menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Anomatheca laxa - Schijnfresia

Ga naar meest recente reactie

Vlinderr

Vlinderr

De tuinplanten beginnen bijna allemaal last te krijgen van al de regen van afgelopen weken. Vandaag viel mij op dat de Anomatheca laxa zich niet veel aantrekt van al het water. Dit bolgewasje bloeit stug en vrolijk door. De bloemen zijn relatief klein (1 1/2 - 2 cm) en fel rose/rood/oranje van kleur.
Na de bloei vormt de plant vrij grote, donkerrode zaden. De plant laat zich gemakkelijk vermeerderen uit zaad en vormt daarna kleine bolletjes. Deze bolletjes moeten voor de vorst uit de grond worden gehaald en dan donker, koel en droog bewaard worden.
Ik kom dit plantje nooit tegen in andere tuinen. In mijn tuin bloeit het al jaren. Zijn er meer forum-leden bekend met dit plantje?

Foto's van uw Tuinplanten

maandag 25 juli 2011 - 19:34
Rita1960

Rita1960

Vlinderr, niet bekend hier

groetjes,
Rita
maandag 25 juli 2011 - 20:16
Vlinderr

Vlinderr

Tsja.... dan moet je deze gewoon eens proberen.
maandag 25 juli 2011 - 20:23
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Het knolletje houdt niet van een natte winter
dus hier werd dat niets in de volle grond.
maandag 25 juli 2011 - 20:58
Vlinderr

Vlinderr

Vóór de winter moeten de knolletjes uit de grond.
Ik doe dit plantje altijd in een kuip. Je kunt de kuip vorstvrij binnenzetten.
maandag 25 juli 2011 - 21:03
Rita1960

Rita1960

'k houd mij aanbevolen voor een paar knolletjes

maandag 25 juli 2011 - 21:10
Vlinderr

Vlinderr

Rita: ik zet je op mijn "beloofd=beloofd" lijstje. Wil je perse bolletjes of mogen het ook zaden zijn?
maandag 25 juli 2011 - 22:57
Rita1960

Rita1960

Liefst een paar bolletjes.. Zie maar even wat je zelf wilt.. als uit de zaden redelijk snel bloeiende plantjes komen vind ik dat ook goed...

dinsdag 26 juli 2011 - 06:34
annis

Annis

Vlinder ik heb ook al een aantal jaren deze Anomatheca laxa. In de winter gaat deze de kas in en in het voorjaar weer naar buiten. Het is een hele gemakkelijke plant en laat zich makkelijk uit zaad opkweken. Het eerste jaar had ik hier al bloemen.
Hij doet het inderdaad goed ondanks de regen.

Annis
donderdag 28 juli 2011 - 21:07
Vlinderr

Vlinderr

Heeft iemand nog belangstelling voor zaden van deze plant?
Ik heb er nog voldoende liggen (tegen een leuke ruil natuurlijk)
vrijdag 14 oktober 2011 - 11:54
Rita1960

Rita1960

Vlinderr,

je hebt een pm van mij

groetjes,
Rita
vrijdag 14 oktober 2011 - 18:28
Vlinderr

Vlinderr

Batdah: Helemaal bovenaan de topic staat de afbeelding van de bloem. Wil je een foto van de hele plant? Helaas, die heb ik niet. De plant geeft veel langwerpige bladeren, de bloemen zijn niet zo groot en NIET oranje. Het is een heldere rode rose (en een tikkeltje oranje) kleur. Een echt knalkleurtje.
Ik weet dat er ook wit (met rode vlekken) soort en een lila (met paarse vlekken) soort bestaat.
Van deze plant hoef je perse knolletjes te kopen, ze zijn heel gemakkelijk te kweken uit zaden.
zondag 16 oktober 2011 - 09:29
Vlinderr

Vlinderr

Tja... gewoon proberen dus. Je hebt nog wat van mij tegoed, zal ik je wat zaden sturen?
zondag 16 oktober 2011 - 11:12
marijvds

Marijvds

vlinder,
ik zou wel graag zaden van de Anomatheca Laxa willen ruilen met andere tuin of knolletjes van mij!
maandag 22 januari 2018 - 01:43
Vlinderr

Vlinderr

Marijvds: dit is een oude post. Ik heb op dit moment geen zaden liggen. Mocht ik er deze zomer weer wat kunnen oogsten, dan post ik dat hier.
zaterdag 3 maart 2018 - 21:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon