menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

MAGNOLIA vermeerderen

Ga naar meest recente reactie

RogerElise

RogerElise

Ik wil graag een magnoliaboom vermeerderen. kan dat? zo ja hoe? kan dat ook op stam?
zaterdag 5 april 2008 - 15:00
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

Hallo

Ik denk niet dat het lukt door gewoon te stekken maar normaal wel op deze manier:
Gewoon een snee maken in de tak tot ongeveer halverwege.
Hierrond nat mos binden en daarrond dan nog een plastiekzakje rondbinden zodat het goed vochtig blijft (De tak moet wel aan de boom blijven)
Als je dit mos dan goed vochtig houd dan zouden er op de wonden wortels moeten ontstaan.
De beste periode om dit te doen weet ik helaas niet.

veel succes
Greetz Damy
zaterdag 5 april 2008 - 15:09
printemps

Printemps

hallo

marcoteren noemen ze dat
kan in het groeiseizoen
ik zou nog een maandje wachten

groetjes
an
zaterdag 5 april 2008 - 17:11
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

JA dat was het ik kon er niet meer op komen bedankt !

greetz Damy
zaterdag 5 april 2008 - 19:55
Fons

Fons

Een tak naar beneden plooien, waar deze tak de grond raakt een kleine inkerving geven,de tak met grond bedekken en met een kram vastmaken, kan nu gedaan worden.
zaterdag 5 april 2008 - 20:04
RogerElise

RogerElise

hoe lang duurt het dan voordat deze tak losgemaakt kan worden en hoe lang duurt het voor het afgelegde plantje gaat bloeien?
zondag 6 april 2008 - 08:27
Quercus

Quercus

Hey ,

Veel zal afhangen van de omstandigheden waarop het wortelen gebeurt. Bv vochtige omgeving zal sneller resultaat geven dan een drogere omgeving, een dikkere tak zal naar mijn ervaring ook iets langer op zich laten wachten dan een jongere (lees dunnere tak) om te gaan wortelen.

Langs de andere kant , wanneer je een tak in de grond aflegt en je ziet dat op die uiteinden al wat bloemen staan kan dit vrij snel gaan, het bloemen dan. Wanneer je een jongere tak neemt waar nog geen bloemen op staan, kan dit best een paar jaar duren.

Is niet altijd te voorspellen. Gedult is een schone deugt zegt het spreekwoord

Greetzz
zondag 6 april 2008 - 09:36
iecee

Iecee

Wat bedoel je met met: kan dat ook op stam?
Misschien is het wel sneller om ze te zaaien.
Magnolia is weer zo'n uitzondering die bijna niet te stekken is.
Ik vind het heel leuk om mijn eigen planten te kweken maar een magnolia kan je beter redelijk groot kopen, wil je daar een beetje plezier van hebben want ze groeien dan nog zo verschikkelijk traag.
zondag 6 april 2008 - 14:53
hanninkj

Hanninkj

Vanuit zaad duurt het vreselijk lang 5-10 jaar voordat je bloemen krijgt. Van jong hout kun je echt wel stekken. Bodemtemperatuur ca. 24 graden. Het is net gemakkelijk maar het gaat.
zondag 6 april 2008 - 17:02
RogerElise

RogerElise

wat is langzaam groeien? hoeveel cm/jaar krijgt ie erbij?
zondag 6 april 2008 - 19:31
hanninkj

Hanninkj

Ik heb zaailingen van Magnolia virginiana van zaad van mijn plant. Plantjes zijn 1 jaar oud en slechts 5 cm groot.
zondag 6 april 2008 - 22:24
Diddy

Diddy

hehe, lang geleden dat ik hier nog was,

vandaag de zaden van onze magnolia "geoogst", naar wat ik hier lees, moet ik ze gewoon in een pot potgrond buiten zetten, laagje zand erover en gaan de vogels er dan niet mee gaan lopen?
donderdag 29 oktober 2009 - 13:25
WiPe

WiPe

Gewoon in een pot potgrond zetten is niet de beste manier om succes te hebben.


lees hier maar eens.

http://tuinadvies.be/forum/forum_topic.php?hid=6&sid=8&page=1&tid=28972
donderdag 29 oktober 2009 - 17:11
jeehaa

Jeehaa

Een magnolia op stam is een tijdrovende gebeurtenis. Vanaf het moment dat de takken verhouten moet je beginnen met van onder af snoeien. Van de toppen moet je afblijven omdat daardoor de groei remt. Pas als je de gewenste hoogte bereikt hebt, kun je beginnen met het snoeien van de kruin om hem voller te laten worden. Al de tijd die nodig is om hem naar de gewenste hoogte op te werken zal hij niet bloeien en ook als je de kruin tot een volle massa wil laten ontwikkelen door te snoeien blijft de bloei uit. Als je uiteindelijk de verkregen boom de vrijheid laat duurt het zeker 3 tot 5 jaar voordat hij bloeit. trek voor een mooie hoge magnolia op stam maar gerust een jaar of 10 uit voordat je hem de vrijheid kunt geven. Dan heb je wel een hele mooie boom.
dinsdag 2 oktober 2012 - 17:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon