menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Leibomen

Ga naar meest recente reactie

city

City

hallo ,

wij zijn van plan om langs onze schutting leibomen te plaatsen . maar wie kan ons helpen met kiezen . er zijn zoveel verschillende bomen , amaai .
bij ons is het de bedoeling dat we geen inkijk meer hebben van de overburen . welke bomen groeien het snelst ?? alle tips zijn welkom .

alvast bedankt . mvg city
dinsdag 26 februari 2008 - 08:31
Esem

Esem

Welkom city ,op dit zeer gezellig tuinforum van tuinadvies.

Is het de bedoeling om een haag van leibomen te planten dat boven de bestaande schutting uit komt of is het iets dat de schutting zelf moet bedekken?
Want is het de bedoeling als tweede afscherming is boven de bestaande schutting zou ik kiezen voor de leilinde.
Ik denk trouwens dat de leilinde de meest gebruikte boom is voor het leiden van......





Gr Eddy,
dinsdag 26 februari 2008 - 12:20
city

City

hoi ,

alvast bedankt voor de info . wij hadden ook zelf gedacht aan leilinden .
ja het is de bedoeling ze boven de schutting te plaatsen zodat we een hogere muur krijgen , de schutting zouden we laten begroeien met klimop . want zo'n schuttingen zijn toch wel kaal he .

alvast bedankt .
dinsdag 26 februari 2008 - 13:46
yeline

Yeline

Van mij ook een hartelijk welkom op dit tuinforum.
Wij hebben in nov. ook leilinden geplant boven de schutting en de schutting laten we begroeien met klimop.

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 26 februari 2008 - 14:25
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Hartelijk welkom bij ons groepje City,

[afbeelding verwijderd niet-https]

tot de volgende keer.....

[afbeelding verwijderd niet-https]

dinsdag 26 februari 2008 - 16:21
Esem

Esem

Ja city dat had ik ook voor ogen,het wordt eigenlijk een haag op stammen die dan boven de schutting uitkomt.
Ik heb het al op verschillende lokatie"s gezien in vind het echt een hebbeding.
Gewoon zeer mooi en aantrekkelijk,en daarbij nog eens landelijk.

Gr Eddy,
dinsdag 26 februari 2008 - 18:20
VTO

VTO

Beste,

Leilinden zijn inderdaad snelgroeiende bomen die vlug voor een scherm zullen zorgen. U moet wel rekening houden dat tijdens de winter er meer inkijk is.

Een ander opties is haagbeuk, (carpinus) en in plaats van een rij, twee rijen planten op zo'n meter van elkaar. De bomen dient u geschrankt planten. In plaats van vlak te laten groeien laat u uw bomen in blokken, kubussen snoeien.

u houdt u uw doorkijk naar uw schutting doch door de dubbele rij met fijne takken heeft u tijdens de winter ook een winterscherm tegen inkijk.

dinsdag 26 februari 2008 - 22:28
city

City

hoi ,

eerst en vooral bedankt om de verwelkoming .

ik heb ergens een foto zien staan van een voorgevormde sierpeer , deze staat deze periode heel mooi in bloei . en geeft mooie witte bloesem . komen daar dat sierperen aan ??
wie kent er deze soort ??? is dat een snel groeier ??? kan dit ook gebruikt worden voor een scherm te creëren . .

groetjes city .
woensdag 27 februari 2008 - 07:52
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Dag City, welkom op het forum! De peer is misschien Pyrus salicifolia maar je kunt ook met eetbare peren aan de slag om een scherm te maken. Inderdaad mooie witte bloemetjes en later vruchten. Ik verwacht wel dat je met de linden eerder 'dicht' zit. Martje
woensdag 27 februari 2008 - 10:18
city

City

hallo ,

heel erg bedankt , dus we zullen maar kiezen voor de leilinden .
hebben jullie ook een idee op hoeveel afstand je ze van elkaar moet plaatsen . sommige zeggen 3 meter andere weer 4 of 5 meter . dus ja wij als leek kennen er weer niet veel van he .
en ja daar gaan we verandering in brengen . we gaan deze periode aan de slag om onze tuin wat gezelligeren en mooier te maken . dus wie weet kom je me hier nog veel tegen .

groetjes city
woensdag 27 februari 2008 - 11:40
minouke

Minouke

ik heb (of had) Tillia cordata en ze staan op 3m afstand, een soort dat niet druipt want er zijn soorten Tillia's die een soort honing laten en dit is een beetje vervelend voor bv opritten
woensdag 27 februari 2008 - 17:56
VTO

VTO

HOE DICHTER UW BOMEN STAAN HOE KORTER DE ARMEN ZIJN OP DRIE METER ZIJN DIT ARMEN VAN 1.5 M HOE KORTER DE ARMEN HOE HOGER DE ARMSCHEUTEN WORDEN; DRIE METER IS VOOR LINDEN HET MINIMUM DICHTER ZULT U EEN BOS KRIJGEN VAN ZIJSCHEUTEN OP DE ARMEN DIE U GEREGELD MOET BIJSNOEIEN OM EEN MOOI UITZICHT TE HOUDEN;
donderdag 28 februari 2008 - 01:38
city

City

hoi

oei oei oei vto en nu in het nederland aub .. armscheuten , zijscheuten oei daar snap ik precies niet veel van . ja ik ben maar een beginnende tuinierder he . dus ik mag ze zeker niet dichter dan drie meter planten . wat is dan het beste ???
de armen zijn dat dan de zijtakken die je plantaan vormen . en de armscheuten zijn dat die in de hoogt gaan ??? ik moet precies nog veel bijleren . maar ja dat snoeien is voor men ventje hoor .

alvast bedankt mvg city
donderdag 28 februari 2008 - 08:53
minouke

Minouke

ik snoeide de zijtakken (op de vaste leitakken) in de winter (feb) en fatsoeneerde ze nog eens in de zomer om 'saucissekes' te krijgen

donderdag 28 februari 2008 - 13:18
VTO

VTO

ja het was al laat en mijn uitleg wat te bondig. uw leilinden bevat een stam met daarboven de geleide takken. Dit is het geraamte van uw boom.of uw gesteltakken. Deze gesteltakken noem ik persoonlijk bij leilnden armen omdat ze zijdelings langs uw stam gevormd worden. Nu volgens de hoeveelheid wortels zal uw boom groeien. hoe korter uw gesteltakken of armen hoe meer eenjarige scheuten zullen gevormd worden op deze armen. Want het zijn die scheuten die voor de voeding zorgen voor de boom en dit alles volgens verhouding takken, stam wortels. Wilt u scheuten die niet zo geweldig groeien moet u zorgen voor langere armen zodat de hoeveelheid eenjarige scheuten verdeeld zullen worden over een langere tak en dus minder lang zullen zijn.

Vto
donderdag 28 februari 2008 - 20:33
city

City

hoi vto ,

nu heb ik het begrepen denk ik . dus hoe dichter ze op elkaar staan hoe sneller ze ook gaan dicht groeien . want de scheuten vormen de wand denk ik he . of moet je die er altijd afknippen ?? en zijn het de armen die de wand vormen ??? bij ons is het de bedoeling om zo snel mogelijk een scherm te hebben . dus op drie meter of 4 meter zou wel oke zijn misschien ??
alvast bedankt om de verder uitleg , en ja sorry als ik er niet zoveel van snap he . maar we moeten ergens beginnen .

mvg city
vrijdag 29 februari 2008 - 08:24
printemps

Printemps

hallo

lei-linde is wel mooi hé

maar let op dat er in uw naaste familie niemand is met een insecten-fobie
linde trekt namelijk veel bijen enzo aan
heb ze zelf niet kunnen planten om die reden

mvg
an
vrijdag 29 februari 2008 - 13:32
iecee

Iecee

wat saai,
ik zou nooit kiezen voor leilinden want daar staat heel vlaanderen al vol mee
bovendien, dat lekken, dat zijn bladluizen die suiker laten vallen en zitten dus ook nog vol met mieren, en die zitten bijna in iedere soort en daar krijg je weer roetdauw van en vieze plakkende zwarte plekken op je schutting.
veel mooier en sterker zijn platanen, allerlei appels en perebomen, carpinus sierperen
van fruitbomen heb je drie keer plezier eerst als ze bloeien dan als ze fruit krijgen en peren hebben ook nog een mooie herfstkleur
bij veel boomkwekerijen kan je al veel soorten leibomen kopen.
misschien wel duurder als leilinden. maar dat weet ik niet zeker.
zaterdag 1 maart 2008 - 15:37
printemps

Printemps

in onzo tuin staan een paar lei-fruitbomen
namelijk een cox,conferance en james grieve
2 in kandelaar model
en 1 spalier met 1etage

en inderdaad mooie bloemen,dan lang fruit,mooi in de herfst en mooie takstuctuur in de winter

groetjes an
zaterdag 1 maart 2008 - 16:00
VTO

Tekst aangepast

VTO

city,

De scheuten die op de armen groeien zullen zorgen dat u geen doorkijk meer heeft. Indien u echt een scherm wilt moet u uw armen( uw vertikale gesteltakken) om de dertig cm vormen. De scheuten snoeit u ieder jaar terug tot op de armen en dit rond begin maart. U laat een klein stompje staan van deze eenjarige twijg. U zult slechts een paar maanden inkijk hebben. En indien u mijn eerdere uitleg niet begreep, dan was dit normaal, bij nalezing bleek het wat te bondig te zijn, wat voor mij nu normaal lijkt was enkele jaren terug chinees.
maandag 3 maart 2008 - 06:24
city

City

hoi

vto alvast bedankt voor de grondige uitleg . ik kijk er al naar uit om in onze tuin te beginnen werken .


de sierperen vind ik ook wel heel mooi , en zeker deze tijd mooie bloesem .
maar groeien deze snel ????
en heb je daar veel peren van , want bij ons gaan ze op de stoep vallen en bij de buren , en nee daar willen we geen last mee . dus voor de bloesems en de mooie herfstkleuren ja , maar voor de peren ben ik niet zo te vinden . of hebben ze niet veel peren ???


alvast bedankt . mvg city

maandag 3 maart 2008 - 08:04
VTO

VTO

Beste,

ga naar een goed tuincentrum of boomkweker in uw buurt. Zij kunnen u volgens uw grond de ideale groeier leveren en indien geen peren gewenst, er zijn veel vruchtloze soorten. Persoonlijk vind ik de periode om aan te planten aan de late kant, indien u nog het planten kan uitstellen tot oktober nov zou dit ideaal zijn. De planten zullen beter aanslaan, hebben minder last van uitdroging en zullen volgend jaar de zogezegde winst van het nu in het voorjaar geplante bomen inhalen en voorbijsteken en dit omdat de planten minder hebben afgezien.

ondertussen kunt u de soort planten die u bestelt eens gaan bekijken in de verschillende periodes van het seizoen. Zo weet u of het volgens u de gewenste soort is.

U kunt nu wel al uw geraamte vormen waarlangs u uw bomen zult planten hetzij de palen met bamboestokken verbonden hetzij met draden. Voorzie de plaats van het planten van uw bomen, tussen uw palen en niet langs uw palen. Dit heeft het voordeel dat u na verloop van tijd, indien gewenst u uw palen kunt verwijderen.

Indien u deze zomer geen inkijk wenst kunt u aan uit geraamte dat u nu plaatst, een soort windscherm plaatsen, een groen doek die verkrijgbaar is in vele tuincentra's. U moet dan wel zorgen voor een stevig geraamte waar u later uw bomen zal tegen platen omdat dit windscherm veel wind vangt.
maandag 3 maart 2008 - 15:02
city

City

hoi vto ,

heel erg bedankt om de goede hulp .
voor ons is het geen enkel probleem om te wachten tot oktober voor te planten .
wij zullen deze periode nog werk genoeg hebben in ons tuin . we gaan namelijk een vijver en nieuwe plantenkamers aanleggen . dus zo zie je maar nog werk genoeg .
zo zal je ons hier nog veel vinden op de site .

heel erg bedankt .

mvg brenda
maandag 3 maart 2008 - 16:35
Balki

Balki

Hallo, wij zouden ook graag zo'n leibomen planten maar denken veeleer aan een Plataan 'Platanus x acerifolia"

Heeft er iemand een idee van hoelang het duurt alvorens er een beetje groen op die bamboe stokken zal te zien zijn, volgend jaar in mei pas?

Ik kon hier lezen dat we al laat zouden zijn, volgens mijn tuinman kan het nog tot einde april en heb je zelfs het voordeel dat de bomen dan goedkoper zouden zijn omdat je ze nu koopt in blote wortel.

Wij zitten ook al met een draad langs de achterkant en zouden die willen bezetten met klimop, maar er zouden daar ook veel soorten in zijn, welke neem je het best en is redelijk makkelijk in te tomen?

Vele groetjes Koen
donderdag 10 april 2008 - 18:44
VTO

Tekst aangepast

VTO

Beste,

eind april is echt de uitsterste plantdatum. De bomen zitten in de kwekerij reeds geruime tijd ingekuild in zand en dit om gemakkelijk uitgehaald te worden. Ze zullen indien ze niet voor eind april geplant worden, verloren zijn. Vandaar dat ze momenteel wat zakken in prijs. Er zijn zelfs plantenkwekers die na een april niets meer leveren.

Eenmaal de bomen geplant zult u ze geregeld moeten begieten, geen straaltje maar enkele emmer per dag per plant. En dit enige tijd aanhouden. De bladeren die op de bomen komen zullen water verdampen. De niew aangeplante bomen zullen nog geen haarworteltjes gevormd hebben en zullen dus nog te weinig vocht kunnen opnemen. Begiet u uw planten niet dan zullen ze wel uitschieten maar u heeft een grote kans dat ze uitdrogen en afsterven.

Voor de juiste plantafstand bezoek de site :

http://www.neerlandstuin.nl/bomen/plataan.html[/img]http://www.neerlandstuin.nl/bomen/plataan.html

groeten


http://www.neerlandstuin.nl/bomen/plataan.html
vrijdag 11 april 2008 - 11:32
Quercus

Quercus

Hey,

Heb ook zo'n probleem. Betonnenplaaten achteraan in de tuin. Daarachter een paar bel-etagewoningen die in onze tuin kunnen binnenkijken.

Nu was ik al eens gaan kijken in de tuincentra bij ons in de buurt. Maar wat een prijzen wordt er gevraagd voor zo'n leiboom die al iet of wat postuur heeft. Carpinus (varieerde tussen de 100 - 250 euro). Eerlijksheidshalve moet ik wel zeggen dat die bomen van 250 euro/stuk al sterke knapen waren.


Het zal voor het najaar zijn eer deze bomen bij ons hun intrek nemen

Greetzz
zondag 13 april 2008 - 22:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon