menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Struikmalva - Lavatera Burgundy Wine

Ga naar meest recente reactie

Steve101

Steve101

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 6 juni 2009 - 15:30
Ed50

Ed50

Dag Steve,

mooie foto's! Best wel een heel opvallend kleurtje. Heb je die al meerdere jaren staan en is hij de winter goed doorgekomen of heb je die pas dit voorjaar geplant? Ik heb de indruk dat veel lavatera's deze winter het loodje gelegd hebben.

Groetjes,

Eddy
zaterdag 6 juni 2009 - 15:57
Steve101

Steve101

Hey Eddy, bedankt voor je reactie. Ik vond het zelf ook een hele mooie kleur, het lijkt niet erg op de foto die op het plantenetiket staat, in het echt is de kleur veel dieper en feller. Ik heb de plant pas dit voorjaar geplant. Ben net verhuisd en we hebben de hele tuin pas dit voorjaar onder handen genomen. Ik kan dus niet zeggen of de plant de winter goed door zou komen. (Voor veel andere planten in de tuin is het voor mij ook nog afwachten tot volgend voorjaar.)
zaterdag 6 juni 2009 - 16:08
Thuja49

Thuja49

Een echte beauty ook wat de kleur betreft , mooie foto's trouwens ook op de andere topics .

groetjes
thuja
zaterdag 6 juni 2009 - 17:41
minouke

Minouke

mooie kleur en ook de foto is erg mooi
zelf heb ik Rosea gehad (de winter niet gehaald) en Barnsley sinds de lente.
En toch vind ik ze dankbare planten, langbloeiers, vlug groot en dit is vooral in nieuwe tuinen welkom en dan nog niet duur en mooimooi
zaterdag 6 juni 2009 - 19:40
miriam

Miriam

het gaat hier toch over de struikmalva he?
de lage soort?

toch niet over de hoge lavaterra?

Ik heb hier ook beide staan en ik wacht nu ook op de eerste bloemen van mijn malva.

Mijne lavaterra heb ik moeten vernieuwen ,want mijn oude was de winter niet door gekomen.

Eigen schuld denk ik
hij was zo groot geworden dat ik heb te diep igesnoeid heb in het najaar met alle gevolgen
dinsdag 9 juni 2009 - 14:46
miriam

Miriam

maar inderdaad een hele mooie kleur.
dinsdag 9 juni 2009 - 14:47
Ed50

Ed50

Hey Miriam,

volgens mij gaat het hier toch wel om een hoge Lavatera hoor, die je qua hoogte kan vergelijken met Lavatera olbia 'Rosea' of Lavatera 'Barnsley' om maar 2 oudere soorten te noemen, dus toch makkelijk een hoogte rond de 1-1,50 m. en hoger op rijkere grond. De malva's zoals Malva sylvestris 'Primley Blue' blijven wel een heel stuk lager.
Niet bij jou alleen is de Lavatera deze winter bevroren hoor, ik vermoed dat dat op heel veel plaatsen het geval was, hier in ieder geval ook.

Groetjes,
Eddy
dinsdag 9 juni 2009 - 15:00
miriam

Miriam

maar in de titel stond struikmalva?
is een lavaterra ook een malva?

ik wist wel dat het er familie van was.

Nuja ik heb hier vorig jaar dus de kleine gekocht ,zo een 20 cm hoog.
malva momchata

En ik heb gezien dat hij zich vorig jaar uitgezaaid heeft .

Allé we leren hier nog elke dag bij.
dinsdag 9 juni 2009 - 18:45
Steve101

Steve101

Wel, op het plantenetiket staat dat het een struikmalva is, (de lat. benaming staat ook op dat etiket.) Ik heb aleen deze soort dus ik weet niet of er een verschil is. de plant heeft nu momenteel maar enkele stengels die ongeveer tussen de 40 en 80cm hoog zijn. Misschien dat iemand met wat meer kennis ter zake hier uitsluitsel over geven?
dinsdag 9 juni 2009 - 19:37
Ed50

Ed50

de nederlandse naam van Malva is kaasjeskruid, malva moschata heet in het nederlands muskuskaasjeskruid. Lavatera wordt struikmalva genoemd omdat het als een (kleine) struik groeit. Zowel Malva als Lavatera behoren tot de kaasjeskruidfamilie. Ze zijn dus zeer sterk verwant aan elkaar.

Groetjes,
Eddy
dinsdag 9 juni 2009 - 20:05
Steve101

Steve101

Dus als ik het goed begrijp is mijn plant dus helemaal geen struikmalva maar wel een gewone (grote) Lavatera.
dinsdag 9 juni 2009 - 21:54
miriam

Miriam

vond het eerst ook wat verwarrend ,
ik wist dat beide familie waren.

maar ik noem de grote ook gewoon lavaterra
(trouwens vindt dat een pracht stuik)

maar hij kan wel heel groot worden.
en ja had hem te diep gesnoeid en met de voorbije winter tja.

En ik miste hem zo erg dat ik direct om een nieuwe ben gegaan
dinsdag 9 juni 2009 - 22:27
Steve101

Steve101

Het is inderdaad soms wel heel verwarrend met al die verschillende planten met namen die dan wel of geen familie van elkaar zijn.
Gelukkig leer ik snel veel bij en niet in het minste dankzij dit forum.
dinsdag 9 juni 2009 - 22:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon