menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Echium pininana

Ga naar meest recente reactie

alloo

Alloo

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 18 mei 2007 - 17:34
flixflex

Flixflex

hallo alloo,

helaas zie ik geen foto, heb jij de Echium al in bloei?
ik heb een aantal planten staan die ik vorig jaar heb gezaaid, die zijn flink aan het groeien maar van bloei is nog niks te zien.

gr.
felix
woensdag 6 juni 2007 - 00:52
Esem

Esem

Als het deze is die je bedoelt,die is hier zo goed als uitgebloeit
Heeft een maand in bloem gestaan.
Gr Esem
[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 6 juni 2007 - 03:34
flixflex

Flixflex

ik geloof wel dat het die is, maar hoe lang staat die al buiten? ik zit misschien wel wat noordelijker, maar ik vroeg me af of ze misschien nog een jaar langer niet bloeien, omdat ze in de winter wat hebben moeten lijden...
woensdag 6 juni 2007 - 16:35
Esem

Esem

Echium pininana is lavendelblauw .
Is tweejarig.
Na de bloei sterft de plant af.
In het eerste jaar worden alleen bladeren gevormd.

Bij mij staat hij de ganse winter in een licht verwarmde serre 8° graden
en komt daarna in de veranda tot hij volledig is uitgebloeid en gaat dan buiten tot september.

Gr Esem.
woensdag 6 juni 2007 - 18:21
annis

Annis

Ik vindt dit ook een geweldige plant maar nog steeds niet gekocht bang dat hij het hier niet goed zou doen. Maar Esem je hebt er zo te horen goede ervaringen mee dat de plant het hier wel overleefd en dus behandeld moet worden als kuipplant.

Ann
woensdag 6 juni 2007 - 18:54
Esem

Esem

Ja annis ,
zo doe ik het al vele jaren ,en steeds staat hij er terug en elk jaar een beetje groter en met meer bloemen.
Normaal gezien knip je na de bloei de uitgebloeide bloemtros weg,en dan vertakt de plant zich mooi.
Maar dit jaar laat ik de bloemzaden rijpen en ga proberen om ze te zaaien.
Als je hem behandeld als kuipplant en hem vorstvrij overwinterd heb je er jaren plezier aan.
Althans hier bij mij toch.
Zal dan wel overal zo zijn zeker?
Gr Esem
woensdag 6 juni 2007 - 19:05
ines

Tekst aangepast

Ines

Prachtige kaarsvorm!!! Ik moet deze ook beslist eens kweken om nog enkele opgaande lijnen in de tuin te hebben op bepaalde plaatsen.
donderdag 7 juni 2007 - 05:35
flixflex

Flixflex

Nou ik heb er best wel plezier van, maar nog geen bloemen...
Vorig jaar heb ik ze uitgezaaid en in grote potten gezet. 's Winters heb ik ze gewoon buiten gelaten, deels in potten deels in de volle grond. Wel in redelijk beschutte stadstuintjes, maar echt leuk vonden ze het niet, een deel van de bladeren stierf af. Maar nu is daar bijna niks meer van te zien en groeien hard de hoogte in, maar nog niks van bloemen te zien. Ik zal proberen wat foto's ervan te plaatsen. En met snoeien moet ik ze dus kunnen overhouden?
Als dit lukt ga ik ook de Echium wildpretii zaaien, zo mogelijk nog wat mooier.

groeten
felix
donderdag 7 juni 2007 - 21:50
Esem

Esem

Als je ze in de winter buiten laat staan dan gedragen ze zich als tweejarige.
Dus na het tweede jaar zouden ze afsterven.
Als je ze in de winter op een vorstvrijeplaats laat overwinter kan je er vele jaren plezier an beleven.
Gr Esem,
vrijdag 8 juni 2007 - 02:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon