menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Chelona obliqua

Ga naar meest recente reactie

minouke

Minouke

1 van mijn 10 favorieten :

- mooi voor en na de bloei, eerst mooi groen, gezond blad met bloemaren die voor de bloei op schilpadhuid lijkt vandaar de Nederlandse naam Schildpadbloem
-nooit ziek
-ordelijk
-combineert gemakkelijk, nu staan ze hier samen met Lathyrus odoratus en echt waar een mooie combinatie.

Voor een langere bloei knip ik een deel terug begin juni, zo bloeien de niet geknipte op een normale tijdstip(aug) en de niet geknipte later.

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 6 augustus 2009 - 13:59
annis

Annis

Mooie foto Chantal. Als je de bloemen goed bekijkt zie een schildpad met zijn kop uit het schild. Het zijn inderdaad planten die stevig op hun stengels staan. Doen het ook goed in de halfschaduw.

groetjes nnis
donderdag 6 augustus 2009 - 17:59
Adrienne

Adrienne

mmmm ja, ze doen het hier ook uitstekend
en .... blijven een weekje in de vaas
donderdag 6 augustus 2009 - 18:34
Lysianthus

Lysianthus

Chantal, heb ik die andere 9 gemist? want planten die lang bloeien en stevig op hun pootjes staan en daarbij nog ziekteresistent zijn, boeien me altijd.
Als ik je goed begrijp, kan je de bloeitijd rekken, hoelang bloeien ze dan?
Ik zie dat ze ook in het wit bestaan, moet ook mooi zijn.
Telkens jij een foto post van een bepaalde soort, zet je me aan het werk en ga ik er wat meer van opzoeken.
mvg
Lysianthus
donderdag 6 augustus 2009 - 18:43
minouke

Minouke

Lysianthus, de bloeitijd kunt ge bij veel planten op die manier verlengen bv sommige Campanula's bv lactiflora, monarda, Phlox, Nepeta, Salvia en nog meer.
De bloei is dan+/- 1 maand langer.

Chelona zal ook wel mooi zijn in het wit.
Nu weet ik niet of ze mooi blijven, want veel witte bloemen hebben het nadeel dat ze lelijk uitbloeien, bruin worden bedoel ik.
Bij de gekleurde valt dat niet zo op.

Zou wel eens tof zijn om onze eigen Top 10 op te noemen
YES ik zal ze eens op foto zetten en bij Tuinfoto's ztten


gr
Chantal
donderdag 6 augustus 2009 - 19:40
Lysianthus

Lysianthus

Dat is een goed idee waar we veel van kunnen opsteken, als er dan ook nog een woordje bij kan waarom ze in de top 10 staan is het helemaal af.
Wat betreft die witte kleur heb je wel gelijk maar roos gaat niet goed bij oranje, vind ik Ik zoek feitelijk iets vanaf midden augustus voor onder de oranje Pyracantha, blauwtinten, wit.............nog suggesties? daar is maar maximum 3 uur zon in het hoogzeizoen, dus halfschaduw.
Groeten
Lysianthus

ps: ik geloof je helemaal wat betreft dat terugknippen, erg handig is dat want zo kan je spelen met de kleuren en de bloeitijd en er eventueel voor zorgen dat er wel altijd kleur is...................
Verleden jaar heb ik m"n Budleya uit de border gezet omdat hij te groot en te slordig was, ik gooi ze niet weg hoor maar ik zet ze in kuip, dit jaar in het voorjaar heb ik hem gesnoeid en een maand geleden, stond de knop er al in maar ik heb hem toch gesnoeid omdat hij er zo sprieterig uitzag en wel twee meter hoog, wel nu na één maand staat er op elke tak een bloem en is hij maar 1.20 ongeveer en veel compacter, dus 2maal snoeien en hij krijgt terug een plaatske in mijn border hhaahahhahahah
Toch heb ik nog veel te leren, alles heeft hier nog géén vaste plaats, elk jaar verander ik en het strafste is dat het niet beter wordt, ik zou eindelijk eens vaste planten willen, die ik wil laten staan omdat ze me het hele jaar door boeien, hetzij met hun bladvorm of bladkleur of bloem.
donderdag 6 augustus 2009 - 20:28
minouke

Minouke

Calamintha, Geranium Rozanne, Geranium wallchianum Buxton Variety, Cerastostigma om onder de Pyracantha te planten.

Calamintha is wel een echte bijenplant, dus moest je bang zijn van die beestjes
donderdag 6 augustus 2009 - 21:06
annis

Annis

Lysianthus om nog langer te genieten van planten kijk je eens welke planten mooie zaaddozen hebben. Zoals de Phlomis of de kardebol en ook grasssorten geven een mooi winters silhouet.
Als je een laatbloeier in het blauw zoekt kijk eens bij de Caryopteris.

@nnis
donderdag 6 augustus 2009 - 21:26
Lysianthus

Lysianthus

Minouke en Annis,

Cerastostigma + Geranium Rozanne + Caryopteris Heavenly Bleu heb ik, het zijn 3 superplanten vind ik.

Calamintha nepeta lijkt me wel mooi, langbloeiend maar kan hij ook tegen minder zon? Alhoewel veel planten in de praktijk niet zoveel zon vragen dan hun habitat,mijn Caryopteris x clandonensis 'Heavenly Blue' stond op dat plaatske, prachtig was hij en ik heb hem verplaatst omdat ik gelezen had dat hij beter volop in de zon stond grrrrrrrrr.

Geranium wallichianum 'Buxton's Variety' lijkt me ook heel geschikt, bloeit heel lang en kan in de halfschaduw.

Dipsacus fullonum of kaardenbol, lijkt me heel mooi maar niet geschikt omdat hij géén vaste plant is maar tweejarig en pas bloem geeft in het tweede jaar. In mijn kleine tuintje waar ik niet naast kan kijken, heb ik liever een vaste plant.

Miscanthus sinensis 'Ferner Osten' heb ik daar staan, verleden jaar , als ik hem kocht was hij prachtig en dit jaar is hij niet opgekomen, te weinig licht en zon, denk ik…………..hij staat tegen een noordenmuur met er tegen de Pyracantha die er een beetje over hangt. (die wordt verplaatst dus).

Phlomis, zou echt wel mooi staan maar ik lees dat hij pas na 4 jaar bloeit? in juni juli maar hij wordt wel beschreven als heel mooi en daarna mooie zaaddozen

Ik dank jullie dames heel hartelijk, het was heel leerrijk.
lieve groetjes
Lysianthus
vrijdag 7 augustus 2009 - 21:02
minouke

Minouke

Lysi, Phlomis moet wel zonnig staan maar dat ze 4jr wachten om te bloeien dat heb ik nog niet meegemaakt, de jonge scheutjes slagen wel eens 1jr over(te vergelijken met digitalis)

Calamintha houdt ook van zon, ik had er vroeger een paar in de halve schaduw staan en die bloeide wel maar de struikjes waren veel dunner.

Geraniums en Alchemilla doen het wel goed in halve schaduw.
Heb je al aan Hosta en varens gedacht? toch ook mooie planten! of Brunera ... vroege bloei maar nadien erg mooi blad!


zondag 9 augustus 2009 - 12:16
annis

Annis

Ernestine de plant heb ik wel in de tuin maar is helaas nog niet in bloei. Niet alle cultivars laten zich zaaien en moeten via stek vermeerderd worden.

groetjes @nnis
donderdag 13 augustus 2009 - 17:22
Lysianthus

Lysianthus

Ernestine, je vindt hem nu gemakkelijk in tuincentra omdat het een herstbloeier is, ik heb hem vandaag nog gezien.
mvg
Lysianthus
donderdag 13 augustus 2009 - 23:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon