menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snoeien van leilinden en moerbeibomen

Ga naar meest recente reactie

Noël Vandevelde

Tekst aangepast

Noël Vandevelde

Hallo,


Wanneer is het de beste periode om mijn leilinden en mijn moerbeibomen (deze staan langs het teras om een natuurlijke parasol te verkrijgen) te snoeien? Alle bladeren zijn nu van de bomen.
Doe ik dit nu of na de winter?
Wat is de beste manier? Hoe ga ik te werk?

Alvast bedankt voor reacties!
zondag 18 november 2007 - 12:04
JovanDreumel

JovanDreumel

Leilindeen kun je nu en na de winter snoeien. Sommige mensen vinden het netter staan als je ze nu snoeit, maar anderen vinden het leuker staan met rijp of sneeuw als je ze nog niet gesnoeid hebt. Ook kun je rekening houden, wanneer je de meeste tijd er voor hebt. Van de leilinden knip je al het jong gegroeide hout weg. Ik laat altijd het onderste oog (knop) zitten. Bij jongere bomen kun je twijgen die de richting hebben van de gesteltakken en deze wat kunnen verlengen kun je laten zitten.

De moerbei ken ik niet zo goed en een plant snoeien, die je niet kent doe ik niet, dus dit laat ik even aan een ander over.
zondag 18 november 2007 - 18:48
hildavw

Hildavw

In de jeugdfase is de groei van de moerbei sterk. Op oudere leeftijd neemt deze meer en meer af. Om de groei er wel in te houden worden alle nieuwe scheuten in de winter getopt: de uiterste groeipunt wordt afgesnoeid. Aan de blijvende scheut worden in het voorjaar kortloten gevormd, waaraan bloei en vruchtzetting komen. De kortloten temperen sterke groei en voorkomen dat er weinig bloem- en vruchtzetting zal zijn. Vruchten groeien aan de moerbei nu eenmaal aan eenjarig lot. Op tweejarig lot is de vruchtzetting beduidend minder. Driejarig lot blijft zelfs kaal; er komt geen bloem en vrucht meer aan. Het is dus zaak door te snoeien zoveel mogelijk eenjarig lot aan de moerbei te krijgen.
Snoei een moerbei uitsluitend vanaf het begin tot midden winter. De bomen verkeren dan in rust. Later snoeien betekent bloeden van de boom. Oudere bomen bloeden vaak ook nog in de rustperiode als er wordt gesnoeid. Het enige wat er dan op zit, is de wonden dicht te branden met een gloeiend stuk metaal.

uit "Neerlands' tuin"

Op Google vind je nog meer !

groetjes

Hilda
maandag 19 november 2007 - 14:28
WiPe

WiPe

Oudere bomen bloeden vaak ook nog in de rustperiode als er wordt gesnoeid. Het enige wat er dan op zit, is de wonden dicht te branden met een gloeiend stuk metaal.



Probleem met bloeden is vooral dat alle remedies erger zijn dan de kwaal. Voorkomen is beter dan genezen, en wanneer het toch gebeurt is het beter om gewoon te wachten tot het vanzelf stopt na het uitlopen van het blad.

Ik heb al meerdere keren gezien dat dichtbranden tot meer schade leidde doordat het omliggende cambium zwaar verbrand werd.
dinsdag 20 november 2007 - 09:43
minouke

Minouke

In groene vingers vertelde Ivo Pauwels dat het beter is de bomen te snoeien als ze in blad staan , dit zou het bloeden vermijden.
Het zou een misvatting van vroeger zijn om bomen te snoeien in de rustperiode (zonder blad) omdat de boeren in die periode de tijd hadden om bomen te snoeien.
Vooral bij berken heb ik dat al opgemerkt.
dinsdag 20 november 2007 - 11:30
WiPe

WiPe

Snoeien in de winter is voor bomen ook veel meer aangewezen omdat bomen in de zomer actief
aantastingen kunnen afgrendelen. In de winter ligt dat actieve afgrendelingsmechanisme stil en kan de boom alleen passief afgrendelen.
Snoeien in de zomer heeft als voordeel dat er minder slapende ogen uit zullen lopen. Bij snoei waarbij het uitlopen van de slapende ogen een must is (knot- en leibomen) moet er in de winter gesnoeid worden.
Bij bomen die kunnen bloeden wordt er best niet meer gesnoeid vanaf het moment dat de boom zijn blad verliest. Zelfs wanneer de boom niet gaat bloeden tijdens het snoeien is de kans op bloeden in het voorjaar nog zeer groot.

Hoewel bloeden voor de boom niet ideaal is, is er geen enkele methode om bloeden te stoppen die minder erg is dan het bloeden zelf. Om effectief te zijn moet een behandeling het probleem aan de basis oplossen, c.q. de worteldruk verminderen, maar dat zou dan voor de boom helemaal dodelijk zijn. Het feit dat bomen gaan bloeden heeft wel degelijk een functie en zorgt er mede voor dat bomen de winter kunnen doorkomen.
dinsdag 20 november 2007 - 11:45
Noël Vandevelde

Noël Vandevelde

Bedankt voor de reacties!!
dinsdag 20 november 2007 - 17:56
onlinetuinieren

Onlinetuinieren

Hallo,


Wanneer is het de beste periode om mijn leilinden en mijn moerbeibomen (deze staan langs het teras om een natuurlijke parasol te verkrijgen) te snoeien? Alle bladeren zijn nu van de bomen.
Doe ik dit nu of na de winter?
Wat is de beste manier? Hoe ga ik te werk?

Alvast bedankt voor reacties!


Bekijk anders de filmpjes eens hoe je het beste deze bomen kan snoeien op http://www.onlinetuinieren.nl
maandag 18 februari 2008 - 01:10
hildavw
maandag 18 februari 2008 - 01:55
u857287

U857287

dag hildavw

welke moerbei kun je het beste kopen, de witte of de zwarte ?

ik heb hem in het tuincentrum gezien in de treurvorm, zag er heel mooi uit,

wat raad je aan ?

groetjes

lieve
maandag 18 februari 2008 - 21:04
VTO

VTO

persoonlijk zou ik de zwarte moerbei nemen. De vruchten zijn exellent. Wel oppassen dicht bij een terras. De vruchten vlekken enorm.
vto
maandag 18 februari 2008 - 21:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon