menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Coniferen gaan 1 voor 1 dood

Ga naar meest recente reactie

baltazarluisa

Baltazarluisa

Hallo,
Een paar jaar geleden heb ik hele kleine conifeertjes gekocht. Inmiddels zijn deze uitgegroeid tot boompjes van ongeveer 60 cm hoog.
Echter plotseling gaan 1 voor 1 de boompjes dood, ze worden eerst bruin en daarna is het niks meer.
Ik geef ze genoeg water (de grond is vochtig), en elke week ook wat voeding (bij het water) erbij. Ik heb ze niet gesnoeid.
Wat kan ik doen om de overige boompjes te redden?

Met vriendelijke groet,
Louisa
donderdag 27 juli 2006 - 15:59
nanette

Nanette

Jammer Louisa dat je geen antwoord krijgt, ik kamp namelijk met hetzelfde probleem.
Mijn haag staat nu zo'n 5 jaar en enkele zijn uitgegroeid tot mooie coniferen en andere geven ineens dorre stukken.

Groet Nanette
zaterdag 29 juli 2006 - 08:11
tuinder

Tuinder

waarschijnlijk een schimmel aan de wortels dat komt meer voor bij coniferen maar meestal bij oudere bomen maar ik weet ook niet direkt een remedie
woensdag 2 augustus 2006 - 19:54
Fons

Fons

Meestal hebben andere bomen of planten gestaan op de plaats waar nieuwe boompjes geplant worden,op de wortels die in de grond blijven ontstaan schimmels, wanneer de wortels van de jonge plantjes in kontakt komen met deze schimmels zullen ze eveneens aangetast worden en afsterven.
Een remedie hiertegen is zoveel mogelijk de oude wortels verwijderen en alsook zoveel mogelijk grond en verse grond aanvoeren alvorens de nieuwe aanplant te doen.

Groetjes Fons.
woensdag 2 augustus 2006 - 20:42
micheleQ

MicheleQ

BEste fons,


ook ik heb dit probleem;wat de grond betreft heb ik 1 boompje in een mengeling van startersmix met potgrond herplant.Is het soms een teken dat er magnesium tekort is?
Wel heb ik het boompje gesnoeid,tot dusver nog geen verandering(2 maand verder).
Een ander boompje heb ik nog niet aangeraakt.

dank voor je reactie!

groet,michele
donderdag 9 augustus 2007 - 19:09
Tine

Tine

Toevallig las ik vorige week een artikel over het doodgaan van coniferen. Over heel Europa schijnen de coniferen dood te gaan op mysterieuse wijze. Men vermoedt dat er een onbekende schimmelsoort de planten laat afsterven. Er wordt nu onderzoek naar gedaan om te ontdekken wat er tegen gedaan kan worden.

Tine.
donderdag 9 augustus 2007 - 19:31
minouke

Minouke

ook gelezen , al enkele jaren terug zelfs dat vooral coniferen onder de zure regen lijden
donderdag 9 augustus 2007 - 19:40
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Het is ook een heel natte zomer; coniferen houden niet van natte voeten en hebben daar nu wel geregeld mee te maken als de grond niet optimaal afwatert. Soms helpt het, om zand door de bodem te mengen.
donderdag 9 augustus 2007 - 20:21
Eadwine

Eadwine

Ik heb hetzelfde probleem, ik heb 2 "Picea glauca conica's" staan van een 10 tot 15 jaar oud of mss ouder.
Maar sinds deze zomer is er 1 die volledig bruin begint te worden en ik zou het erg vinden als deze doodgaat want het is het 1ste plantje dat in mijn tuin stond en deze heeft toch al een goede leeftijd.
Alleen de top is nog groen en ik denk dat dit niet zo lang meer zal duren alleer deze ook bruin begint te worden.

Maar de andere (10 m verder in de tuin) doet het dan wel zeeer goed, hij is toch al een 10 tot 15 cm gegroeid deze zomer wat ik wel uitzonderlijk vind voor deze typische zeer traaggroeiende soort.

grzt
Edwin

donderdag 9 augustus 2007 - 21:09
minouke

Minouke

artikeltje gevonden over zure regen en sparren :

Normaal verliezen sparren hun naalden na zo'n 7 tot 8 jaar. Door de zure regen wordt dit aanmerkelijk bekort en gebeurt dit al om de 2-3 jaar. De takken in de buurt van de stam zijn kaal, de kroon wordt dun, je kunt er dwars doorheen kijken en de toppen sterven af. Als dit gebeurt, heeft de boom nog slechts enkele jaren te leven. Je kunt natuurlijk gemakkelijk zeggen dat er weer nieuwe bomen aangeplant kunnen worden, maar dat heeft géén resultaat. De nieuwe boompjes gaan ook dood. De oorzaak ligt in het feit dat de bodem verontreinigd is.
Wat gebeurt er in de bodem? Er vindt een belangrijke toename plaats van aluminium in het bodemwater. Dit bodemwater wordt door de wortels opgenomen en wordt naar alle delen van de boom getransporteerd. Door de zure regen ontstaat er een soort kettingreactie op het aluminium. Aluminium is, na zuurstof en kiezel het belangrijkste element in de bodem, dat stevig vast zit aan andere elementen, niet oplosbaar is en dus ook niet door planten wordt opgenomen. De zure regen verandert het aluminium, dat nu oplosbaar wordt in water en in planten en bomen terecht komt met alle gevolgen van dien. Deze substantie is uiterst giftig: de wortelharen en schimmeldraden van de boom sterven af. De giftige stof tast de stam aan die gaat rotten. De vatbaarheid voor allerlei ziekten neemt toe en de boom gaat de pijp uit. Vandaar dat het ook geen zin heeft nieuwe bomen te planten, de wortelharen en schimmeldraden zijn immers weg. Er is geen evenwicht meer, want de bodem is vergiftigd. Er wordt ook al verondersteld dat voor de 'vergrassing' van onze heide de oorzaak moet worden toegekend aan de zure regen.
vrijdag 10 augustus 2007 - 07:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon