menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klimplanten

Ga naar meest recente reactie

Roxanne

Roxanne

Hallo,

Ik zou graag een pergola plaatsen van ongeveer 3m x 3m waarvan er 2 zijden open zijn. Graag had ik deze laten begroeien met verschillende soorten klimplanten.
Welke klimplanten kan ik het best met elkaar combineren ? Er zijn zo veel soorten dat ik er niet onmiddellijk in slaag om mooie combinatie te vinden. Je moet met zoveel factoren rekening houden (bloeitijd, groenblijvers, grootte,...). Ik ben dan ook nog een groentje in het vak.
De pergola bevindt zich trouwens in het zuidwesten van de tuin en krijgt daar wel redelijk wat zon te verwerken.

Alvast bedankt voor jullie hulp.
maandag 24 maart 2008 - 14:21
Matabish

Matabish

dag Roxanne,

met rozen en clematissen kan je alle kleuren combineren en heb je drie seizoenen lang bloemen.
Bovendien zijn er groenblijvende clematissen. Je zou eens in de http://www.tuinadvies.be/plantengids.php kunnen gaan kijken, daar vind je zeker je gading!!
Veel plezier ermee!

Groetjes,

Matabish.
maandag 24 maart 2008 - 15:13
sugar

Sugar

Hier een stem voor Lonicera japonica 'Hall's Prolific' (kamperfoelie). Plant is semi-wintergroen, bloemt twee keer per jaar en geurt als geen andere
Als je wilt combineren komt een klimroos of een clematis in aanmerking
maandag 24 maart 2008 - 19:37
annis

Annis

Het beste kun je ook even kijken hoeveel zon je op dit gedeelte krijgt en de grondsoort is ook wel belangrijk. Zo kun je iets gerichter zoeken en combineren met de klimmers. Het zou jammer zijn als je mooie dure klimmers aanschaft en het resuultaat is niet wat je verwacht doordat ze niet geschikt zijn voor deze plaats.
maandag 24 maart 2008 - 19:45
fastmario

Fastmario

een pasiflora
heeft bloei en vruchten en blijft meestal redelijk groen tijdens winter
maandag 24 maart 2008 - 19:52
Roxanne

Roxanne

Bedankt voor jullie reacties !
Rozen en clematis lijken mij inderdaad een goede combinatie.
Kamperfoelie is ook nog een geschikte plant. Pasiflora ken ik niet maar deze ga ik zeker eens opzoeken.
Ik heb nog een vraagje : plant je 2 soorten klimplanten naast elkaar zodat deze onmiddellijk in elkaar groeien of elk op een hoekje ?
maandag 24 maart 2008 - 22:32
JMO

JMO

Kunt u mij vertellen welk soort Kamperfoelie dit is, en wat de naam van deze kamperfoelie is. Zie bijgaande foto's.
In afwachting van u antwoord.
Mvg. Jan Oudshoorn

Struiken & Bomen

vrijdag 4 augustus 2017 - 22:26
Tuinprins

Tuinprins

Is onmogelijk te zeggen op basis van deze foto's.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 5 augustus 2017 - 08:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon