menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Naam boom

Ga naar meest recente reactie

Liselore

Liselore

Hoi tuinvrienden,
Bij mijn zus in de tuin staat een fameus hoge boom met Acacia-achtig lichtgroen blad, en daar hangen nu vruchten in die kogelrond van vorm, iets kleiner dan een ping-pong bal, zijn, en knalgroen. Wat voor boom is dit ?
Groeten,
Liselore
maandag 7 augustus 2006 - 14:08
WiPe

WiPe

Ik vind de mschrijving ogal vaag. Ik moet dus gokken. Misschien zou het wel Juglans nigra kunnen zijn?
woensdag 9 augustus 2006 - 10:16
Liselore

Liselore

Ik zal er zondag proberen aan te denken om er een foto van te maken. De boom is heel heel groot, zoals een eeuwenoude beuk of eik zou ik zeggen, maar eerder piramidaal opgaand, het blad is geveerd, dus kleine langwerpige blaadjes aan iedere twijg, frisgroen van kleur (acacia-achtig dus), en de vruchten zijn dus bollen, geen nootvorm zoals walnoot.
Liselore
woensdag 9 augustus 2006 - 22:27
Adrienne

Adrienne

Liselore,
Ik denk dat je een fotoke zal moeten plaatsen.
Moeilijk om te gokken hé.
gtjs adrienne
donderdag 10 augustus 2006 - 00:02
WiPe

WiPe

de vruchten zijn dus bollen, geen nootvorm zoals walnoot.
Liselore


Kan perfect kloppen met Juglans nigra.

Zoek eens wat afbeeldingen via google, dat kan je ook al flink op weg helpen.
donderdag 10 augustus 2006 - 10:43
annis

Annis

De Juglans nigra is de zwarte walnoot. De Juglans regia ''Laciniata'heeft varenachtig blad dit is diep ingesneden.
Ann
donderdag 10 augustus 2006 - 15:14
Liselore

Tekst aangepast

Liselore



Lap, mooie foto geplaatst en nu vindt mijn pc de pagina niet, gevolg : leeg bericht. Tweede poging volgt...

[afbeelding verwijderd niet-https]

Kent iemand deze ?

Liselore

Detail van de vrucht volgt :

[afbeelding verwijderd niet-https]

Et voilà mes amis ...
maandag 14 augustus 2006 - 14:36
annis

Annis

WiPe heeft gelijk dit is de Juglans nigra- zwarte notenboom. Deze heeft groene ronde vruchten die sterk ruiken als je erover krast. De boom kan wel 30m worden.
Ann
maandag 14 augustus 2006 - 16:15
florentina

Florentina

Inderdaad, de vrucht heeft een heel specifieke geur .Ik heb, jaren geleden, 2 vruchten tussen mijn
meidoornhaag geplant. Het resultaat is dus dat ik ook juglans nigrabladeren tussen de meidoorn
heb, maar die groeien sneller en die moet ik ook wat vaker "bijhouden".
florentina
maandag 14 augustus 2006 - 16:25
WiPe

WiPe


Ik heb, jaren geleden, 2 vruchten tussen mijn
meidoornhaag geplant. Het resultaat is dus dat ik ook juglans nigrabladeren tussen de meidoorn
heb, maar die groeien sneller en die moet ik ook wat vaker "bijhouden".
florentina


Op termijn worden die vanonderen kaal, bovendien houdt Juglas niet van veevuldig snoeien. Ik betwijfel of dat op lange termijn goed blijft gaan.
maandag 14 augustus 2006 - 16:32
Liselore

Liselore

Danku allemaal voor de informatie. Inderdaad, wat de geur betreft, we hebben gisteren ook zo'n onrijpe noot "opengestampt" en bij het openen kwam er een harsachtige geur (die ook wel aan walnoot deed denken) aan onze handen zitten, die er met wassen amper afging. Zijn deze noten indien rijp ook eetbaar ?
Liselore
maandag 14 augustus 2006 - 17:03
WiPe

WiPe

Eetbaar zijn ze wel, maar dat is een erg rekbaar begrip. De noten zijn keihard, en ze bevatten veel minder 'inhoud' dan de walnoot. Het loont dus de moeite niet.
maandag 14 augustus 2006 - 17:35
charelke

Charelke

Jep Liselore,je hebt het inderdaad over dezelfde boom als ik hier bij mij in de straat,volgens WiPe is het een juglans nigra, en inderdaad het is een zwarte okkernoot zonder naden,met naden zou het carya soort zijn.
Bedankt voor je antwoord op mijn bericht zunne merciekes
groet-je
Charelke
donderdag 26 oktober 2006 - 20:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon