menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Notenboom

Ga naar meest recente reactie

charlie

Charlie

een vriend van me heeft een notenboom staan waarvan tijdens verbouwingen 15 jaar geleden een zijtak van een goede 25 cm doorsnede is afgezaagd.
sinds een 3 tal jaren echter is hij aan het rotten op deze plaats.
kan men zulk een boom nog redden of zou hij ten dode opgeschreven zijn?
wanneer kan je hem het best omzagen om ongelukken te voorkomen want je kan moeilijk inschatten hoe sterk de stam is.
maandag 6 augustus 2007 - 20:15
hildavw

Hildavw

Is er nog een stuk van die tak overgebleven ?
Is de rotting al diep ?
Misschien kan er nog een stuk af en het gezonde stuk insmeren met iets ?
Kan je een foto plaatsen, dan krijg je misschien meer reactie.
maandag 6 augustus 2007 - 21:19
deHaan

DeHaan

Haal er een boomverzorger bij, die kan jullie advies geven.
Van deze plaats is dat onmogelijk.
maandag 6 augustus 2007 - 21:40
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Bomen kunnen aantastingen en snoeiwonden zelf afgrendelen. Ze vormen een afscheidingszone binnen in het hout die zorgt dat aantastingen zich niet kunnen verspreiden. De buitenkant kan dus wel rotten, maar als je een paar elementaire regels vormt zal het rot zich niet door het ganse hout verspreiden.

Bij het snoeien van takken is het heel erg belangrijk dat je de takkraag aan de basis van de tak laat zitten. (Die takkraag is de verdikking aan de basis van de tak.)

Die takkraag bevat zowel weefsel van de tak als van de stam. Als je die wegsnoeit beschadig je dus eigenlijk de stam. De boom moet dus de wonde niet afgrendelen aan de basis van de tak (wat vrij goed lukt), maar in de stam. Dat soort snoeiwondes gaat veel dieper inrotten.

Je kan echter niet onbeperkt takken afzagen, zelfs niet als je de takkraag respecteert. De afgrendeling van het hout is moeilijk, zelfs onmogelijk in het kernhout. Als je bij het snoeien van een tak kernhout bloot maakt, c.q. als de tak dusdanig dik is dat hij al kernhout gevormd heeft, is er een reëele kans dat de inrotting tot in het kernhout zal doorlopen.

Het probleem is echter dat je een bestaande inrotting niet kan behandelen. Als je het rotte hout gaat uitkappen of wegfrezen doorbreek je de inwendige afgrendelingszone binnen in het hout waardoor de inrotting zich nog verder zal verspreiden.

Je kan hoogstens nog een boomverzorger vragen om te controleren of de boom nog veilig is. Als dat nodig is kan hij kans op tak- of stambreuk verminderen door de boom te snoeien, zodat de mechanische belasting verminderd. (Hij zal daarbij geen takken wegzaken van meer dan 10 cm doorsnede). Maar eigenlijk had hij die boomverzorger moeten contacteren voor die zware tak weggezaagd werd.

Voor alle duidelijkheid, ik wil hier niemand met de vinger wijzen, maar het mechanisme van inrotting duidelijk maken zodat je jan begrijpen wat er binnen in de boom gebeurd als gevolg van een dergelijke snoeiwonde. Als dat nodig is kan ik je adressen van boomverzorgers bezorgen.
dinsdag 7 augustus 2007 - 09:18
charlie

Charlie

ik denk dat je gelijk hebt wipe.
de tak die destijds werd afgezaagd (ondertussen al een 15 jaar geleden) was spijtig genoeg de onderste tak op een kleine 2 meter boven het maiveld.
die moest toen spijtig genoeg afgezaagd worden om met bouwmaterialen langs te kunnen.
in volle zomer nog wel, en hij heeft afgedekt met doeken een half jaar gebloed.
daarna is hij ingesmeerd met een product van de tuinzaak en hij heeft het nadien heel goed gedaan.
een mooie ronde afgrendeling en het vlakke gedeelte binnenin mooi afgedekt met de pasta.
maar het was dus wel degelijk een tak van minstens30-40 doorsnede dus is er wel degelijk een 15 tal cm kernhout doorgezaagd.
de rotting hebben we ondertussen weggehaald (toch een 15-20 cm diep ondertussen) en ik vrees ook het ergste.
maar je kent vermoedelijk wel de rest van het verhaal, die boom staat hier zo mooi en is ondertussen ook zo groot geworden hij zal het wel oveleven etc. en dan moet ik er ook nog eens bij vermelden dat mijn vriend best een eigenzinnig baasje is.
ik heb al verteld dat het in de toekomst gevaarlijk wordt bij hevige wind of een storm.
als hij valt kan hij op het woonhuis of op de garage belanden.
ik zal hem je raad doorgeven en bedank je ondertussen voor de info
charlie
woensdag 8 augustus 2007 - 22:09
WiPe

WiPe

Charlie, er zitten nog een paar fouten in je verhaal.

Het lijkt me sterk dat de boom zou gebloed hebben bij snoei in de zomer. Als dat effectief gebeurt kom ik kijken. Bloeden in de zomer is fysiologisch onmogelijk. Wat wel zou kunnen is slijmvloed, maar die wordt door bacteriën veroorzakt, niet door worteldruk zoals bij bloeden in het voorjaar. Over het algemeen wordt aangeraden om in de zomer te snoeien om dat bloeden tegen te gaan.

Insmeren van de snoeiwonde heeft geen enkel effect op de manier waarop de boom reageert op de snoeiwonde.

Het weghalen van de rotting kan de rotting alleen maar verergeren omdat je de afgrendeling binnen in de boom doorbreekt.

Het is absoluut niet zo dat een boom gevaarlijk is, of wordt omdat hij een holte heeft. Over het algemeen wordt er van uitgegaan dat de holte tot 2/3 van de doorsnede mag bedragen, en dat de boom daarbij een gat mag hebben dat 1/3 van d eomtrek bedraagt. Maar die regel is geen et van Perzen en Meden. Soms kunnen bomen afbreken terwijl ze nog boven die norm zitten.
donderdag 9 augustus 2007 - 09:32
charlie

Charlie

je hebt gelijk, navraag leerde dat ze met de bouw van de woning in het voorjaar zijn gestart. foutje van mij.

ik dacht echter dat het insmeren van snoeiwonde altijd is aangeraden om afdekking wonde te versnellen en
tevens beschermen tegen bacterien.

als je de rotting niet weghaalt gaat hij dan niet gewoon blijven rotten?


we wilden het volgende doen nl. de rotting weghalen tot op blanke hout, vervolgens een gat van onder schuin omhoog boren door stam tot aan de holte zodat water weg kan lopen en vervolgens inspuiten en afdichten met pur (schuim dat in de bouw gebruikt wordt en opzwelt) vervolgens het geheel afkitten met siliconen om indringend water te vorkomen.

denk je dat deze behandeling kans heeft om te slagen?
vrijdag 10 augustus 2007 - 11:10
WiPe

WiPe

In twee woorden: dan kan je net zo goed ineens de boom afzagen.
Ik wil van de week tijd maken om e.e.a. in detail te verklaren, maar je zal effe moeten wachten wegens te druk. Maar uitkappen en draineren verergert het probleem alleen maar.
vrijdag 10 augustus 2007 - 11:30
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Wat die wondbehandeling betreft die je voorstelt, en vooral wat betreft de verspreiding van rot in bomen is het belangrijk dat je weet hoe de boom omgaat met aantastingen en beschadigingen voor je stappen onderneemt.

In de jaren tachtig heeft prof. Alex L. Shigo onze visie over de omgang met bomen serieus bijgestuurd door de publicatie van de CODIT theorie.
Codit staat voor Compartmetalization Of Decay In Trees en is een theorethisch model dat verklaart op welke manier een boom zelf met beschadigingen omgaat.

In het kort:
Op het moment van de aantasting of beschadiging vormt de boom drie reactiezones:
Codit 1 wordt gevormd in de houtvaten waardoor aantastingen zich niet in verticale richting kunnen verspreiden.
Codit 2 wordt gevormd op de jaarringen, zodat de aantasting niet dieper in het hout kan doordringen.
Codit 3 wordt gevormd op de houtstralen (de spiegels die je bij eik in het hout ziet zitten) zodate r geen zijdelingse verspreiding mogelijk is.
Die afgrendelingszones worden onmiddellijk gevormd na de beschadiging en zorgt er voor dat alleen het hout dat geïnfecteerd is kan inrotten. Tussen het beschadigde en het gezonde hout worden er stoffen afgezet die de verspreiding van problemen moet tegen gaan. Die afgrendelingszones werken minder efficiënt als ze dieper in de boom zitten. Het kernhout kan zelfs helemaal niet meer afgrendelen.

Onmiddellijk na de aantasting wordt nog een vierde laag gevormd.
Codit 4 wordt gevormd tussen het hout aanwezig op het moment van aantasting en het nieuwe hout.

Deze laag wordt speciaal gemaakt om de verspreiding tegen te gaan, waar de eerste drie lagen alleen maar ontstaan zijn door een verandering in het bestaande hout. Die vierde laag is dus veel sterker dan de eerste drie. Dat betekent dat als die eerste drie doorbroken worden, de vierde afgrendelingszone alles moet tegen houden.

Met andere woorden: rond de bestaande boom wordt een nieuwe boom gevormd die perfect afgegrendeld zit van bestaande aantastingen in de kern. Aantastingen en houtrot zullen zich dus niet van binnen naar buiten verspreiden.

Als je wondes gaat uitkappen en zelfs gaat boren zullen die afgrendelingszones doorbroken worden. Daardoor zal het rot zich gaan verspreiden van het aangetastte naar het gezonde hout. dat betekent dat de restwand (de mantel aan gezond hout aan de buitenkant van de boom) na zo'n behandeling veel minder dik zal zijn. En laat het nu net die restwand zijn die de boom zijn stabiliteit moet geven. Ik durf dus rustig stellen dat het uitkappen van het rot in die boom alleen maar zal leiden tot een situatie die veel gevaarlijker zal zijn dan de huidige situatie en dat de maatregelen die je voorstelt onherroepelijk tot het omzagen van de boom zullen leiden.



In de jaren zestig, zeventig en zelfs tachtig zijn er nog andere produkten gebruikt om holtes op te spuiten. Het probleem met die produkten is dat geen enkel produkt de eigenschappen van hout kan overtreffen. Hout is een composietmateriaal dat opgebouwd is uit twee elementen (Lignine en Cellulose) die door de combinatie van hun eigenschappen zowel flexibel als sterk zijn. Bovendien is de boom in staat, om in geval van noodzaak de rangschikking van die materialen aan te passen zodat het hout flexibeler, dan wel sterker wordt. Dat zijn eigenschappen die je met geen enkel opvulmiddel kan evenaren, laat staan overtreffen.
zondag 12 augustus 2007 - 10:03
WiPe

WiPe

Nog een niet onbelangrijk detail vergeten:

Aangezien de afgrendeling van aantastingen van de boom binnen in het hout gebeurt en het aangetstte hout afgegrendeld wordt van het gezonde hout zit er geen voordeel in het insmeren van een snoeiwonde. Doordat het hout aan de buitenkant luchtdicht afgesloten wordt, blijft het hout onder dergelijk wondafdekmiddel veel vochtiger. De omstandigheden zijn daaronder veel idealer voor schimmels die het dode hout afbrken, waardoor ze veel sterker kunnen worden en de eerste drie afgrendelingszones veel makkelijker kunnen doorbreken. De kans bestaat dat de eerste drie afgrendelingszones daardoor doorbroken zullen worden.
In ieder geval is het zo dat de fouten die je maakt door een tak verkeerd af te zagen niet goed gemaakt worden door de snoeiwonde in te smeren met een of ander zalfje.

Als je een tak goed wil snoeien moet je die afzagen vlak achter de takkraag. De takkraag is de verdikking aan de basis van de tak. Beschadiging van die takkraag is per definitie een stambeschadiging. Aangezien er geen actieve afgrendeling in het kernhout is, mag er geen kernhout bloot gemaakt worden bij het afzagen van takken. Als je dat wel doet kan de boom de snoeiwonde niet afgrendelen en zal de snoeiwonde diep inrotten.
zondag 12 augustus 2007 - 10:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon