menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bamboe

Ga naar meest recente reactie

caroline1

Caroline1

hallo

ik hou heel veel van bamboe en heb een paar heel mooie staan

vandaag een paar stekken uitgehaald en naast mijn vijver geplaatst

maar ik denk : geen goed idee

wat voor een bamboe is er geschikt voor naast een vijver?
zou er graag eens plaatsen maar met geen te snelle en lange wortels

alvast bedankt
zaterdag 29 maart 2008 - 18:53
Lino

Lino

Kies uitsluitend polvormende bamboe!

Goed uitkijken, het is geen lachertje als je de verkeerde kiest. (zoek eens op "bamboe" op dit forum en je zal al enkele straffe verhalen tegenkomen)

Ken je de naam van de bamboes die je al hebt?
Staan ze in een afgesloten zone? Ingekuild in en betonnen ring of goed afgescheiden met speciaal daarvoor geschikt doek?

Als je een Fargesia-soort neemt, hoef je geen schrik te hebben dat het uit de hand loopt. Dat zijn polvormende bamboes.
zaterdag 29 maart 2008 - 20:29
Esem

Esem

Woekerende bamboe gaat door je folie heen zonder probleem.
Dus opletten met wat je aanplant.
Daar waar je hem zoekt aan te kopen vraag naar niet woekerende bamboe voor aanplant naast je folievijver.
Gr Eddy,
zaterdag 29 maart 2008 - 22:03
caroline1

Tekst aangepast

Caroline1

oké dank jullie

want ik was inderdaad verkeerd bezig en had een sterk woekerende geplant
die ga ik verzetten en een ander zetten
met polvormende wortel
en las ook het artikel ivm bamboe hier op de site
ja, amai, niet te onderschatten dus

groetjes
zondag 30 maart 2008 - 11:07
annis

Annis

Een polvormende bamboe is o.a. de Fargesia. Alleen opletten met het kopen van de Fargesia soorten dat deze niet binnenkort gaan bloeien. Bij de kweker,tuincentra enz. even navraag doen welk soort ze op dit moment verkopen en die voorlopig nog niet gaan bloeien.
maandag 31 maart 2008 - 08:47
caroline1

Caroline1

oef ik heb de juiste bamboe gezet

maar mocht ik hem dicht bij mijn vijver zetten?

heb hem een kleine 50 cm van de kant van de vijver gezet
zo heeft de vijver want schaduw tijdens de hete zomermaanden
allez ja, als die zullen komen

maar is dat niet te dicht ?
het is wel mooi hoor op die manier


hoop dat het goed is wat ik heb gedaan
heb nu al zoveel verplaatst en herplaatst
maar oké
nog een keertje kan erbij

groetjes en dank
maandag 31 maart 2008 - 23:19
Esem

Esem

Ik zou hem toch wat verder weg plaatsen van de vijver.Het mag dan wel geen woekeraar zijn maar de wortels en nieuwe scheuten zijn als messen en gaan door je vijverfolie door.
Ik zou kiezen voor ninimmaal 1 tot 1.50 mt. van de folie verwijderd.
Gr Eddy,
dinsdag 1 april 2008 - 20:04
caroline1

Caroline1

hallo eddy

verder plaatsen zou spijtig zijn
want dan verlies ik juit het effect van het overhangend groen naar de vijver toe

ik kan hem wel nog 30 cm verplaatsen dan staat hij 60 cm van de rand
kan het helpen als ik een stuk betonnen plaat dat ik hier nog liggen heb tussen de vijver en de bamboe plaats? en ik ben ook niet van plan om die bamboe te groot laten worden , hij is nu al 1m 80
en wil hem regelmatig snoeien en bijhouden

helpt dit ?

groetjes caroline
dinsdag 1 april 2008 - 21:28
city

City

hoi ........ ,

blijkbaar ben ik niet de enige die bamboe in de tuin wil . ik vind dit dus ook heel mooi.
wij kunnen er gaan uitdoen bij een tante , maar dit zijn planten van over de twee meter . is dit haalbaar of breken we onze rug er aan ??? heb jij een idee of dit te doen is , ? kwa beworteling enz . kunnen we dit met een gewone spade of moeten we de wortles echt beginnen doorzagen ??
hopelijk kunnen jullie me verder helpen !!

mvg city
donderdag 3 april 2008 - 11:30
caroline1

Caroline1

hallo city

ik heb nogal wat geleerd de laatste tijd ivm bamboe

heb zelf bamboe staan, achter in de tuin
het is wel bamboe met grote bladeren en heel snel groeiende wortels, snelle wandelaars dus...
ze zijn heel mooi, maar je zet het best deze bamboe beetje verder weg want ze groeien heel erg snel

heb onlangs een bamboe gekocht voor naast mijn vijver, met bolvormige wortel
maar aangezien de schrik er toch in zat dat er toch wortels door de folie zouden dringen heb ik rond de wortel een speciale schutting in de grond geplaatst , zodat de wortels verplicht zijn om naar beneden te groeien en ik zo het risico niet loop dat ze mijn vijver lek zouden maken
die bamboe heeft fijne bladeren en is heel mooi


je kan die bamboe bij je tante gerust gaan uithalen,maar dan de stekken, de uitlopers, die zie je mooi lopen en er staan meestal al kleine uitschieters op...je stekt ze gewoon eruit want zo een bamboe in zijn geheel uitspitten is nogal heel veel werk en zwaar
maar als je verschillende stekken neemt en die plant bij je thuis zal je binnen de korste keren grote bamboe hebben

hoop dat je daarmee iets bent

groetjes caroline
donderdag 3 april 2008 - 23:39
city

City

hoi caroline1 .

al heel erg bedankt voor de info . we gaan vanavond eens proberen , ben benieuwd of het gaat lukken .

ja zo naast je vijver zou ik toch ook niet echt riskeren hoor . zou zonde van het werk zijn .

heb je eigenlijk vissen is je vijver zitten ???

mvg city
vrijdag 4 april 2008 - 07:51
caroline1

Caroline1

hallo city

als je een soort speciaal , weet de naam niet , rond je bamboe wortel plaatst mag je gerust je bamboe naast de vijver plaatsen

het is een soort hard pvc, plooibaar en 70 cm diep en je plaatst dit rond de wortel zodat de wortel naar beneden groeit en niet door het rubber kan...

en heb al een paar visjes
kleine ...die de grond poetsen en nog een paar andere die ik geen eten moet geven ..
zal morgen nog eens de naam vragen want ben het vergeten

groetjes caroline
zondag 6 april 2008 - 22:31
city

City

hoi caroline ,

we hebben vrijdag de bamboe proberen uitdoen ,en nee daar was geen beginnen aan . dus we zijn er zaterdag maar gaan kopen in het tuincentrum . uiteindelijk is het fargesia muriela jumbo geworden ,ben benieuwd hoe hoog dat het gaat worden , ik heb op internet gekeken en er staat tot 3,5 meter hoog . deze hebben we in een grote bloembak gepland en naast het tuinhuis gepland , zo hebben we minder inkijk van de buren ( als hij hoger is he ) . weet jij dat dat snel groeit ?? en moet je dat voeding geven ???

als je de naam moest weten van de grondpoetser laat je maar iets weten .

groetjes city
maandag 7 april 2008 - 07:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon