menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

En ik wou alleen maar helpen he

Ga naar meest recente reactie

lina

Lina

beste,

Ik wou mijn ventje plezieren en heb voor hem het gras afgereden. Tot daar geen probleem. We hebben een paar bomen (olijfbomen) in de tuin staan en daar kan ik het gras niet maaien met de machine dus ga ik heel gezwind met zo een boord-kant grasmaaier te werk. En daar zit nu mijn probleem.
Ik ben te overmoedig geweest en heb met dit gereed twee stammen serieus beschadigd. Nooit gedacht dat die twee onnozele nylondraadjes zo sterk konden zijn. Het wordt hier morgen weer een bloedhete dag en de hitte zal geen deugd doen aan die beschadigde plekken.
Hier verdrogen planten en bloemen heel snel, en ook als is dit een boom ik weet niet of die zoveel sterker zijn. De korst is weggeslagen en ik kon de vochtige stam zien....
Der zal wel een aparte woordenschat bestaan voor wat ik gedaan heb met die bomen, maar foert, ik wil gewoon vragen of ik misschien die plekken kan afbinden of zoiets.
Ik ben nogal over mijn toeren, want die bomen geven ons nu al jaren olijfolie, en ik heb ik ze misschien helemaal kapot gemaakt en ik wou gewoon helpen.
vrijdag 10 augustus 2007 - 20:38
Fons

Fons

LIna, ik zou me geen zorgen maken als ik u was als ge ziet hoe hier olijfbomen geamputeerd worden en omgevormt tot bonsaibomen dan zullen ze een schrammetje ook wel overleven,mijn olijf is toch al enkele keren bij storm tegen de vlakte gegaan met als gevolg flinke lap schors weg en heeft er niet onder geleden.
De wond misschien afdekken met een wondafdekkingsmiddel.
vrijdag 10 augustus 2007 - 21:04
Tine

Tine

Het lijkt me ook het beste om de wond af te dekken tegen verdroging. Een olijf kan heel veel hebben. Ik heb ze zelfs na een brand weer zien uitlopen.

Tine
zaterdag 11 augustus 2007 - 00:10
Helianthus

Helianthus

Als de schors volledig rondom rond af is dan zou ik er toch niet echt gerust op zijn.
Dan is de sapstroom als het ware "afgesneden" en vrees ik het ergste voor die bomen...
Die sapstroom gebeurt namelijk langs de buitenste ringen van een boom en als die blootgesteld worden, met andere woorden zoals hier als de boom "ontschorst" werd, dan droogt die boom simpelweg uit.
Zoals Fons opperde, afdekken met een wondmiddel zou ik zeker ook doen en dan afwachten of de schade niet te diep was.

Groetjes, Gert.
zaterdag 11 augustus 2007 - 07:13
lina

Lina

ZOLAS ZE HET HIER ZEGGEN :
EFCHARISTO!
LINA
zaterdag 11 augustus 2007 - 17:27
phili

Phili

Hoi lina,
woon jij in een ander land ofzo, als ik je zie vertellen over olijfbomen waar je olijfolie van hebt en je spreekt over bloedheet weer enzo, of mag ik gaan hopen dat mijn olijfboompje ook echt rijpe plijven gaan leveren.
groetjes catootje
zaterdag 11 augustus 2007 - 19:19
deHaan

DeHaan

lina,
je heb in iedergeval lesgeld gehad.
Het enigste wat je nu kan doen, is afwachten.
zondag 12 augustus 2007 - 22:58
corrielat

Corrielat

ZOLAS ZE HET HIER ZEGGEN :
EFCHARISTO!
LINA


JAMAS
woensdag 15 augustus 2007 - 18:42
lina

Lina

Awel,

Ik ben blij om jullie te laten weten dat mijn olijfboom geen blijvende schade heeft opgelopen! Dus we zullen deze winter weer goed kunnen plukken en persen!

Catootje, Ik woon inderdaad niet in Belgie, ik woon reeds tien jaar op Kreta! Ik zou geen hoop koesteren om dikke olijven aan uw boompjes te vinden. Maar aan den anderen kant ik kan hier geen rabarber noch frambozen telen.

Ta leme
Lina
woensdag 5 september 2007 - 16:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon