menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ribes sanguineum

Ga naar meest recente reactie

linderic

Linderic

Hallo ,
De voorbije winter ben ik begonnen met foto's die ik gemaakt heb in te lijsten en de naam erbij te zetten ,deze foto's heb ik pas genomen , wie helpt mij aan de naam?
[afbeelding verwijderd niet-https]
Alvast bedankt
Linda
dinsdag 4 maart 2008 - 21:11
beginnendtuinier

Tekst aangepast

Beginnendtuinier

ribes sanguineum het is echt een prachtige plant geniet ervan

greetz Damy
dinsdag 4 maart 2008 - 21:14
Lysianthus

Lysianthus

Heel mooi gedaan Linda.
dinsdag 4 maart 2008 - 22:04
Matabish

Matabish

mooi hoor linderic !!!

dinsdag 4 maart 2008 - 23:03
minouke

Tekst aangepast

Minouke

uit Tuinadvies plantengids
http://www.tuinadvies.be/plantengids.php


Familie : Grossulariaceae
Bloeikleur : rood, roze, wit
Bloeimaand : Juni, Juli
Bladkleur : Groen
Hoogte : 2 - 4 m
Wintergroen : Bladverliezend
Winterhardheid : Goed winterhard
Standplaats : Zon
Soort gewas : Heester
PH bodem : Kalkminnend
Speciale kenmerken : Geurende bloem, Haagplant, Opvallende vruchten
Habitat : Vochtige bodem

Een onwelriekende struik maar wel mooi, buiten is de reuk niet storend maar wel binnen als je een paar takken in een vaas zet.
Wordt 250cm hoog en bloeit in de lente met grote hangende roze trossen waarna zwartblauwe bessen verschijnen.

Plant hem in een goed doorlatende vruchtbare grond

woensdag 5 maart 2008 - 07:17
LauraK

Tekst aangepast

LauraK

Wat een prachtige foto's Linda! De bloemen komen heel mooi tot hun recht bij deze bewerking.

Een flink aantal jaren geleden zag ik bij mij in de buurt een ribes met een afwijkende bloemkleur.
Ik was er helemaal van gecharmeerd, en heb ik een onbewaakt ogenblik (ahum, een bekentenis!)
een boven de stoep overhangend takje afgeknipt. Met voorbedachte rade dus, want ik had een
schaartje in mijn zak meegenomen. Niet veel later zag ik dat die mensen de hele struik weggehaald
hadden, dus was ik nèt op tijd met mijn actie...

Het stekje bewortelde snel -alhoewel je een ribes beter kan afleggen- en groeide in mijn tuin uit
tot een prachtige struik. Hier een zojuist gemaakt fotootje van de nu in bloei staande lichtroze ribes:

[afbeelding verwijderd niet-https]

Als iemand hier de Latijnse benaming van weet, dan hou ik me aanbevolen!

Groeten van Laura.
woensdag 5 maart 2008 - 09:08
Lysianthus

Lysianthus

@ Laura, Het is je zeker vergeven jij hebt meegeholpen voor nageslacht wie kan daar iets op tegen hebben , kan je helaas niet helpen met de latijnse benaming.
@ Minouke, Wat een duidelijke en totale beschrijving van de plant, bestaat dat voor alle planten?
Is dat jouw verdienste , achter de schermen waar je mee bezig was? proficiat!!
Nu maak je me wel erg nieuwsgierig, 'k ga vlug eens kijken in de plantengids.
woensdag 5 maart 2008 - 09:36
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Ribes sanguineum is de latijnse naam, de nederlandse is siertrosbes

Lysi, voor een deel wel samen met andere medewerkers
woensdag 5 maart 2008 - 09:38
Lysianthus

Tekst aangepast

Lysianthus

Minouke,

Ik ben ff gaan piepen, wauw........wat interessant.................heel goed gedaan en dan nog gratis, een erg volledige plantengids en heel gemakkelijk te gebruiken.............DANKJEWEL KURT.............dat is pas een verwennerij.
TIP: Als je er een foto wilt aan toevoegen : 1xdrukken op de invoegtoets en WACHTEN ( enkele ogenblikken ) en daar verschijnt de foto.................
Erg leuk .............'k heb al de mooie foto"s van de boompioen toegevoegd.

woensdag 5 maart 2008 - 09:55
minouke

Minouke

......en het zal alleen beter en beter worden hé want er zullen altijd nieuwe planten toegevoegd worden met nog méér foto's (foto met internet explorer anders lukt het niet)
woensdag 5 maart 2008 - 10:00
LauraK

Tekst aangepast

LauraK

Ook ik heb al even (oppervlakkig) gekeken bij de plantengids. Geweldig!
Supermakkelijk in gebruik, zeer overzichtelijk en enorm uitgebreid.
Dat zal een hoop werk geweest zijn!!!
Ik weet nu al dat ik er heel veel gebruik van zal gaan maken.
Bedankt voor al jullie inspanningen tot nu toe, en ga zo door!

Groeten van Laura.

P.S. Ik heb de link meteen bij mijn favorieten gezet, als tweede in de rij
na het tuinforum!
woensdag 5 maart 2008 - 10:12
linderic

Linderic

Hoi ,

STOM,STOM,STOM van mij !
Zit het hele magazine uit te lezen en daar staat nochtans in van die plantengids en toch niet aan gedacht om daar te gaan kijken!
Ik dacht dat het ribes was maar toen ik in een tuinboek keek vond ik die bij de bloeiers van mei terug (en geen foto)en omdat ik nog een struik in de tuin heb die later bloeid en ook die kleur heeft dacht ik dat die dan de ribes was, ben ik nog te begrijpen?
Oké , in ieder geval......bedankt.
groetjes Linda
woensdag 5 maart 2008 - 11:45
annis

Tekst aangepast

Annis

Mooie foto Linda.

Chantal ik ben ook even wezen kijken dat ziet er veelbelovend uit en heel gemakkelijk in gebruik.
Dus je kunt als je een mooie foto hebt deze toevoegen aan de gegevens?
Als de foto omgeven is met een lijstje en de naam van de plant staat erop mag dit ook.
woensdag 5 maart 2008 - 17:20
minouke

Minouke

Dus je kunt als je een mooie foto hebt deze toevoegen aan de gegevens?


jaja ! maar alleen met Internet Explorer anders lukt het niet en krijgt je een vierkant met een rood kruis in

woensdag 5 maart 2008 - 17:31
Lysianthus

Lysianthus

Bij de meeste pc's gaat het vanzelf , die werken met internet explorer maar wat ik daarstraks heb ondervonden en toch ff wil vermelden is dat als je een foto toevoegt en je meermaals drukt , je ook een rood kruiske krijgt.
Ik geef het toe , ik ben schuldig op de plantengids bij mahonia aquifolium staan 3 kruisjes van mij en je kan niet meer toevoegen sorry 'k was te ongedurig en toen ik op toevoegen drukte en er direct niet iets gebeurde , dacht ik dat ik niet goed gedrukt had , en drukte nog een keer daarna ging het wel als een fluitje van een cent bij forsythia en ribes sanguineum en boompioen.
Conclusie niet zwaarder dan 1.5 MB en rustig éénmaal op toevoegen drukken

donderdag 6 maart 2008 - 00:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon