menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Camelia

Ga naar meest recente reactie

an

An

hoe kan dat ik vorig jaar een camelia had vol in knop, rond deze tijd (had hem zomers gekocht).
en nu zit er geen enkele knop in .
hij staat in de volle grond groeit voornamelijk in de lengte heeft jong blad
maar zou die nog knop krijgen of gaat ie ook niet meer bloeien.
vorig jaar zat ie al in knop rond november

wie weet of heeft raad voor mij
woensdag 23 januari 2008 - 17:16
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Ik probeer te raden hé An............Camelia houdt niet van volle zon , liefst beschut, hij verdraagt geen en haat kalk , als hij droog staat , gebruik dan nooit leidingwater, maar regenwater. Een goede gift turf zal hij erg waarderen, hij wil dus ook zure grond..............
Ja, raar , normaal heeft hij al knop , op de meeste plaatsen , staat hij al te bloeien.
Misschien weet iemand anders nog meer............
Succes
woensdag 23 januari 2008 - 17:25
moekekarin

Moekekarin

An,
bij mijn Camelia was dit ook na de eerste winter maar nu heb ik elk jaar veel bloemen.Ik denk dus dat je nog een jaartje geduld moet hebben...
Groetjes, moekekarin
woensdag 23 januari 2008 - 19:54
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Hallo...............dag moekekarin, ik zie dat je hier nieuw bent , hartelijk welkom bij de bende van het tuinforum, je zal je hier vlug thuisvoelen hoor , daar helpen wij allemaal een handje aan mee.....

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 23 januari 2008 - 20:24
an

An

moekekarin welkom op het form

en mijn camelia staat niet in de volle zon
en het is zijn 2de winter heb hem het jaar dr voor gekocht zat geen knop in en zo rond nov. dec., zat ie vol knop (eind 2006 )
maar nu dus niet,en staat op de goede plaats verder doet ie het perfect
heb nog geen ervaring er mee opgebouwd

alvast bedankt voor de antwoorden
woensdag 23 januari 2008 - 21:18
Bowie

Bowie

Niet ongerust zijn an, bij mij is het juist hetzelfde. Vorig jaar ook een knop (weet je nog - ik heb dan nog een foto geplaatst als die open was), en nu ook nog niks.

Ik zou zeggen, afwachten maar.
donderdag 24 januari 2008 - 09:44
lisa

Lisa

an, gewon afwachten en niet ongerust zijn,die bloemetjes komen zeker noch aan
ik zelfs wacht ook nog.

groetjes lisa
donderdag 24 januari 2008 - 19:36
an

An

Niet ongerust zijn an, bij mij is het juist hetzelfde. Vorig jaar ook een knop (weet je nog - ik heb dan nog een foto geplaatst als die open was), en nu ook nog niks.

Ik zou zeggen, afwachten maar.


ja dat weet ik nog want toen hadden we allebei een foto geplaatst toen had je het nog over dat ie met de kerst zou bloeien

nou we wachten maar af
donderdag 24 januari 2008 - 19:43
VTO

VTO

Dat u Camelia vorig jaar bloeide was normaal. Hij kwam uit een kwekerij en werd in de gunstigste omstandigheden opgekweekt.

Dat hij nu niet bloeit kan veel oorzaken hebben.

Zo kan het zijn dat hij deze zomer te droog stond en geen bloemknopen kon aanmaken.
Het kan ook zijn dat de ph waarde van uw grond te hoog is. Camelia houd van zure grond (veel turf bij voegen eventueel een mulchlaag aanbrengen met turf).
U spreekt dat hij veel scheuten maakt en mooi rechtop groeit. Het kan zijn dat de plant zich zo goed voelt dat ze eerst zorgt voor een sterke groei. Als je de plant te sterk bemest heeft met stikstofhoudende meststof kan dit zodanig de bladgroei bevorderd hebben waardoor er geen bloemvorming is ontstaan.

Dit jaar is het mogelijk dat hij niet of nauwelijks bloei. De mijne bloeit nu reeds vollop.

maar geen paniek. U weet dat uw plant bloemen heeft en met geduld en de nodige zorg (wat turf af en toe begieten) kan het zijn dat hij volgend jaar optimaal bloeit.

Zeker niet snoeien want dit bevorderd de bladgroei.
vrijdag 25 januari 2008 - 20:28
rasay

Rasay

da s wel heel raar ja de mijne is al in volle bloei
dinsdag 29 januari 2008 - 22:55
rasay

Rasay

hallo allemaal ik heb ook vorig jaar een camekia gepland juis omdat mijn tuingrond veel zuur bevat en heb al voor tweede jaar schiterende bloemen maar kan iemand mij zeggen hoe lang zo n camelia leeft want laats zag ik bij de aldi camekias te koop die slechts drie jaren leefden
dinsdag 29 januari 2008 - 22:59
cetinel

Cetinel

eu... een camelia leeft wel wat langer hoor,de camelias bij de aldi te koop zijn planten die al drie jaar zijn...niet die maar drie jaar leven( heb er zelf ook gekocht)
ik heb een camelia in de tuin en ik schat dat die nu meer dan tien jaar oud is,is ongeveer tweeenhalve meter ,dit jaar zijn er iets minder bloemknoppen dan vorig jaar,er zijn nog geen bloemen open maar de knoppen beginnen al te kleuren.
dinsdag 29 januari 2008 - 23:13
rasay

Rasay

dank u voor uw reactie u stelt me gerust

ik heb al wel heel veel knopen en bloemen

dinsdag 29 januari 2008 - 23:17
cetinel

Cetinel

en nu maakt u mij jaloers
woensdag 30 januari 2008 - 00:49
rasay

Rasay

nee maar ik ben er wel wat fier op het is heus eerste boom die ik heb geplant in tuin ken er heel weinig van maar ik denk dat ik toch de juiste plant op de juiste plek heb gepland

woensdag 30 januari 2008 - 00:53
Lino

Tekst aangepast

Lino


ik heb een camelia in de tuin en ik schat dat die nu meer dan tien jaar oud is,is ongeveer tweeenhalve meter ,dit jaar zijn er iets minder bloemknoppen dan vorig jaar,er zijn nog geen bloemen open maar de knoppen beginnen al te kleuren.

Ik vind ook minder knoppen aan mijn rode camelia dit jaar. Ik snoei hem wel elk jaar. Ik schat dat hij ook een jaar of 10 is. Hij staat op het zuiden en heeft elk jaar al uitbundig gebloeid.
Een jongere plant (3 jaar nu) staat in de schaduw (noordkant van dennebomen) die heeft nog maar 1 bloem gehad 2 jaar geleden, en ik zie nu weer geen knoppen.
woensdag 30 januari 2008 - 08:48
an

An

mijne die ik dus anderhalf jaar heb had na de koop geen bloemen het jaar daarop wel en nu nog geen knop vormiming zover ik zie,is 1 goede meter lang nieuwe blaadjes en nog nooit gesnoeid in die tijd
ja zo lang heb ik hem ook niet
woensdag 30 januari 2008 - 11:44
cetinel

Cetinel

terugsnoeien doe ik niet echt hoor....enkel beetje in model houden,dus een te ver uitgegroeide tak bijwerken en zo.verder stond de mijne dicht in de buurt van mijn vijg die nu een beetje uit zijn voegen barst en dus nu nog veel dichter bij de camelia staat(camelia stond beetje tussen de takken van de vijg in op den duur)
eergisteren de vijg uitgedund en dan vooral mijn camelia meer ruimte gegeven,hoop dat dat het was
tis nie dat er echt weinig knoppen aan de camelia zitten maar vorig jaar was het echt de hele struik vol en dit jaar is het minder...ik wijtte dat dus aan de vijg.....
toen ik ze plantte zaten ze elk wel minstens 2en halve meter van mekaar hoor.....maar niet genoeg rekening gehouden met de groeikracht van de vijg blijkbaar.
woensdag 30 januari 2008 - 12:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon