menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ervaring met traag groeiende klimop

Ga naar meest recente reactie

wdm

Wdm

Heeft iemand van jullie ervaring met traaggroeiende klimop?
Welke soort heb je gekozen?
Ben benieuwd
donderdag 31 januari 2008 - 23:47
LauraK

LauraK

Via Google heb ik wat informatie over langzaam groeiende klimop gevonden.

"Hedera helix 'Goldheart', van oorsprong uit Italië afkomstig. Bladeren hebben een opvallende goudgele vlek in het midden van het blad. Is goed te gebruiken om donkere muren of schaduwrijke plaatsen mee te verlevendigen. Groeit langzaam en het beste in de halfschauw. Groeit tot een maximale hoogte van circa 5 meter."
Deze soort had ik zelf ook in mijn tuin, maar omdat ik er snel iets mee wilde laten begroeien,
lukte dat niet. Ik heb de plant toen weggegeven.

"Hedera helix 'Deltoidea', heeft dofgroene bladeren. In de winter kan het blad door strenge kou paarsgroen verkleuren. Bladeren zijn matig gelobd en hebben een stompe vorm. Het is een zeer winterharde variëteit. Groeit met stevige ranken. Langzame groeier. Groeit tot circa 7 meter hoog. Geschikt voor kleine vlakken."
Deze ken ik zelf niet.

"Hedera helix 'Modern Times', met opvallend lichtgroen blad en lichte nervatuur. Goede bodembedekker voor middelgrote vakken, maar langzaam groeiend. Plant vertakt zich weinig. Heeft lichtgroene nerven. In winter kleurt het blad naar roodbruin. Plat groeiend en heel geschikt om te combineren met solitair groeiende planten. Zeer winterhard."
Deze ken ik ook niet, maar de beschrijving klinkt goed.

"Hedera colchica 'Sulphur Heart', een zeer fraai ogende variëteit. Heeft onregelmatige, gele en lichtgroene vlekken over het blad. Blad fors: 15 tot 20 centimeter lang. Langzaam groeiend. Zeer winterhard. Geschikt om muren mee te bedekken of als solitair te gebruiken. Groeit tot een hoogte van circa 4 meter. Speciaal geschikt om licht beschaduwde vlakken mee te vullen. Groeit ook redelijk goed in de volle zon."
Ook deze is mij onbekend, maar is wel grootbladig, en je zocht juist iets met kleine blaadjes, als
ik me niet vergis.

"Hedera poetarum, met langwerpig, donkergroen, glanzend blad. Opvallend geelwitte nervatuur. Bloeit met groengele, kogelvormige bloemen in kransvorm. In de herfst komen gele bessen aan de plant. Goed winterhard. Geschikt als solitair, ook voor op het balkon. Hoogte circa 2 meter. Groeit buitengewoon langzaam. Heel mooie soort."
Hier heb ik ook geen ervaring mee, helaas.

Ik heb geen idee hoe de verkrijgbaarheid van de verschillende soorten is. Wél weet ik uit ervaring
dat klimop zich heel makkelijk laat stekken in water, dus misschien kan je er op die manier ook
wel aankomen. Succes ermee!

Groeten van Laura.


vrijdag 1 februari 2008 - 12:06
WiPe

WiPe

http://www.ivy.org/list.html#anchor423105

Amerikaanse site, niet alle cultivars die hier beschreven worden zijn even makkelijk te vinden, maar als je de cultivars die je wel kan vinden hier na leest kom je ook al ver.
vrijdag 1 februari 2008 - 18:58
wdm

Wdm

Al heel erg bedankt voor de tips!

Heeft er soms iemand ervaring met de gewone "hedera helix". Dit is een traag groeiende klimop, met kleine blaadjes, in tegenstelling tot de meer bekende soorten zoals de "hedera helix hibernica" bijvoorbeeld.
Ik vraag me af: traaggroeiend, wat dit betekent. Misschien dat dit welk elk jaar een centimeter of 50 omhoog komt? Ik denk dat hij ook minder sterk zal vertakken?
zaterdag 2 februari 2008 - 22:58
Botanist

Botanist

WDM, voor zover ik het goed heb is de Hedere helix onze wilde klimop, maar onderschat hem niet in groei. Als hij zich goed voelt zal hij everzeer een muur of boom inpalmen.
Wat je haag betreft, ik heb er bij mij voor gezorgd dat ik in de groeiperiode de jonge uitlopers tussen de omhijning vlocht om er zeker van te zijn dat hij regelmatig aan bijde kanten vastzat.
maandag 4 februari 2008 - 12:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon