menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hibiscus stekken

Ga naar meest recente reactie

RogerElise

RogerElise

Hallo,

kan ik nu al een hibiscous stekken en zo ja hoe lang moet de stek zijn? Moeten alle blaadjes verwijderd worden of alleen de onderste?
Andere tips ook welkom!

Hoe veel jaar duurt het voordat een stek gaat bloeien?

gr
Roger
maandag 8 oktober 2007 - 21:28
kerstkind

Kerstkind

Hallo Roger,

hibiscus stekken heb ik nog nooit gedaan.
Wel gezaaid onder plastic in april van dit jaar. Van de tien stuks zijn er 7 opgekomen
en zijn nu ca. 40 cm groot. Staan nog onder de plastic, maar verhuizen voor de winter nog in de volle grond.

In ieder geval succes met stekken!

groetjes José
maandag 8 oktober 2007 - 22:21
RogerElise

RogerElise

hoe kom je aan zaad van hibiscus? is dat van een bestaande plant? zo ja, wanneer neem je dat en wat moet je ermee doen?
dinsdag 9 oktober 2007 - 19:13
kerstkind

Kerstkind

Roger,

de zaadjes komen vanzelf als de bloemen zijn uitgebloeid.
Ik heb ze gekregen van kennissen en dan proberen he?
Heb ze gezaaid in potjes in een tunnel van plastic.
Hier hebben ze al die tijd gestaan, maar ben van plan om ze
nog deze week in de volle grond te zetten.

Heb ook een pot waarin 3 verschillende kleuren staan (nu nog niet te zien)
Deze wil ik in elkaar vlechten en een hoogstam van snoeien te zijner tijd.
Dan krijg je één gevlochten stam met een bol van 3 kleuren.
Dat idee had de kennis ook staan. Experiment hoor!!

groetjes José
dinsdag 9 oktober 2007 - 20:25
RogerElise

RogerElise

Hoe lang duurt het voordat je een hoogstam krijgt?

Bij ons in de tuin staat een hibiscus op stam (stam is ruim een meter) toen we het huis kochten. erg mooi.
Je kunt hibiscus vanaf een gewone plant op stam maken zonder apart een ge-ente plant te kopen op stam?
dinsdag 9 oktober 2007 - 21:51
corrielat

Corrielat

Hallo,

Ik heb een hibiscus staan die uit zichzelf (van afgevallen zaad) in mijn tuin staat, ik heb hem verplant en op de plaats gezet waar ik hem graag wou hebben, ik heb steeds de onderste bladeren en takjes verwijderd tot het een kroon vormde, nu heb ik dus een hibiscus op stam.
Misschien een idee voor je?
dinsdag 9 oktober 2007 - 22:07
Lieve3

Lieve3

Stekjes van Hibiscus neem je in augustus. Op hout van dit jaar. 10 to 15 cm zijn voldoende. Alleen de onderste blaadjes verwijderen.
De stekjes steek ik in volle grond, wat schuin en beschermt van de noordenwind.
Hibiscus neemt zijn tijd in de lente alvorens zijn eerste knopjes te tonen, dus stekjes laten zitten tot einde september volgend jaar.
dinsdag 9 oktober 2007 - 22:24
kris79

Kris79

hallo

hibiscus stekken,kan je ook perfect als wwinterstek nemen,in maart de nog kale takken afsnijden en in stekken van 15-20cm knippen,onderaan schuin,bovenaan recht,gewoon in de tuin in zette,en laat ze maar mooi in blad komen,tegen de zomer of het najaar hebben ze voldoende wortel om te verplanten!
de enkelbloemige soorten die massaal zaad vormen zijn zeer goed te vermeerderen door zaad,de dubbelbloemige waar geen zaaddozen inkomen,door te stekken of afleggen
mvg
kris
woensdag 10 oktober 2007 - 00:58
RogerElise

RogerElise

Hoeveel jaar duurt het voordat je ee hibiscus op stam hebt als je telkens de onderste takken verwijderd?
woensdag 10 oktober 2007 - 21:26
kris79

Kris79

hallo

na een jaar of 3-4 heb je toch al een mooi boompje op stam hoor,hibiscus is een snelle groeier
succes
mvg
kris
donderdag 11 oktober 2007 - 00:57
keramiekske

Keramiekske

Ik heb een paar hibiscussen staan die door plaatsgebrek naar een andere plek moeten verhuizen. Ik heb ze nu teruggesnoeid, maar vraag mij af wanneer ik ze best verplant, nu in het najaar of beter wachten tot in het voorjaar. Ik heb ze moeten terugknippen omdat ik er niet meer door kon want normaal mag de plant pas gesnoeid worden in het voorjaar. Ik heb ze volledig teruggesnoeid tot een 70cm, de plant was meer dan 2 meter geworden. Zal ze bloeien het komende jaar en wanneer verplant ik ze best, ze gaan naar een plaats waar ze meer zon en vooral plaats hebben, wat denken jullie?
vrijdag 12 oktober 2007 - 17:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon