menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Buxus snoeien hoe en wanneer

Ga naar meest recente reactie

leoneitje

Leoneitje

Hallo,

Ik heb een buxus in pot staan en die moet eigenlijk al eens gesnoeid worden. Wanneer doe ik dit het best en is er een bepaalde manier waarop je dit het beste doet? Ik heb een gewone snoeischaar, lukt dit hiermee?
Heb wel eens gehoord dat je een buxus het beste snoeit bij regenachtig weer...

Groetjes,
Leonie
woensdag 5 september 2007 - 10:51
Plantadvies

Plantadvies

Je kunt nu nog de Buxus snoeien met een heggenschaar en niet met een snoeischaar. Dat duurt een eeuwigheid. Bij regenachtig weer snoeit het makkelijker en lichter. In ieder geval niet snoeien tijdens de hete zon, dan verbranden namelijk de blaadjes. Wil je een ronde vorm in de buxus, houdt dan de heggenschaar op zijn kop, dus met de bladen wijzend naar beneden en loop rondom al knippend langs de Buxus. Een blok vorm wordt met een heggenschaar op de normale manier gesnoeid, daarbij wijzen dus de bladen weer naar boven. Eventueel stokken plaatsen met een touwtje om recht te snoeien.

Plantadvies
woensdag 5 september 2007 - 13:44
Esem

Esem

Buxus kan en mag je het ganse jaar door snoeien.
Ik snoei met een gewone heggeschaar met de hand bedient, en geen elecktrische schaar.
Zorg voor een zeer scherpe schaar,zodat je een fijne gave snede hebt.
Alleen niet in de wintermaanden snoeien want ander het je kans dat de buxus afsterft.
Best snoeien tijdens regenachtige dagen, zodat de plant niet kan verbranden.
Ik snoei de buxus verschillende malen per jaar, bijna elke maand, om zo de vorm er mooi in te houden.
Gr Esem,
woensdag 5 september 2007 - 15:50
jc

Jc

Het klopt dus niet dat je een buxusvorm slechts 1x per jaar hoeft te snoeien (juli) zoals mij in een tuincentrum werd meegedeeld bij aankoop van een buxusvorm (kip)? Ze staat nu zo'n 6 weken op ons terras en hoeft volgens mij niet gesnoeid te worden. Activeer je de groei ook niet te veel door regelmatige snoei?

Ik plaatste de pot in een houten bloembak (50 x 50 cm)die zelf al op pootjes staat, boven een omgekeerd bloempot zodat er geen direct contact is met de grond. Kan die "kip" zo overwinteren zonder extra zorg of doe ik er best toch een nopjesplastic rond (boven en onder open)?
groeten
Jean-Claude
woensdag 5 september 2007 - 22:35
Bartje22

Bartje22

Het klopt dus niet dat je een buxusvorm slechts 1x per jaar hoeft te snoeien (juli) zoals mij in een tuincentrum werd meegedeeld bij aankoop van een buxusvorm (kip)? Ze staat nu zo'n 6 weken op ons terras en hoeft volgens mij niet gesnoeid te worden. Activeer je de groei ook niet te veel door regelmatige snoei?

Ik plaatste de pot in een houten bloembak (50 x 50 cm)die zelf al op pootjes staat, boven een omgekeerd bloempot zodat er geen direct contact is met de grond. Kan die "kip" zo overwinteren zonder extra zorg of doe ik er best toch een nopjesplastic rond (boven en onder open)?
groeten
Jean-Claude



Hoi, jc

het klopt dat als je buxus vaker snoeit hij veel voller wordt, doordat je hem steeds dwingt om te gaan vertakken zal die ook voller en mooier worden.

Gr. Bart
woensdag 5 september 2007 - 22:42
leoneitje

Leoneitje

Hallo,

en als het nu niet regent en je wilt toch snoeien, helpt het dan om de buxus veelvuldig te besproeien en na het snoeien nogmaals?

Grtz,
Leonie
donderdag 6 september 2007 - 10:57
annis

Annis

Nou het hoeft niet perse te regen om te snoeien als het maar geen hete zonnige dag is . Het beste op een iets bewolkte dag en sproei de buxus wat nat dan is de grip beter op de takken om te snoeien. Daarna hoeft niet gesproeit te worden. Mocht het toch nog zonnig worden na de snoei leg je er een vliesdoek over om de buxus te beschermen.
donderdag 6 september 2007 - 11:14
jc

Jc

dank voor de info Bart en Annis: en mag ik mijn buxuskip zo op het terras laten staan in de winter zoals ik hierboven beschreef?
groet
JC
maandag 17 september 2007 - 23:02
hildavw

Hildavw

Kijk eens op www.kanaal50.be. Daar zie je Kurt deskundige uitleg geven over o.a. buxussnoei.
dinsdag 18 september 2007 - 16:09
jc

Jc

interessante en leuke videos!
maar mag dit nu buiten zo maar overwinteren?
JC
dinsdag 18 september 2007 - 21:54
Tessaria

Tessaria

Hee JC,
Je krijgt maar geen volledig antwoord hè?
Bedenk, dat je buxus het in de winter in een pot wel koud heeft, en je geeft hem dan wat warmte
door er toch wat noppenfolie omheen te doen! Dan is je "kip" ook goed tegen eventuele vorst beschermd en heb je er geen omkijken naar.
Door vaker te snoeien komt de vorm er mooier in: snoeien = groeien (of bloeien)
Wat ik nu nu liet weten is gewoon logisch denken, ik hoop dat ik gelijk heb.
Doei, Ria
donderdag 20 september 2007 - 13:36
hildavw

Hildavw

Mijn buxussen blijven in de winter gewoon in hun potten buiten staan.
Het gaat hier over 1 grote en 3 kleintjes.

Hilda
donderdag 20 september 2007 - 17:32
jc

Jc

okido Ria en Hilda! da's nu es een (geruststellend) antwoord!
Ga ik doen dus.
Jean-Claude
donderdag 20 september 2007 - 21:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon