menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tuin aanleggen --wie kan tips geven

Ga naar meest recente reactie

Swiffer

Swiffer

Zoals jullie kunnen zien op de foto is de tuin kaal.
Hij is ongeveer 9m70 op 40 meter.
Volgende vraagjes :

Hoe kunnen we links in de tuin snel privacy krijgen.
(buurman is niet akkoord dat we houten schermen plaatsen)
wij dachten hierbij aan het planten van een beukenhaag in het najaar.

Rechts een lelijke draad van 1m30 hoog met daarachter voor een groot stuk een mooi onderhouden taxushaag van de buren.
Ofwel ook daar een beukenhaag of toch al een border plaatsen met struiken en dergelijke die misschien achteraan die hoogte kan bereiken ?

De sparren en dergelijke net achter het terras links willen we uitdoen aan het einde van de zomer (anders helemaal geen privacy meer) maar wat zetten we daar ?

Tuinhuisje krijgt een kleurtje en wil ik klimmers tegen zetten.
De grote boom moet blijven staan.
Achteraan ergens willen we zeker nog een terras, ook weer om meer privacy te hebben...

We zien heel graag de kleuren roos, paars, blauw, wit..
Rozen, geraniumsoorten zoals Anne Thomson , grassen, ....

Wie kan tips geven , hoe start ik rechts met een border en welke vorm zetten we uit in de tuin ?
Maken we halverwege bvb een 'muurtje met beukenhaag of zo'
Hier zitten mensen met prachtige tuinen en ervaring !

Foto's van uw Tuin

zondag 14 juli 2013 - 12:50
minouke

Minouke

Ik had vroeger ook een tuin als deze, lang en smal.
Door met cirkels te werken leek hij breder, naar het schijnt is dat omdat je oog(brein) geen einde ziet aan een cirkel.
In het midden had ik een pergola in de breedte en dat gaf nog meer de indruk dat de tuin breder was.
Ik zou geen haag meer zetten waar je buur al 1 heeft, zo win je plaats.Maar laat wel een doorgang voor de buurman zodat ze kan gesnoeid worden.
Aan de kant waar geen haag staat kan je een beukenhaag zetten, die groeit snel.
Hier een foto om je een idee te geven, voor meer foto's kan je naar digituin gaan in mijn fotoalbum (bij vorige tuin)
http://digituin.tuinadvies.be/account/4219/minouke/fotoalbum/categorie/15

Foto's van uw Tuin

zondag 14 juli 2013 - 22:26
Swiffer

Swiffer

Super bedankt voor je reactie !
Dit is inderdaad een goed idee dat ik waarschijnlijk wel zal toepassen !
Ik zal alleen goed moeten kijken welke planten ik zet zodat ik aan de rechterkant
die lelijke draad kan vestoppen maar dat moet wel lukken denk ik.
Heel mooie tuin had u daar , ik ga dit idee vandaag eens uittekenen , ook de pergola vinden wij super mooi !
maandag 15 juli 2013 - 08:07
minouke

Minouke

Bedankt Swiffer.

Waar de buurman door moet om de haag te snoeien, kan je verschillende planten zetten die niet zo snel afbreken zoals grassoorten, die vullen de doorgang op maar je kan er nog altijd doorheen.
Hemerocallissen, Iris sbirica, siergrassen, dan Persicaria, Lysimachia enz zijn soepele planten.
Planten die takken vormen zijn daarom moeilijk en breken ook af.
maandag 15 juli 2013 - 08:43
Swiffer

Swiffer

De buurman liet op zijn grond een doorgang om te kunnen snoeien dus dat valt wel mee, wij kunnen dus planten waar we zin in hebben alleen voldoende afstand behouden tot de draad waarschijnlijk ?
Maar inderdaad ik begrijp wat u bedoelt een gras kan niet afknakken...
Aan de ene kant kan het alleen maar mooiere worden maar aan de andere kant kijk ik er niet naar uit , ik weet dat ze vroeger bij vaste planten (Spruyt ) advies gaven als je een foto meebracht van je tuin en op basis daarvan je planten samenstelden.
(vanaf een bepaald bedrag).Misschien moeten we dat maar doen want ik heb 0,0 ervaring met planten.
Ik weet alleen dat ik graag bepaalde dingen zie , maar of dit een goede keuze is ? URL GEBLOKKEERD 0261.gif
maandag 15 juli 2013 - 10:23
minouke

Minouke

Vaste planten mogen tot tegen de scheidingslijn, struiken tot 2m H en op 50cm afstand, bomen op 2m afstand.
maandag 15 juli 2013 - 10:55
furor

Furor

voor Aalst geldt 85 cm afstand voor hoogstammen, en 45 cm voor hagen van 1.60 m. Maar zorg dat de buur daar geen problemen van maakt (wettelijk ben je in orde, maar liever de buur te vriend houden).

Maar globaal telt inderdaad 50 cm voor hagen en 2 m voor hoogstambomen.
maandag 15 juli 2013 - 13:43
Swiffer

Swiffer

ja inderdaad we namen al inlichtingen bij de stad Aalst aangezien
we niet bepaald naast de gemakkelijkste mensen wonen vandaar we zo snel mogelijk een beetje privacy willen. Van te vriend houden is geen sprake meer, helaas.
We mogen geen houten schermen plaatsen aan de linkerkant , enkel een muur van 2m20 hoog (vreemd genoeg) of een haag op 50 cm van de draad volgens de verkavelingsvoorschriften. De buren aan de rechterkant is geen enkel probleem.
We gaan dan maar voor de beukenhaag, al vind ik persoonlijk dat die niet zo snel groeit (ervaring met de vorige tuin) maar sparren en toestanden zien we niet zo graag.
maandag 15 juli 2013 - 14:25
furor

Furor

Dat de buur niet akkoord is om het op de perceelsgrens te zetten ok, maar als je op jouw kant van het perceel platen zet is dat toch geen probleem?
woensdag 17 juli 2013 - 10:05
Swiffer

Swiffer

Ja dat dachten wij ook maar blijkbaar zijn dit nog verkavelingsvoorschriften van de jaren stillekes....
We zullen maar hopen dat de beuken snel groeien zeker
Ik ben al dagen aan het puzzelen en tekenen hoe we dit allemaal gaan invullen. We zien het als een een project dat niet moet klaar zijn in 1 seizoen want dat is het een beetje kostelijk.
maandag 29 juli 2013 - 14:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon