menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Terras ontwerp

Ga naar meest recente reactie

Arico

Arico

Beste forumleden. Misschien hebben jullie het al gehoord/gelezen of niet, maar ik en mijn partner zijn dit jaar begonnen met de complete heraanleg en rescape van onze tuin. Het grootste deel is een tweetal maanden geleden afgerond voor de winterstop (en omdat we binnen renoveren). Komend voorjaar zou ik terug willen beginnen en ik ben al aan het denken aan een nieuw terras.

Ik zit echter met een probleem. Een terras hoort voor mij in de volle zon te staan (zoveel mogelijk) daar je alsnog schaduw kan creëren met een parasol indien gewenst. Op onderstaande foto kan je zien wat ik in gedachten had ivm plaats en vorm (L-vormig). Reden is dat de zon 's middags daar staat (oranje cirkel geeft grens van zon-schaduw aan met schaduw zijnde onderkant) en cijfer '4' is het tuinhuis van de buren (4-5m hoog ongeveer) en véél zon weg neemt. Gevolg ook is dat het gazon pal tegen dat tuinhuis totaal verdwijnt. Ik hou ook van een mooi gazon, dus je kan mijn dilemma al raden; inderdaad: gazon of terras?
Daarnaast ben ik een echte plantenman (mijn partner allesbehalve) en wil dan ook wel wat te doen hebben in mijn tuin zoals borders aanplanten e.d.

Mijn partner dan ziet het andersom: een terras in de schaduw pal tegen het tuinhuis van de buren met geen enkele mogelijkheid in de zon te zitten (schaduw kan je maken, zon niet). Reden: waar de zon wel komt kan er dan wél gazon overleven en het 'moerassige' gedeelte is weggewerkt door dat terras.

Legende van de foto

1 (toekomstige) veranda
2a trap naar de garage en rest van het huis (naar beneden)
2b overloop/wandelpad
3a/b/c verhoogde borders (dienen als keermuur)
4 tuinhuis
6 grote (den?) van de buren die een gazon aldaar onmogelijk maakt...
7 keermuurtje
8 mijn idee van het toekomstig terras
9+10 trappen naar volgend niveau

Ideeën, tips, mening, kritiek...allemaal welkom

Hier is 'ie dan:

Foto's van uw Tuin

maandag 29 december 2014 - 00:51
svoffel

Svoffel

Arico,

Ik kan geen foto's zien ????


groetjes

S
maandag 29 december 2014 - 18:12
Arico

Arico

De foto toont om een of andere reden niet, ook niet verkleind
maandag 29 december 2014 - 20:01
jdcoster

Jdcoster

Probeer misschien op de Digituin en verwijs ernaar. Daar is toch al eerder gelukt
dinsdag 30 december 2014 - 12:43
Arico

Arico

niemand?
dinsdag 30 december 2014 - 20:24
Esem

Esem

Om hierop te kunnen reageren zouden we toch eerst graag een vergrootte foto van het plan moeten kunnen zien.
Met deze foto is het niet duidelijk genoeg om eventueel raad te kunnen geven.

Ik heb geprobeerd om te vergroten maar is nog niet echt duidelijk
groetjes E

Plan

zaterdag 3 januari 2015 - 12:21
jdcoster

Jdcoster

Ik vond het plan ook niet duidelijk ... . En een paar foto's van het terrein zouden ook welkom zijn.
zaterdag 3 januari 2015 - 12:30
Arico

Arico

Dit is het middelste niveau waar het terras komt

Foto's van uw Tuin

zondag 4 januari 2015 - 12:58
Arico
zondag 4 januari 2015 - 12:59
GilbertdeJong

GilbertdeJong

Zelf vind ik de indeling niet zo mooi. Het lijkt mij veel mooier wanneer je de trap op loopt een mooi bloeiend vak ziet van lavendel of vaste planten.

Misschien is het een idee om twee terrassen te maken: 1 voor de zon en 1 voor de schaduw. Het lijkt mij ook leuker om op het middenniveau een rondje te kunnen lopen. Volgens mij gaat dat prima gezien de grootte.

Ik heb een tekeningetje gemaakt waarin de structuur te zien is. Ik weet niet of dit goed te zien is in de post....

Verder zou ik denk ik veel meer gebruik maken van de mogelijkheden van de hoge tuinmuur van de buren. Apart! Misschien door er hoge palen voor te zetten, in twee delen links en rechts van terras, met hoge stroken betongaas (van wel 3 meter) en deze laten begroeien met kamperfoelie of zo. Er is veel meer uit te halen want deze tuin in vlakken heeft echt potentie.

Ik denk dat er voor het middenvak wel wat suggesties van andere posters kunnen komen...

Foto's van uw Tuin

zaterdag 28 februari 2015 - 18:32
Arico

Arico

Hoi Gilbert, je hebt je mooi uitgeleefd

Ik ga mijn mening omtrent de plaatnsing en vorm van het terras niet veranderen (persoonlijke keus uiteraard). Daarbij ook op jouw tekening lijkt het veel groter dan het eigenlijk is hoor. De breedte is zo'n 9m en de lengte 10m. Ook de hoogte van het tuinhuis van de buren heb ik overschat. Het is eerder een 7-tal meter hoog.

Ik heb nog vele ideeën uitgewerkt en ben tot een resultaat gekomen dat volgens mij het beste werkt. Al twijfel ik over de plantenkeuze in de bovenste border; deze is maar een meter breed over de gehele lengte
zondag 1 maart 2015 - 00:08
GilbertdeJong

GilbertdeJong

Beste Arico,

Wat de schaal betreft; ik ben er vanuit gegaan dat de brede trap 3 meter breed is. Dan is het ontwerp in principe zo te realiseren. Het is maar een idee hoor. Succes met de aanleg!
maandag 2 maart 2015 - 00:58
Arico

Arico

Ik heb onderhand mijn ontwerp al aangepast en nog een tweede gemaakt, daar mijn partner de zithoek (met bbq) in de schaduw wil.
maandag 2 maart 2015 - 23:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon