menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mary Roos

Ga naar meest recente reactie

theadora

Theadora

Ik heb deze roos nu voor het derde jaar staan in de tuin net zoals de white cathredal ook een austinroos, maar ik denk dat ze er uit gaan want telkens zitten ze onder de roest en of sterroetdouw.
Maar we krijgen dan ook telkens zo veel neerslag en daar kuunen deze rozen niet tegen.

Foto's van uw Tuinplanten

maandag 9 juli 2012 - 11:27
Esem

Esem

Waarom zou je ze verwijderen?

Zorg voordat de roos aangestoken is door sterroetdauw, dat je de roos er tegen behandeld,zo voorkom je de ziekte ,en de bruine plekken op de bladeren.

Toch te gek om zo een mooie roos te verwijderen uit je tuin.

Andere rozen kunnen immers ook aangetast worden door sterroetdauw.

Gr E.

maandag 9 juli 2012 - 11:58
theadora

Theadora

Ja het is inderdaad zonde om ze te verwijderen, maar ik had ze al behandeld en het gaat er maar niet uit.
Ik denk ook eerder aan roest en dat is moeilijker te behandelen.
Dan ga ik liever voor rozen die daar minder gevoelig voor zijn.
Of misschien een andere plaats geven want nu staan ze wel een beetje in de verdrukking door de andere planten die ook best al wel gegroeid zijn in de jaren dat die rozen er staan.

Grt Thea
maandag 9 juli 2012 - 13:32
Esem

Esem

Ja een roos staat liefst vrij zodat er wind tussen de bladeren kan waaien en zo alles veel vlugger opdroogt,en je minder kans hebt op sterroetdauw.
E.
maandag 9 juli 2012 - 16:33
Polplastron

Polplastron

Roest hoeft geen probleem te zijn hoor. Mijn "Cuisse de Nymphe" heeft er ook elk jaar "last" van, maar bloeit en groeit ieder jaar weer zorgeloos verder. Overigens wordt de ziekte blijkbaar niet snel verspreid want het is de enige roos in m'n tuin die er last van heeft.

Behandelen tegen sterroetdauw is volgens mij meestal dweilen met de kraan open: sterroetdauw hoort bij rozen net zoals de stekels erbij horen: sommige variëteiten hebben er wat meer last en sommige wat minder.

Ochtendzon en een luchtige standplaats helpen wel wat tegen sterroetdauw omdat de bladeren dan sneller opdrogen (zoals Esem al aangaf): veel rozenziekten houden van warmte en vochtigheid vandaar. Ook een onderbeplanting helpt tegen sterroetdauw: mijn "Cardinal Hume" is een echte sterroetdauwmagneet, maar sinds er Geranium "Biokovo" onder groeit en alles goed is dichtgegroeid is er geen spatje sterroetdauw meer te zien terwijl sommige andere (sterkere) variëteiten hier in de tuin ondertussen al vol zitten.

Een handje patentkali in het voorjaar helpt ook om een sterkere celstructuur te krijgen wat de ziekte onrechtstreeks tegengaat.

Het weer van de laatste tijd (warm en nat) is niet echt bevorderlijk om te genieten van mooie rozen. 't Is echt sterroetdauwweer. En veel gevulde bloemen kunnen inderdaad niet goed tegen regen; 't is wachten op de echte zomer!
dinsdag 10 juli 2012 - 09:30
minouke

Minouke

Mijn Cuisse de Nymphe (=Maiden's Blush) heeft het hier dan weer niet maar ééntje zonder naam die er juist naast staat dan weer wel.
dinsdag 10 juli 2012 - 17:27
theadora

Theadora

Zouden julllie deze zo laten staan?
En dit is bijna elk jaar zo terwijl de leonarda daar helemaal geen last van heeft maar die heeft dan wel vrij vlezige bladeren.

Foto's van uw Tuinplanten

dinsdag 10 juli 2012 - 20:03
theadora

Theadora

En dit is de andere en die heeft amper nog knoppen.

Foto's van uw Tuinplanten

dinsdag 10 juli 2012 - 20:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon