita
donderdag 15 mei 2008 - 19:59
Wes80

Wes80

Katrientje,
Voor (de meeste) coniferen is licht zeer belangrijk. Als dat duivenhok te veel licht wegneemt, zullen de takken die geen licht krijgen, bruin worden. Eens zo'n tak bruin is, stopt ook de groei (behalve bij taxus)

Te veel water daar kunnen ze ook niet allemaal tegen, maar:
Ik heb een leylandi-haag en die staat hier al jaren. Ieder jaar staat mijn tuin onder water. Daarmee bedoel ik niet een plasje na een bui dat wegtrekt, maar een te hoge grondwaterstand waardoor ik weken lang plassen heb staan in de gazon, euh , een soort vijver eigenlijk. Daarvan is niets te zien aan die bomen.
Aan de andere kant van de tuin staat een thuja-haag, deze is nog maar 2jaar, maar ondervind ook niets van al dat water.
Taxus kan daar dan weer niet tegen. (Dat heb ik nog niet praktisch ondervonden.) Er bestaan wel speciallekes die in een moeras kunnen groeien, maar dat is niet die die in de haag wordt gebruikt.

Groetjes
Wes
vrijdag 16 mei 2008 - 13:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon