menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Buxus

Ga naar meest recente reactie

Fons

Fons

De buxusbollen die geplant zijn in zinken of verzinkte bloempotten (kuipen) vertonen allen gele bladrandjes en de groei is minimaal ondanks toevoeging van kalk bij het aanplanten en regelmatige toediening van plantenvoeding,de planten staan nu een jaar in deze potten, zou dit iets te maken hebben met een schijkundige reactie van de zink op de potgrond waarin de buxussen geplant zijn, zijn er nog buxusbezitters die dit ondervinden, iets voor de schijkundigen.
De buxussen die in kunststof potten staan met dezelfde behandeling hebben dit verschijnsel niet.
donderdag 13 september 2007 - 19:46
fastmario

Fastmario

zou wel eens kunnen dat ze na een paar jaar te veel geworteld zijn in de potten en stilletjes aan de potten te klein zijn
donderdag 13 september 2007 - 20:52
erik1

Erik1

geef ze een hand vol gedroogt koe mest in korrel en in het voor jaar potgrond met coco's in da lusten ze ook graag, als je dan af en toe een kleinbeetje meststoffen strooit met vooral veel spoor elementen zoals yzer,boor enz en niet zo zeer een hoge stikstof maar wel een hoof fosfor en kali gehalt als je mestoffen haalt let er dan op dat bv 8.12.12 of op staat.het eerste getal hier de 8 staat steeds voor de stikstof.
vrijdag 14 september 2007 - 21:14
ines

Ines

Vroeger nog eens gelezen dat U aantastingen door zink kan oplossen door zandfiltratie, hoe het werkt
weet ik niet meer. Zink zit soms ook in fungiciden enz... schadelijke verbindingen vermijden door een ander recipient(vb plastiek laag met gaatjes onderaan) binnenin de kuip te voorzien en zink in de oplossingen vermijden.
maandag 17 september 2007 - 12:32
WiPe

WiPe

Gele randjes bij Buxus zijn een teken van slechte groei door te weinig beschikbare mineralen. Bemesten zoals Erik1 voorstelt is de oplossing.
maandag 17 september 2007 - 15:06
jc

Jc

Die koemest mag nu nog? Ik heb een zak speciale buxusmeststof: beter wachten hiermee tot voorjaar?
Jean-Claude
maandag 17 september 2007 - 22:51
hildavw

Hildavw

Ik heb een veertiental dagen geleden een buxus die wat bruin begon te worden nog wat speciale buxusmeststof gegeven en nu staat hij terug mooi groen.
Het is misschien dus nu nog wel te doen.
Kijk misschien nog eens even op de verpakking, de mijne staat beneden en ik zit nu boven.

groetjes

Hilda
dinsdag 18 september 2007 - 16:07
Fons

Fons

Mijn buxussen worden wel degelijk bemest en voorzien van de nodige kalkmeststoffen, alleen merk ik hier het verschil tussen planten in kunststof container en zink of verzinkte container, de bedoeling van deze topic is de vergelijking te maken van iedereen die ook planten in een zinken of verzinkte container hebben staan om te weten dat die containers wel geschikt zijn om buxussen in te houden.
dinsdag 25 september 2007 - 21:49
Jules

Jules

Dag Fons,
Ik heb twee verzinkte bakken met buxussen, toch wel reeds zes à zeven jaar.Welnu ook bij mij is de buxusbol in één bak voor drievierde ziek (bladeren zijn bruin geworden en sterven af). Heb vastgesteld dat de betrokken zinken bak langs één zijde roest vertoont en veronderstel dat er een verband bestaat tussen deze roestvorming en het afsterven van de buxus. Maar zeker weet ik het ook niet. Om eerlijk te zijn, eerst dacht ik aan een schimmelziekte, maar spuiten met een fungicide heeft niets geholpen. Ik denk nu dat de kwaliteit van die mooie verzinkte bakken niet overeenkomt met hun prijs.
zaterdag 29 september 2007 - 21:42
corrielat

Corrielat

Ik weet niet of het aan de pot alleen ligt, mijn buxus staat in een stenen pot en vertoond hetzelfde verschijnsel, misschien dat ik hem niet voldoende bemest heb, morgen ga ik hem speciale buxusmest geven en dan wacht ik maar af.
zaterdag 29 september 2007 - 23:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon