menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vlierbes

Ga naar meest recente reactie

summerspookje

Summerspookje

elk jaar zit ik met problemen om vliersiroop , of confituur enz te maken , het probleem is niet het recept , maar
1)kan ik een vlierboom in de tuin zetten ?moet dat in volle grond?kan dat in een pot?moet die gesnoeid worden,of kan die gesnoeid worden , hoe moet ik die verzorgen .
2) dan de belangrijkste vraag ,waar kan ik die kopen? in de tuincentra's vind ik die niet.Ik weet wel dat de vlier , een trotse boom is , die steeds hoger wilt dan de plant die naast hem staat, zo toch volgens de geschiedenis van de vlier,dus waar zet ik die dan het beste ?vermits hier op dit forum , elke topic apart , fantastische tuin liefhebbers zitten , ben ik zeker ook op mijn (misschien stomme vragen ,antwoord te krijgen)
groetjes
summer[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 5 mei 2008 - 12:34
hugo

Hugo

1//een vlier kan je overal zetten, het is zelfs een kunst om die NIET te laten groeien, dus opgepast want die kerel kan deftig woekeren,, elk jaar na de oogst van de bessen kan je die met de grond gelijk snoeien, schiet altijd terug uit,, verder heb je hier geen verzorging aan (bij niet snoeien kan afhankelijk van de omstandigheden 5 tot 10 meter worden, zeker in de nabijheid vban een kippenhok)

de bessen moet je oogsten als ze volledig rijp zijn, zwart van buiten en rood van binnen (onrijpe bessen zijn licht giftig en kunnen diarree veroorzaken)

2// zou me verwonderen als je die niet in een tuincentrum kan vinden, ander wandel je op een mooie dag maar eens door een bos en steekt er enkele kleintjes uit om in je tuin te zetten,, groei (en woeker) gegarandeerd

zie dat je in Belsele woont (als je er tegen de herfst geen vind, stuur dan je adres maar even door via pers mail,, dan steek ik er hier in het najaar enkele uit en breng ze uw richting uit als ik naar Antwerpen rijd

groetjes



maandag 5 mei 2008 - 14:33
summerspookje

Summerspookje

1//een vlier kan je overal zetten, het is zelfs een kunst om die NIET te laten groeien, dus opgepast want die kerel kan deftig woekeren,, elk jaar na de oogst van de bessen kan je die met de grond gelijk snoeien, schiet altijd terug uit,, verder heb je hier geen verzorging aan (bij niet snoeien kan afhankelijk van de omstandigheden 5 tot 10 meter worden, zeker in de nabijheid vban een kippenhok)

de bessen moet je oogsten als ze volledig rijp zijn, zwart van buiten en rood van binnen (onrijpe bessen zijn licht giftig en kunnen diarree veroorzaken)

2// zou me verwonderen als je die niet in een tuincentrum kan vinden, ander wandel je op een mooie dag maar eens door een bos en steekt er enkele kleintjes uit om in je tuin te zetten,, groei (en woeker) gegarandeerd

zie dat je in Belsele woont (als je er tegen de herfst geen vind, stuur dan je adres maar even door via pers mail,, dan steek ik er hier in het najaar enkele uit en breng ze uw richting uit als ik naar Antwerpen rijd

groetjes



is dat echt hugo? en zou ik die in een pot (een grote natuurlijk) kunnen zetten ? ik ging altijd plukken in molsbroek, maar ze hebben alles gesnoeid, en de vogels zij er ook niet vies van , dus de laatste 2 jaar ving ik bot, of waren ze verdort, ,ik neem altijd de mooie zwarte bessen , en zit er uren aan om ze te sorteren voor gebruik van geneeskundige middelltjes ,ik maak er wel tijd van om ze te kuisen , en dat is niet niks , maar heb het er voor over, in de centra's heb ik ze echt niet gevonden, maar als ik nu naar molsbroeck ga , moet ik dan ze met de peen uitsteken? of mag dat een tak zijn die ik afsnij? of moet ik wachten tot als ik zie dat het goeie zijn , want er zijn er die er zeer goed op lijken maar die zijn giftig?als ik ze niet moest vinden , neem ik uw aanbod graag aan, om ze als ge naar antwerpen gaat binnen te steken , ik zal u met veel plezier ontvangen hoor , bent u van rond mijn kanten?
groetjes summer,[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 5 mei 2008 - 21:12
Rita1960

Rita1960

Hallo Summer,
zoals hugo al zei: "het kunnen zeer grote struiken worden". En het is net onkruid. Heb er dit jaar 4 "jonkies" ontdekt in de tuin. Ik laat ze mooi staan, ze staan mij er breed naar het zin. ik maak er gelei van en soms vlierbloesemthee. Maar wel de bessen eerst laten koken...

groetjes,

Rita
maandag 5 mei 2008 - 21:26
hugo

Hugo

als 't nog kleintjes zijn uitsteken met een spade (plant met kluit) of anders eind october-begin november stekken nemen van */- 40 cm en voor tweederde in de grond steken,, na beworteling uitplanten op de plaaats van bestemming,, vanaf het tweede jaar kan je bessen verwachten,, na twee jaar plukken snoei je de helft van de takken zo'n 40 cm boven de grond weg, krijg je nieuwe scheuten, en het volgende jaar de andere helft,, enz. enz.;; zo heb je elk jaar opnieuw bessen

als je in het tuincentrum kijkt moet je zoeken onde de naam 'Sambucus nigra'

groetjes
maandag 5 mei 2008 - 21:30
summerspookje

Summerspookje

rita en hugo , bedankt voor de tips, ik heb ze in mijn favorieten opgeslagen , en de naam sambucus nigra , daar kende ik helemaal niks van , zodoende heb ik die in de tuincenters ook niet opgezocht , ik zocht vlier, maar ik ga zeker in molsbroek zien om er een uit te steken, dat zal wel mogen , ik mocht ze toen plukken ook , en anders op naar de tuincentra, hoe ik de vlierbessen moet klaar maken ,dat is geen probleem , dat doe ik al jaren ,
dus nogmaals bedankt hoor groetjes summer
dinsdag 6 mei 2008 - 11:32
cetinel

Cetinel

ik denk dat er bij ons op de werf(sint niklaas,puitvoetstraat) ook welnog zaailingen te vinden zullen zijn van de vlier(er staan 2 grote struiken)
die kan je ook gewoon krijgen hoor......
is dicht bij belsele .
dinsdag 6 mei 2008 - 13:10
summerspookje

Summerspookje

ik denk dat er bij ons op de werf(sint niklaas,puitvoetstraat) ook welnog zaailingen te vinden zullen zijn van de vlier(er staan 2 grote struiken)
die kan je ook gewoon krijgen hoor......
is dicht bij belsele .
hoi ,dat is nieuws , ik heb famillie in de puitvoetstraat , ik kom daar 4x per week , ,ik zal eens op zoek moeten gaan , bedankt hoor
woensdag 7 mei 2008 - 13:37
cetinel

Cetinel

aha,das makkelijk dan.....
ik,zal es op zoek gaan naar zaailingen,moesten die er niet zijn kan je dus ook gewoon stekken.
aangezien de bouw nog niet af is en we der dus niet wonen is het mischien handig om dan een dag af te spreken,vandaag ga ik er toevallig heen,zal eens kijken of ik kleine zie,laat het je dan wel weten,wat ook kan is natuurlijk dat ik ze eventueel bij je familie afgeef,dan kun je gewoon meenemen wanneer je daar komt,moest ik dan bijvoorbeeld niet aanwezig kunnen zijn.
komt wel goed,zal eerst eens kijken naar zaailingen.
groetjes!fatma.
donderdag 8 mei 2008 - 07:48
summerspookje

Summerspookje

aha,das makkelijk dan.....
ik,zal es op zoek gaan naar zaailingen,moesten die er niet zijn kan je dus ook gewoon stekken.
aangezien de bouw nog niet af is en we der dus niet wonen is het mischien handig om dan een dag af te spreken,vandaag ga ik er toevallig heen,zal eens kijken of ik kleine zie,laat het je dan wel weten,wat ook kan is natuurlijk dat ik ze eventueel bij je familie afgeef,dan kun je gewoon meenemen wanneer je daar komt,moest ik dan bijvoorbeeld niet aanwezig kunnen zijn.
komt wel goed,zal eerst eens kijken naar zaailingen.
groetjes!fatma.
hoi cetinel, het beste is dat ge het me laat weten ,leuk van u ,maar ik wil mijn familie niet lastig vallen met mijn hoby's ge kunt nooit weten hoe zij dat opvatten he, en het zijn dan nog geen natuur liefhebbers , dus , laat maar iets horen ,graag
groetjes
summer
donderdag 8 mei 2008 - 21:47
cetinel

Cetinel

awel ik heb es gaan zien en er staan toch een paar kleine struiken in de buurt,als die nu al te planten zijn kunnen ze uitgestoken worden....
ik zal wel gedurende ongeveer een weekje niet naar daar kunnen,maar daarna kunnen we mischien wel een dag afspreken?volgende week vrijdag heb ik wel een beetje tijd om even naar daar te gaan...
zaterdag 10 mei 2008 - 09:18
summerspookje

Summerspookje

awel ik heb es gaan zien en er staan toch een paar kleine struiken in de buurt,als die nu al te planten zijn kunnen ze uitgestoken worden....
ik zal wel gedurende ongeveer een weekje niet naar daar kunnen,maar daarna kunnen we mischien wel een dag afspreken?volgende week vrijdag heb ik wel een beetje tijd om even naar daar te gaan...
bedankt cetinel , dat is goed, het is niet dat het zo dringend is hoor , maar ik ben altijd in de puitvoet ,op donderdag , vrijdag en zaterdag,en dat steeds rond half drie , drie uur , als dat past ,kunnen we nog steeds afspreken,we rijden er toch gewoonlijk voorbij,
groetjes
summer ik ga eens zien wat hugo geschreven heeft , voor de tijd van het verplanten , ik heb dat opgeslagen , en dan kunnen we nog zien he , ze staan toch niet in de weg hoop ik? groetjes
zaterdag 10 mei 2008 - 11:40
cetinel

Tekst aangepast

Cetinel

vrijdag kan ik daar wel zijn rond halfdrie ,moet wel zeker rond kwart na drie daar vertrekken om op tijd terug te zijn omdat de jongste dan van school komt,maar das makkelijk te doen denk ik zo.....
dus als het je uitkomt kom je maar langs aan de puitvoet,ge zult me daar wel zien lopen zeker?? tis het laatste huis dat nog niet afgewerkt is in een rij van vier,net voor het brugje langswaar je terug richting centrum kunt rijden...
in de tuin van voor staan aardappelen en een beetje bloemekes en zo,kan nie missen ....
zondag 11 mei 2008 - 15:08
summerspookje

Summerspookje

vrijdag kan ik daar wel zijn rond halfdrie ,moet wel zeker rond kwart na drie daar vertrekken om op tijd terug te zijn omdat de jongste dan van school komt,maar das makkelijk te doen denk ik zo.....
dus als het je uitkomt kom je maar langs aan de puitvoet,ge zult me daar wel zien lopen zeker?? tis het laatste huis dat nog niet afgewerkt is in een rij van vier,net voor het brugje langswaar je terug richting centrum kunt rijden...
in de tuin van voor staan aardappelen en een beetje bloemekes en zo,kan nie missen ....
ok centinel , ik zal er zijn , gewoonlijk kom ik langs de kant van het koopcentrum, maar dan rij ik maar tot het einde van de puitvoet,dat zal wel gemakkelijk te vinden zijn
bedankt en tot vrijdag 16 mei,groetjes
maandag 12 mei 2008 - 12:17
cetinel

Cetinel

sorry hoor summer,maar der isiets tussengekomen......
ik kan morgennamiddag niet in de puitvoetstraat zijn.
ik kan morgen eventueel wel in de voormiddag daar zijn,maar moet dringend ergens zijn om 2 uur hier...tegen da ik buiten kom is het waarschijnlijk al drie uur en dan is het nog te laat om naar ginder te gaan want dan moet ik ietske later mijn zoon gaan ophalen..
is echt plotseling zo gekomen,het spijt me.
eventueel een andere dag afspreken ,of wat ook kan: ik kan in de voormiddag al uitsteken en langs voor zetten zodat je ze gewoon mee kan nemen van daar??
dan moet je gewoon maar de boomkes(aangezien ze met kluit zijn zullen ze der wel nie onder lijden)
inladen.
het zou kunnen dat er mannen aan het werk zijn in ons huis,maar die negeer je dan maar...die weten van niks,moest er iemand wat vragen zeg je maar dat je had afgesproken met mervouw cetinel dat ge die plantjes kreeg!
wat voor jou het best uitkomt dus: een andere keer afspreken,of gewoon meenemen,morgen voormiddag is geen probleem.
donderdag 15 mei 2008 - 14:51
summerspookje

Summerspookje

sorry hoor summer,maar der isiets tussengekomen......
ik kan morgennamiddag niet in de puitvoetstraat zijn.
ik kan morgen eventueel wel in de voormiddag daar zijn,maar moet dringend ergens zijn om 2 uur hier...tegen da ik buiten kom is het waarschijnlijk al drie uur en dan is het nog te laat om naar ginder te gaan want dan moet ik ietske later mijn zoon gaan ophalen..
is echt plotseling zo gekomen,het spijt me.
eventueel een andere dag afspreken ,of wat ook kan: ik kan in de voormiddag al uitsteken en langs voor zetten zodat je ze gewoon mee kan nemen van daar??
dan moet je gewoon maar de boomkes(aangezien ze met kluit zijn zullen ze der wel nie onder lijden)
inladen.
het zou kunnen dat er mannen aan het werk zijn in ons huis,maar die negeer je dan maar...die weten van niks,moest er iemand wat vragen zeg je maar dat je had afgesproken met mervouw cetinel dat ge die plantjes kreeg!
wat voor jou het best uitkomt dus: een andere keer afspreken,of gewoon meenemen,morgen voormiddag is geen probleem.
hoi cetinel , ok als ge wilt neem ik ze dan morgen middag mee, en doe zoals ge gezegd hebt, het regend nu ,dus ze zullen vast niet uitdrogen, wilt ge er een teken aan doen ,zodat ik geen verkeerde meeneem, want er staan nog potten he,met planten in , alvast bedankt, en als we er voorbij rijden en ge staat in de tuin ,of op de werf , stop ik even , als ge dat goed vind
groetjes
summer













donderdag 15 mei 2008 - 21:38
cetinel

Tekst aangepast

Cetinel

okee das prima!
salukes!



zo ondertussen is het gebeurd,ze zitten in een zak waar "vlier" op staat langs de straat kant,veel plezier ermee!!
als het niet wil lukken ermee kan je gewoon in het najaar ook om stekken komen hoor!,ruikt zalig bij die vlierbloesem trouwens!!
vrijdag 16 mei 2008 - 06:56
summerspookje

Summerspookje

okee das prima!
salukes!



zo ondertussen is het gebeurd,ze zitten in een zak waar "vlier" op staat langs de straat kant,veel plezier ermee!!
als het niet wil lukken ermee kan je gewoon in het najaar ook om stekken komen hoor!,ruikt zalig bij die vlierbloesem trouwens!!
bedankt hoor , en ik verlekker mij er al trouwens op om die bloesems te ruiken hmmmm!
vrijdag 16 mei 2008 - 11:36
cetinel

Cetinel

heb je ze gevonden?
zaterdag 17 mei 2008 - 17:39
summerspookje

Tekst aangepast

Summerspookje

heb je ze gevonden?
ja hoor , ik wilde het u doorsturen , maar moest vandaag naar schoolfeest van de kleinkinderen, ik ben ze gisteren gaan halen , schrok wel dat ze zo groot al waren,
maar als ik thuis kwam ,heb ik direkt ze gepland zoals hugo het gezegd had ,toen ik om raad vroeg, ik heb volop water gegeven ook, en vermits het serius geregend heefd , was het nog beter , de bovenste bladjes hingen nogal slap gisteren , mar nu zag het er wel goed uit, het zou al moeten lukken als ze niet groeien he, vermits iedereen die er heeft ,zegd dat het moeilijker is niet te laten groeien, anders begin ik opnieuw, ik heb ze niet tegen mijn buur zijn kiekeskot durven zetten , omdat hugo zegde dat ze dan nog sneller hun gang gaan, en ge kunt maar nooit weten wat mijn buur daarvan zou vinden, enfin nogeens eens bedankt hoor
groetjes ,summer[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 17 mei 2008 - 18:14
cetinel

Cetinel

graag gedaan hoor! moesten ze niet lukken(wat ik betwijfel) dan kan je in het najaar ook gewoon stekken hoor!
zondag 18 mei 2008 - 00:06
Kristel01

Kristel01

Hallo,

Ik ben op zoek naar vlierbessenstruikjes kan iemand mij helpen? Omgeving sint-Niklaas
dinsdag 1 oktober 2013 - 22:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon