menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Morus nigra-zwarte moerbeiboom

abutilon

Tekst aangepast

Abutilon

Een achttal jaren geleden plantte ik een moerbeiboom die goed aanpakte en enkele jaren mooie bladvorming had en later ook rode besvruchtren droeg.
Dit jaar kwam er verandering: de bladontwikkeling in de lente was ondermaats,de bladeren bleven klein ,jonge scheuten bleven klein of stierven af, de bessen verschenen maar vielen ook vroegtijdig af.Ook merk ik hier en daar volledig dode takken.
Eigenaardig in de late zomer verschenen hier en daar jonge bladeren van normale grootte.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn en zou een drastische snoei een oplossing kunnen bieden?

[afbeelding verwijderd niet-https][/img]
dinsdag 2 oktober 2007 - 19:13
WiPe

WiPe

Drastische snoei maakt van een zieke boom nog geen gezonde boom, integendeel, vaak geef je daardoor de genadeslag.
Is er recent rond de boom wat veranderd, is er een terras gelegd of een nieuw gazon gezaaid?
dinsdag 2 oktober 2007 - 21:45
abutilon

Abutilon

WiPe,

Op je vraag kan ik je antwoorden dat er in de omgeving sinds het aanplanten geen veranderingen zijn aangebracht.De boom staat ruim met geen andere bomen in de omgeving.Alleen heb ik vorige winter alle gevallen laten liggen.En eigenaardig na die winter begon het probleem.Rond de boom kwamen er in de lente ook zeer veel molshopen,hetgeen vorige jaren niet het geval was.Waarschijnlijk heeft dit er toch niets mee te maken.
woensdag 3 oktober 2007 - 09:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon