menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Moerbei

Ga naar meest recente reactie

u857287

U857287

dag allemaal

ik wilde eens vragen of er ook een zwarte moerbei in treurvorm bestaat

graag jullie reactie

bedankt alvast

lieve
dinsdag 19 februari 2008 - 22:41
LauraK

LauraK

Hallo Lieve,

De zwarte moerbei bestaat ook in treurvorm, al zal die veel zeldzamer zijn dan de witte.
Als je googled op 'Morus nigra pendula' is er wel het e.e.a. over te vinden.
Hier even een afbeelding die ik van deze moerbei vond.

Groeten van Laura.

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 20 februari 2008 - 09:44
lentemode

Lentemode

Je vond daar een prachtfoto, Laura !

Nu iedereen een dakplataan in zijn tuintje wil, zijn veel trendy hoveniers op zoek gegaan naar iets exclusievers ...
En wat hebben ze dan gevonden ?
Een DAKMOERBEI ! Bij elk zichzelf respecterende boomkweker al te verkrijgen !
De twee moerbeisoorten die in dakvorm kunnen worden gesnoeid: Morus alba en Morus nigra.
Maar opgepast, plan er zeker geen terrasje onder (en waarvoor dient zoiets dan eigenlijk wel ?)
want de vruchten van de zwarte moerbei geven vlekken die nauwelijks te verwijderen zijn uit witte hemden ...
Zelf vind ik ook de gewone vormen ware schoonheden die al na een paar jaar een pittoreske aanblik aan je tuin geven ... Doen !!!

Groetjes,
Mia
woensdag 20 februari 2008 - 12:35
LauraK

LauraK

In het kader van Mia's uitleg bedacht ik me ineens ook de volgende foto gezien te hebben:
[afbeelding verwijderd niet-https]
Je wil niet weten hoe je auto eruit ziet als hij onder de carport staat in de tijd dat de vruchten
rijp zijn... Het is een prachtige boom, maar niet geschikt als dak of afdak, lijkt mij.
Maar als je de ruimte hebt in je tuin, zou ik het ook zeker doen. De vruchten schijnen heerlijk te zijn!

Groeten van Laura.
woensdag 20 februari 2008 - 16:05
u857287

U857287

dag allemaal

bedankt voor jullie reaktie

de morus alba pendula heb ik al gezien, doch de morus nigra pendula, nog nergens

nu ik weet dat hij bestaat, zal ik hem toch wel ergens vinden

bedankt alvast

groetjes

lieve
woensdag 20 februari 2008 - 22:10
WiPe

WiPe

Bijgevoegde foto is geen Morus nigra 'Pendula' maar een Morus alba 'Pendula'
In het boek 'De Gouden Moerbei' van Willy Keymeulen, staan 10 cultivars van Morus nigra vermeld, maar geen enkel daarbvan heeft een habitus die ook maar bij benadering als een treurvorm kan omschreven worden.
donderdag 21 februari 2008 - 10:28
cetinel

Tekst aangepast

Cetinel

[afbeelding verwijderd niet-https]
dit lijkt me toch duidelijk een morus nigra hoor!!
de morus alba is toch de witte vorm(soms roze vruchtjes) maar zo donker rijpen zoals hierboven,dat doen die niet hoor!
mischien is het niet echt een treurvorm en zijn de takken zodaniguitgebogen naar beneden dat het zo lijkt? maar dan zouden de rest van de takken weer naar boven groeien?
vrijdag 22 februari 2008 - 12:46
WiPe

WiPe

Morus alba kan ook zwarte vruchten hebben.
vrijdag 22 februari 2008 - 19:49
dithmar

Dithmar

Een treurmoerbei is de "pendula" variëteit van de Morus alba of "witte moerbei". Een treurmoerbei of welke andere siervorm dan ook is onbestaande bij de soort "Morus nigra" of "zwarte moerbei".
Alle gekende siervormen bij de moerbei zijn enkel en alleen te vinden bij de soort "Morus alba". Zelfs de plataanbladige moerbei (de zogenaamde dakmoerbei is een ondersoort (afwijkende vorm) van de Morus alba ("plataneifolia").
Al deze verwarring ontstaat doordat de "Morus alba" zowel witte, roze, lavendelkleurige, als zwarte vruchten vormt. Zéér vele tuincentra en plantenkwekers bieden dan ook de Morus alba aan onder de naam Morus nigra gewoon omdat de boompjes die zij aanbieden zwarte vruchtjes vormen (de meest voorkomende vorm)terwijl er in werkelijkheid een hemelsbreed verschil is tussen beide soorten....
Zelf heb ik één van de grootste moerbeicollecties uit Europa en ik erger me vaak aan de naamsverwarring bij de moerbeien, zelf ken ik geen enkele andere plant/boom waar er wereldwijd (want dit is niet alleen in ons land zo) zo'n erge naamsverwarring is . Zeker meer dan de helft van wat je vindt aan aanbod op het net gaat over een verkeerde soort.....Let dus op wat je koopt

Groetjes,
Dithmar
vrijdag 22 februari 2008 - 20:46
cetinel

Cetinel

zoooo,weer heel wat bijgeleerd dus!
ik wist wel dat de witte moerbei in kleur kon varieeren tot roze en zelfs lichtpaars had ik al es gezien,maar nooit zulke donkere.
en hoe kun je nu weten dat degene die jij hebt wel degelijk een morus nigra is??
ik heb vorig jaar eentje gekocht en geplant,vruchten weet ik niks van omdat die natuurlijk nog geen vrucht gedragen heeft...
ik heb ze via het arboretum waasland en ga er daarom vanuit dat het wel een morus nigra zal zijn?? tis geen treur of dakvorm of zo,een gewone boom...
heeft geen soortnaam op het etiket,maar is blijkbaar wel ge-ent(aan de verdikking aan de stam te zien)

nog een vraagje: hoe kan je dan zien of het om een morus nigra of alba gaat? aan de vruchtkleur blijkbaar niet...dat hemelsbreed verschil dus,dat wil ik kunnen herkennen
dank bij voorbaat!!
dinsdag 26 februari 2008 - 09:12
dithmar

Dithmar

tijdens de winter kan je de Morus nigra herkennen doordat ze markantere lenticellen hebben op de jonge twijgen dan de Morus alba maar belangrijker is dat de nigra zeer dikke bijna zwarte knoppen heeft terwijl de alba kleinere en eerder bruine tot licht bruine knoppen heeft. Dit is trouwens de reden waarom de Morus nigra zo heet ....nigra verwijst naar de zwarte knoppen en niet naar de vruchten....

wanneer de boom in blad en vooral in vrucht staat is de herkenning uiterst éénvoudig....

1) De nigra heeft een zeer ruw blad , boven en vooral onder behaard en het bijzonderste : de vruchten met zeer geconcentreerde wat zurige smaak hebben een uiterst kort steeltje dat bijna niet te zien is en waardoor het lijkt alsof het vruchtje aan de twijg geplakt zit , zelfs bij volledige rijpheid lossen de vruchtjes soms niet en daardoor knijp je ze fijn in plaats van ze te kunnen afplukken . Wanneer je een twijgje breekt geeft het hout een bijzondere sterke geur af.

2) De alba heeft een lichtjes behaard blad (de reden waarom de zijderupsen alleen deze eten en geen nigra bladeren). de vruchten smaken meestal gewoon zoet zonder iets zurig(bij volledige rijpheid) en ze hebben steeds een steeltje van +/- 1 cm of meer waardoor je ze makkelijk kan plukken. Bij kneuzing ruikt het hout lichtjes.

Dithmar
dinsdag 26 februari 2008 - 20:19
dithmar

Dithmar

hierbij wat foto's om te illustreren...
[afbeelding verwijderd niet-https]
nigra boom in vrucht


[afbeelding verwijderd niet-https]
Nigra vruchten

[afbeelding verwijderd niet-https]
alba : licht lavendelkleurige vruchten

[afbeelding verwijderd niet-https]
sterk groeiende alba varieteit
dinsdag 26 februari 2008 - 20:37
cetinel

Cetinel

afgaande op de bladeren heb ik dan toch een nigra.
de vruchten zijn heerlijk(gegeten in turkije,de mijne heeft natuurlijk nog geen vruchten) en iets zurig inderdaad van de nigra
van de alba zijn ze kleiner en zoeter,maar das ook het enige wat ik wist,wist niet dat ze dus ook donkergekleurd konden zijn,persoonlijk hou ik meer van de smaak van de zwarte...
dinsdag 26 februari 2008 - 22:20
dithmar

Dithmar

De vruchten zijn niet altijd kleiner hoor....De moerbei is één van de meest onderschatte vruchtbomen en er zijn heerlijke variëteiten met toch wel zeer grote vruchten...zoals je op de foto kan zien
[afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 27 februari 2008 - 19:56
cetinel

Cetinel

amai! zo lange vruchten,hoe kom je eigenlijk aan al die soorten? ik heb al moeite gehad om ergens een nigra op de kop te tikken en de alba is me nog niet eens gelukt,laat staan zulke soorten(rassen) ervan.....
donderdag 28 februari 2008 - 08:28
dithmar

Dithmar

Ik verzamel reeds jaren heb vele contacten.....
donderdag 28 februari 2008 - 21:47
cetinel

Cetinel

Ik verzamel reeds jaren heb vele contacten.....


uitgebreide uitleg geef je daar........
weet je waar ik ergens de alba issai nana kan vinden?
donderdag 28 februari 2008 - 22:03
dithmar

Dithmar

Van Pelt in Putte heeft die...

http://www.vanpeltnv.com/
donderdag 28 februari 2008 - 22:46
cetinel

Cetinel

tnx,heeft die ook andere soorten?
donderdag 28 februari 2008 - 23:09
cetinel

Cetinel

@dithmar:

bij arboretum waasland hebben ze de morus alba var. tartarica...stond verder geen uitleg bij
weet jij daar iets meer over?
hoe groot word die,geeft die ook vruchten etc...op google vond ik niet echt veel bruikbare info.
arboretum waasland is heel dichtbij bij mij,als het de moeite is ga ik er om...
zondag 2 maart 2008 - 20:56
dithmar

Dithmar

Morus alba tatarica is een ondersoort van de Morus alba. Het is de meest koudebestendige soort en hij heeft ook de kleinste bladeren . Dit zijn bijna altijd zaailingen die aangeboden worden en dus is het mogelijk dat je een mannelijk exemplaar koopt.....zonder vruchten dus. je hebt namelijk vrouwelijke of mannelijke bomen en af en toe eens een uitzondering die tweeslachtig is. De soort geeft steeds kleine vruchtjes....

Dithmar
zondag 2 maart 2008 - 21:07
cetinel

Cetinel

laat maar dan,ik wil wel vruchten hebben.....
bedankt voor je antwoord!
zondag 2 maart 2008 - 21:09
cetinel

Cetinel

vandaag gaan brunchen bij ons ma....
mama die maar drie jaar lager onderwijs heeft genoten,krakkemikkig nederlands spreekt(maar vloeken kan ze wonderbaarlijk genoeg heel goed in het nederlands!!)
mama die door ons dus soms beetje onderschat word,want wij zijn langer naar school geweest,wij kunnen sneller lezen en foutloos schrijven,wij kunnen op de pc werken en internetten etc....
zeg ik na bovenstaande berichtjes over de morus gelezen te hebben tegen ons ma: zeg ma
moet je nu es wat horen,wist je dat de morus alba niet altijd witte vruchten geeft!!
ondertussen verwacht ik me aan een verbaasde moeder die me niet zal willen geloven en de gegeven uitleg niet zo goed zal snappen en die meer uitleg wil.
maarre,nee hoor
mama zegt droogjes: nee inderdaad,soms zijn ze paarsachtig,sommige zijn roze,er zijn zelfs zwarte...
met daarbij nog een beetje uitleg over de smaak van die en die....en dan bekijkt ze me met een blik van:ja?? wat is ervan??
zo,dat zal je leren!!denk ik...beter ons moeder wat hoger inschatten!
maar tis dan ook MIJN moeder hé
dinsdag 4 maart 2008 - 20:47
koen

Koen




Maar ondertussen heb ik hier ook veel bijgeleerd, moerbeien boeien me ook al sinds lang, maar zelf nog nooit geen moerbei gehad.


Grtz, Koen
woensdag 5 maart 2008 - 21:32
cetinel

Cetinel

met een beetje geluk komen er dus binnenkort twee bij bij mij.....
iike ongeduldig!
donderdag 13 maart 2008 - 09:14
miema

Miema

Hallo Cetinel,
Waar is arboretum waasland?
Groetjes Miema
vrijdag 14 maart 2008 - 22:08
cetinel

Tekst aangepast

Cetinel

arboretum waasland is in nieuwkerken.
http://www.arboretum-waasland.be/

maar tis niet daar dat ik ze haal.
zaterdag 15 maart 2008 - 08:06
WiPe

WiPe

Ik heb via Dithmar een paar minder courante moerbeien met bijzonder interessante vruchten kunnen vinden.
zondag 16 maart 2008 - 16:05
cetinel

Cetinel

Ik heb via Dithmar een paar minder courante moerbeien met bijzonder interessante vruchten kunnen vinden.


ik ook.........
zondag 16 maart 2008 - 16:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon