menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wilde kastanjeboom

Ga naar meest recente reactie

ines

Ines

Beste,
Reeds een tijd zie ik dat de wilde kastanjebomen wel goed in blad staan maar ieder blad heeft
grote bruine vlekken, ook de kleinere boompjes vertonen hetzelfde blad met vlekken.
Zijn die ziek?
Wat kan ik alsnog doen? of is het loos alarm, grtjs,ines.
maandag 14 augustus 2006 - 16:41
varen

Tekst aangepast

Varen

Dat is het werk van de paardenkastanjemineermot. Is in onze tuin jammer genoeg ook present. De eerste jaren waren de bomen feller aangetast dan momenteel. Ik heb de indruk dat de aangerichte ravage vermindert. Bestrijding is met die grote bomen hier vrij moeilijk, het enige wat ik doe is erg consequent het afgevallen blad volledig opruimen. Maar elk jaar is tot nog toe die duivelse mot trouw teruggekeerd.
Meer informatie is met google ruim te bekomen, tik gewoon ‘mineermot’ in en je kunt omtrent dit vervelend beestje een pak te weten komen.

maandag 14 augustus 2006 - 16:58
sugar

Sugar

Dat is het werk van de paardenkastanjemineermot. Is in onze tuin jammer genoeg ook present. De eerste jaren waren de bomen feller aangetast dan momenteel. Ik heb de indruk dat de aangerichte ravage vermindert. Bestrijding is met die grote bomen hier vrij moeilijk, het enige wat ik doe is erg consequent het afgevallen blad volledig opruimen. Maar elk jaar is tot nog toe die duivelse mot trouw teruggekeerd.
Meer informatie is met google ruim te bekomen, tik gewoon ‘mineermot’ in en je kunt omtrent dit vervelend beestje een pak te weten komen.



Een wild idee van sugar.
De enige natuurlijke vijand van de mineermot is de sluipwesp (in beperkte mate, maar toch, alle kleine beetjes helpen in de bestrijding). Een gunstig klimaat scheppen voor deze sluipwespen kan dus op termijn waarschijnlijk ook zijn vruchten afwerpen.
Zet dus een 'insectenhotel' in je tuin . Hiervoor gebruik je houten balken of schijven waarin je met een boor van 4 6 8 mm gaten inboort (maak ze 4 cm diep). Zet de balken met de openingen naar het zuidwesten tot zuidoosten (gaten horizontaal), zo help je die beestjes bij het bouwen van hun nest.
Deze sluipwespen zijn continu op zoek naar rupsen, zodra ze die vangen stoppen ze die i nzo'n hokje, leggen ze er een eitje in en dichten ze het gaatje met slijk. Leuk zicht bovendien

sugar
maandag 14 augustus 2006 - 19:36
ines

Ines

Bedankt Varen en Sugar,


echter een kleine opmerking:
ieder jaar spenderen wij ruime euro's aan dokterskosten en dierenartsen, ieder jaar die
vervelende beten van allerhande, mijn man is vandaag met onze hond dringend naar de
dierenarts geweest wegens beten van insekten op gevoelige plaatsen.
Ik schrik ervan om nog meer van deze leukerst te lokken.
Mijn koelkast bevat corticoiden in geval van...
liever een boom dan met mineermot en lelijk blad.

Dit is ook op den buiten wonen met veel groen en ......beestjes die bijten.
maandag 14 augustus 2006 - 21:22
sugar

Sugar

Bedankt Varen en Sugar,


echter een kleine opmerking:
ieder jaar spenderen wij ruime euro's aan dokterskosten en dierenartsen, ieder jaar die
vervelende beten van allerhande, mijn man is vandaag met onze hond dringend naar de
dierenarts geweest wegens beten van insekten op gevoelige plaatsen.
Ik schrik ervan om nog meer van deze leukerst te lokken.
Mijn koelkast bevat corticoiden in geval van...
liever een boom dan met mineermot en lelijk blad.

Dit is ook op den buiten wonen met veel groen en ......beestjes die bijten.


Een sluipwesp gaat je heus niet steken hoor Hier vind je wat foto's van die diertjes

http://www.kralingen.vaxon.nl/insecten/index.php?rubriek=2

De naam is veel beangstigender dan het diertje zelf

sugar
maandag 14 augustus 2006 - 22:24
WiPe

WiPe

De enige natuurlijke vijand van de mineermot is de sluipwesp

sugar


Dat klopt dus niet, mezen eten ook paardenkastanjemineertmot. Nestkastjes hangen kan ook al helpen.
Als je blad gaat ruimen moet je dat niet afvoeren, maar komposteren en als verteerde bladgrond terug aan de bomen geven.
dinsdag 15 augustus 2006 - 12:21
sugar

Sugar

CITAAT:
">#666666;'>
De enige natuurlijke vijand van de mineermot is de sluipwesp

sugar


Dat klopt dus niet, mezen eten ook paardenkastanjemineertmot. Nestkastjes hangen kan ook al helpen.
Als je blad gaat ruimen moet je dat niet afvoeren, maar komposteren en als verteerde bladgrond terug aan de bomen geven.


Dat is eigenlijk logisch, had ik effe overheen gekeken. Nestkasten in de boom hangen dus, dan kunnen mezen ook nog een handje toesteken

sugar
dinsdag 15 augustus 2006 - 13:48
ines

Ines

Bedankt... ik kies voor blad opruimen en de nestkastjes.
In verdere teksten staat ook het blad verbranden omdat die motten daarin in de winter
overleven, zou dit een reden kunnen zijn om een verbrandingsvergunning te verkrijgen
1 malig?
Grtjs,ines.
dinsdag 15 augustus 2006 - 23:32
jp

Jp

Lijmbanden (wijfjesmot) aanbrengen in het vroege voorjaar, bestrijding met feronoomval (lokstof vangt de mannetjesmot weg), nestkastjes, afgevallen blad wegruimen... zeker geen volledig afdoende middelen, maar alle beetjes helpen & de aanhouder wint.
Het valt ook op dat niet alle paardekastanjes er evenveel last van hebben (standplaats ? cultivar ?)

Loof verbranden mag gemeentelijk onder bepaalde omstandigheden (afstand tot andere bewoning = cruciaal) Wendt U tot de gemeentelijke diensten voor richtlijnen terzake.
Als U afgevallen blad opruimt met een grasmaaier, verkleint sterk het loof om eventueel naar containerpark te kunnen brengen. Proffessionele compostinstallaties zijn voldoende broei-warm om insecteneieren, poppen,... te vernietigen

Veel succes.
woensdag 16 augustus 2006 - 15:05
ines

Ines

Bedankt voor de antwoorden,grtjs,ines.
woensdag 16 augustus 2006 - 22:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon