menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bomen

Ga naar meest recente reactie

martine89

Martine89

Hallo,
Ik ben Martine en heb mee net aangesloten.Ben al regelmatig komen zoeken naar tips voor men tuin.
Nu heb ik zelf een vraag?Men dochter studeert voor tuinaanlegger en moet nu een eindwerk maken
ze moet 150 verschillende planten bespreken ,opgesplitst in 50 vaste planten en de rest verdeeld
in heesters en bomen .De vaste planten en heesters zijn al in orde maar over bomen vind ze niet
alles terug.Vooral de plantafstand en het onderhoud is moeilijk terug te vinden.Hebben al verschillende
boeken doorzocht als ook op het internet.Is er iemand die er een idee van heeft hoever je bomen uit
elkaar moet zetten?

grtjes Martine
maandag 3 maart 2008 - 16:11
kerstkind

Kerstkind

Wij zelf hebben reeds meerdere malen een stuk bos herbeplant.
De voorschriften hiervoor waren bij grove dennen en eikenbomen een onderlinge
afstande van 90 - 100 cm. Dan had je jonge aanplant. De bomen waren ca. 50 - 60 cm
hoog.

Of je iets aan hebt??? Heeft niet echt met tuinaanleg te maken, maar meer met bos-
aanplant.

groetjes José

maandag 3 maart 2008 - 17:36
annis

Annis

Dit heb ik gevonden op internet.

De plantafstand hangt van de groei af: note- en kerselaars (alle 12 meter), appelbomen (10 meter), perelaars (8 meter), pruimelaars (5 tot 6 meter), perzikbomen en kweeperenbomen (5 meter). Appelbomen en perelaars met zwakkere onderstammen mogen dichter bij elkaar worden geplant.
De plantafstand tussen dakplatanen kan 4 tot 6 meter bedragen.
maandag 3 maart 2008 - 17:49
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Een voorbeeld: beuken in een dreef kunnen op zes tot acht meter uit mekaar geplant worden. Dan kunnen ze op termijn een gesloten dreef vormen. Een solitaire beuk kan weel twintig meter breed worden. Afhankelijk van het gewenste eindbeeld geef je de boom dus meer of minder ruimte.
maandag 3 maart 2008 - 20:02
martine89

Martine89

Alvast bedankt voor jullie reactie,

Het gaat wel over bomen zoals de paardekastanje , beuk , berk , es , wilg , judasboom , hemelboom

vaantjesboom , linde, enz. Misschien kan ze het er beter uit laten als het dan toch afhankelijk is van

wat je zelf wil of kan je de afstand ook bepalen naargelang de hoogte van de boom.

grtjes Martine
woensdag 5 maart 2008 - 19:22
WiPe

WiPe

De afstand die je tussen de bomen moet laten is sterk afhankelijk van de breedte. En er is geen vaste verhouding tussen hoogte en breedte; Je kan de afstand dus niet bepalen aan de hand van de hoogte van d eboom.
donderdag 6 maart 2008 - 08:12
iecee

Iecee

als je opzoekt hoe breed een boom kan worden heb je toch de plantatafstand
in veel boeken over bomen staat er een klein tekeningetje bij hoe groot een volwassen boom wordt
dat is dan ook voor iedere boom anders, een zuilvormige of een bolvorm is wel een groot verschil
dus een algemene regel kan je er niet voor geven
zelfs van dezelfde bomen kan je varieteiten hebben die veel verschillen, kijk bv een treurwilg heeft 15 meter of meer nodig en een knotwilg misschien maar 5
voor hagen, heesters en vaste planten bestaan er lijsten
ik heb een boek dat "de plant groeiwijzer" heet waar ook bomen instaan
mischien dat er nog bibliotheken zijn waar ze het hebben.
de plant groeiwijzer
caroline boisset
uitgegeven door thieme
maar ik heb het al zeker 15 jaar dus of het nog bestaat weet ik niet
inge
zondag 9 maart 2008 - 11:19
iecee

Iecee

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 9 maart 2008 - 11:39
annis

Annis

Het boek DE PLANT GROEIWIJZER heb ik ook pas aangeschaft tweedehands het is niet meer nieuw leverbaar dit is een heel fijn boek.
maandag 10 maart 2008 - 09:12
Sunplant

Sunplant

Martine, wijs je dochter er ook eens op dat veel tuinaanleggers en -architecten de mist in gaan door het juridische aspect.
Bomen, hagen en struiken moeten immers op een minimumafstand van de perceelsgrens staan. De juiste afstanden weet ik ook niet meer, maar je vindt ze terug in het Veldwetboek .
donderdag 20 maart 2008 - 02:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon