menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Meidoornhagen

Ga naar meest recente reactie

Sandy

Sandy

Hallo,
Ik zou heel graag rondom onze tuin een meidoornhaag planten. Heeft iemand hiermee ervaring ?
Ik vernam daarstraks dat meidoorn onderhevig zou zijn aan ziektes... is dit waar ?

Ik heb me er echt op verheugd om deze haagjes aan te planten maar heb nu een beetje schrik gekregen.

Help dus gevraagd ...

Sandra
maandag 24 juli 2006 - 21:14
jp

Jp

Meidoorn is een waardplant (tussen - gastheer) voor perenvuur (= bacterieziekte & nauwelijks te bestrijden), die pitfruit (vnl. peren) treft.
Maar ... er zijn meerdere waardplanten & de meidoorn wordt een beetje verketterd als dé zondebok. Massaal gerooid destijds in Vlaanderen, je vindt hier dan ook weinig oude meidoornhagen meer.
De infectie vindt vooral plaats via de bloesems, maar bij een goed onderhouden, strakke meidoornhag worden die meestal weggesnoeid.
Meidoorn is een plant die het in onze streken goed doet, mooi frisgroen uitlopend blad, en met een prachtig wintersilhouet (heel donkere structuur).
Tezij u werkelijk tussen de beroepsfruittelers woont, is er m.i. geen probleem.
Veel succes !
maandag 24 juli 2006 - 21:28
ines

Ines

Sandy, ik heb 2 meidoorn boompjes staan van 25 jaar oud die zijn nog nooit ziek geweest ...
Ze worden ieder 2 jaar gesnoeid en krijgen verder geen verzorging.
Grtjs,ines
dinsdag 25 juli 2006 - 15:32
florentina

Florentina


Sandy,

Mijn meidoornhaag is 35 jaar oud en gezond.
Voordelen van meidoorn: - loopt vroeg uit en ziet er dan heel fris uit
- heel sterk
- trekt veel vogels aan om te nestelen
- bloesem en bessen, indien ze niet te kort gehouden wordt
- houdt allerlei indringers tegen , door de doornen en de dichte takken
( poezen kruipen er zonder moeite onderdoor )
- ..........................
Nadelen : - enkele keren per jaar knippen, sterke groeier
- handschoenen aan om knipsel op te rapen
- gesnoeide takjes op de grond ( doornen !) zetten soms je fietsbanden plat
- in de winter toch nog transparant
- rekening houden met buren die er niet van houden, omwille van de doornen

Ik heb nog steeds geen spijt van mijn keuze van weleer . Grtjs, florentina
dinsdag 25 juli 2006 - 16:32
Sandy

Sandy

Dank jullie wel voor de reacties. Aangezien er geen fruitbomen en de buurt staan en jullie toch enthousiast zijn over de meidoorn, ga ik er zeker en vast ook voor. Ik kijk er al naar uit om ze te planten.
dinsdag 25 juli 2006 - 19:08
sugar

Sugar

Ik weet niet uit welke streek sandy afkomstig is, maar sleedoorn is een leuk altrnatief. Bloeit wat vroeger, erg leuke bloemetjes en voor de rest vergelijkbaar... Sleedoorn is een typische plant voor Haspengouwen en Hageland
dinsdag 25 juli 2006 - 21:59
florentina

Florentina


Sandy,

Denk erom dat indien je kinderen hebt en hun bal vliegt in een haag met doornen, de bal "pffffff "
doet.
Je moet ook opletten om met blote voeten op het gras te lopen indien er resten van snoeisel
kunnen liggen.
De kindertijd is hier voorbij, vroeger hebben we wel fietsbanden moeten plakken.

florentina
dinsdag 25 juli 2006 - 22:21
merlijn13

Merlijn13

meidoorn bloeit nu in mei en met de bessen kan een geneesmiddel worden gemaakt voor hart patienten dus even als vingerhoedskruid zeer giftig , daarin tegen sleedoorn is eigenlijk de voorloper van d pruim en dus eetbaar ,de bessen zijn zwartblauw en als je geluk hebt acher de eerste vorst worden ze zoeter ,je kan er een soort van sterke drank meemaken , maar details ken ik ook niet
zaterdag 19 mei 2018 - 13:44
WiPe

WiPe

Als het over hagen gaat, is meidoorn beter geschikt dan sleedoorn. Het nadeel is dat die erg taai hout heeft, waardoor je die echt wel tijdig moet scheren. Als je te lang wacht, is dat een lastig karwij, maar verder, niks dan goed.
zaterdag 19 mei 2018 - 14:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon