menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hamamelis

Ga naar meest recente reactie

bryofan

Bryofan

te mooi om jullie te onthouden, vooral de diane

ik had op zondag 4 januari op tuincentrum.nl een paar hamemelissen besteld: orange peel en ruby glow
de orange peel bleek achteraf h x intermedia 'diane' te zijn(beter kon haast niet want ik wilde juist de diane, maar kon hem niet goedkoop genoeg vinden), en de ruby glow was wel correct volgens mij.

hieronder een paar foto's:

diane:
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
onderstaande was van toen hij net was gearriveerd
[afbeelding verwijderd niet-https]



ruby glow:
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 13 januari 2015 - 20:24
Roeli

Roeli

Sorry,maar de foto's passen echt niet op mijn scherm.
dinsdag 13 januari 2015 - 21:48
RdB

RdB

Prachtig, die Hamamelis.

Maar inderdaad de foto's kunnen misschien iets kleiner, maar met wat scrollen lukte het wel.

Ruud
dinsdag 13 januari 2015 - 22:04
Boerke

Boerke

Roeli, kan het geloven. Misschien in het vervolg de foto's wat kleiner maken .Oei ben al tweedes met dit antwoord.
Toch mooie foto's . Wel aparte kleur en ruiken ze ook zo lekker ?
dinsdag 13 januari 2015 - 22:07
svoffel

Svoffel

Prachtige foto's.

De Ruby Glow heb ik ook, hier nog niks te zien van een bloem.
Volgens mij geuren ze niet, heb het toch nooit kunnen ruiken.


woensdag 14 januari 2015 - 08:34
ThomasZ

ThomasZ

De "Jelena" is hier vorige week ook beginnen bloeien. Ze staat er wel nog maar een jaar dus helaas is het nog vrij beperkt.
woensdag 14 januari 2015 - 12:34
mia_heyl7

Mia_heyl7

hammamelis? is dat wat ik ken als "daglelie?
donderdag 15 januari 2015 - 15:54
Roeli

Roeli

Is de toverhazelaar.
donderdag 15 januari 2015 - 16:00
mia_heyl7

Mia_heyl7

Oei, Roelieke,
die heb ik hier weggehaald
die woekerde als gek,
een dikke stam
en wortels van Brussel tot Amsterdam
donderdag 15 januari 2015 - 16:35
Bombycilla

Bombycilla

Mooie plantjes Frans ! En je foto´s passen perfect op mijn scherm.
donderdag 15 januari 2015 - 16:35
leerling

Leerling

Re: te grote foto's
Als de foto's te groot zijn voor je scherm, kan je in de meeste browsers alles wat verkleinen door de 'Ctrl'-toest in te drukken en terwijl je die ingedrukt houdt een paar keer op de min-toets ('-') te drukken.
Als je daarna weer groter wil druk je opnieuw de 'Ctrl'-toets in, en terwijl je die ingedrukt houdt, druk je op de plus-toets ('+').
Je kan dat trukje ook gebruiken als je een afbeelding wat groter wil zien.

Re: hamamelis
De onze is gesneuveld op de laatste dag van de grondwerken hier.

mia_heyl7, je schreef dat die bij jullie woekerde. Weet je welke soort dat was? Ik wil wel graag een nieuwe, maar zou niet graag hebben dat die gaat woekeren.

donderdag 15 januari 2015 - 17:25
Bombycilla

Bombycilla

Daar ben ik ook nieuwsgierig naar , ik heb nog nooit een woekerende Hamamelis gezien
donderdag 15 januari 2015 - 17:36
mia_heyl7

Mia_heyl7

sorry, kan ik niet meer vertellen, die is al enkele jaren geleden,uitgeroeid
donderdag 15 januari 2015 - 17:45
svoffel

Svoffel

Spijtig, ik zou er wel eentje willen die overal kruipt, t'is zo mooi. Normaal groeien ze niet rap


donderdag 15 januari 2015 - 18:19
leerling

Leerling

(Heb daarnet mijn vorige bericht aangepast. De tekens die ik eerst rond de toetsen gezet had werden blijkbaar verkeerd geïnterpreteerd door de software van het forum.)
donderdag 15 januari 2015 - 19:06
Boerke

Boerke

Kijk de onze in volle bloei(vorig jaar) en die staat hier al 20 jaar. En ik moet zeggen woekeren? Eerder trage groei. En snoeien daar houdt hij ook niet van.Ik heb hier enkel eens een tak verwijderd omdat hij over het wegje hing.Ik denk dat hij nu een 3 meter hoog is. En dus veel werk heb ik er nog niet aan gehad. Enkel genieten.

Foto's van uw Tuinplanten

donderdag 15 januari 2015 - 22:14
Roeli

Roeli

Mijn dank voor de aanwijzingen is groot en de foto's zijn nu klein.
donderdag 15 januari 2015 - 22:18
mia_heyl7

Mia_heyl7

dat is volgens mij geen toverhazelaar maar een forsithia,; ik kan is zijn maar de foto is van te ver weg geneomen
donderdag 15 januari 2015 - 22:43
Tuinprins

Tuinprins

Mia: tijd voor een nieuwe bril? Is duidelijk een toverhazelaar.

Wat versta jij onder woekeren? Voor de meeste mensen betekent het woord "woekeren" dat de plant uitlopers maakt die rond de moederplant uit de grond naar boven komen. Een toverhazelaar doet dit niet.

Een toverhazelaar kan wel wilde scheuten produceren omdat deze geënt is op een onderstam. Als onderstam wordt Hamamelis virginiana gebruikt. Deze scheuten zijn duidelijk te herkennen omdat het blad van Hamamelis virginiana spitser is als dat van Hamamelis intermedia cultivars. Het produceren van wilde scheuten vanuit de onderstam is echter niet hetzelfde als woekeren.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 16 januari 2015 - 08:08
Boerke

Boerke

Detaifoto.

Foto's van uw Tuinplanten

vrijdag 16 januari 2015 - 13:46
svoffel

Svoffel

@ Boerke,

Dat is al een hele mooie die van jou. De mijne staat er 4 jaar en t'is nog een baby.

Nu zou ik hem binnenkort willen verplanten, best na de bloei zeker??

groetjes

vrijdag 16 januari 2015 - 14:32
Boerke

Boerke

@ Svoffel ;bij mijn eerste foto had ik vermeld dat het een foto van vorig jaar was. Nu is er ook nog niet veel te zien maar het zal wel komen.
vrijdag 16 januari 2015 - 16:49
svoffel

Svoffel

Ben deze namiddag gaan kijken en jaaaaaaaaaaaa, er is een beetje kleur te zien

Heerlijk is dat, dat de foto van verleden jaar was heb ik gelezen, maar t'is een prachtige struik.
Het zal morgen of overmorgen ook bij jou van start gaan of is het een iets latere soort?
Je ziet op de foto hoe het verleden jaar was en dit jaar zijn er nog meer bloemekes.




vrijdag 16 januari 2015 - 18:36
leerling

Leerling

Tuinprins: Een toverhazelaar kan wel wilde scheuten produceren omdat deze geënt is op een onderstam

Ah, dat verklaart waarschijnlijk waarom degene in onze vorige tuin twee keer bloeide.
Vond ik anders wel leuk. Bloem van december tot eind februari.
vrijdag 16 januari 2015 - 18:44
leerling

Leerling

Daarnet op de valreep opnieuw een Hamamelis intermedia ´Pallida´gekocht.
(Het plantencentrum was net zijn poort aan het sluiten, maar de eigenaar kwam even horen waarvoor ik langskwam en heeft me nog verder geholpen.)

Los van voorkeuren voor kleur, als je een geurende hamamelis zoekt, dan is deze een aanrader.
vrijdag 16 januari 2015 - 22:17
Boerke

Boerke

Vandaag eens rond gelopen om de vogels te tellen en ik stond versteld hoe ver de onze al in bloei stond. Moet eens meer buiten komen denk ik. Ik had voorbije week de late en dan komt er niet veel van om eens de tuin in te gaan.
Dit is onze andere. Deze staat meer beschut en is ieder jaar wat vroeger in bloei.

Foto's van uw Tuinplanten

zaterdag 17 januari 2015 - 20:04
svoffel

Svoffel

Die is al goed in bloei
Precies iets lichter dan de eerste.... T'is mooi om naar te kijken die eerste bloemen van het jaar.

zondag 18 januari 2015 - 15:19
bryofan

Bryofan

k heb nu ook orange beauty, al is hij meer geel, ik vind hem wel mooi, en hij ruikt lekker zoetig
maandag 19 januari 2015 - 21:41
svoffel

Svoffel

Dat is ook een mooie, ben eens gaan kijken hoe die eruit ziet. Inderdaad, sommige afbeeldingen zijn meer geel en andere oranje, zou het kunnen dat de oranje kleur later doorkomt?

Die geur is wel goed meegenomen, geniet er maar van.
dinsdag 20 januari 2015 - 05:56
bryofan

Bryofan

tot nu toe is hij geel gebleven
maandag 26 januari 2015 - 22:02
svoffel

Svoffel

@ bryofan,

Awel dan is hij het zonnetje in de tuin


groetjes

S
dinsdag 27 januari 2015 - 06:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon