menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aucuba japonica Variegata

Ga naar meest recente reactie

minouke

Tekst aangepast

Minouke

Aucuba japonica Variegata (Broodboom)

Niet bepaald met lievelingetje in de tuin, lijkt alsof er een pot verf over gegoten is, maar momenteel staan er dikke rode bessen op en in deze periode geef hij toch wat kleur.
Verder is het een gemakkelijke, zon tot diepe schaduw, droog tot vochtige grond, onder bomen, 't is al goed.
Hoe meer schaduw des te meer spikkels op het leerachtig blad.

De bessen zijn rood, wit of geel maar daarvoor moet je wel een mannelijke en een vrouwelijk exemplaar staan hebben anders heb je geen bessen.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 12 januari 2008 - 15:43
hildavw

Hildavw

Chantal,

Het is inderdaad niet de allermooiste plant in de tuin, maar wel een groenblijver en dat geeft toch ook iets.
Maar wat jij zegt klopt hier precies toch niet helemaal.
Uit het tuintje van mijn ouders heb ik ongeveer 30 geleden een aucuba meegebracht en voor zover ik weet staat er geen andere in de omgeving en toch heeft die elk jaar bessen.
Ik heb die struik al dikwijls gedeeltelijk tot juist boven de grond afgeknipt en elk jaar geeft hij weer nieuwe scheuten, zodat hij op die manier jong blijft en niet te groot wordt.
Mijn moeder noemde dat een "beenhouwersplant" want vroeger stonden die naar het schijnt dikwijls in de winkels van de beenhouwers (slager voor de Nederlanders).

groetjes

Hilda
zaterdag 12 januari 2008 - 17:19
Lysianthus

Lysianthus

Heb het ff opgezocht .........................

http://www.tuinadvies.be/aucuba_broodboom.htm

en de winnaar is....................
zaterdag 12 januari 2008 - 19:53
Esem

Esem

Ja het is een mooie struik voor de tuin in de winter.

Twee culivars zijn ons ht meest bekend door hun bond blad.

Aucuba japonica"Variegata" heeft groen bad dat geel gestippeld is en hierdoor goed opvalt tussen andere wintergroene of bladverliezende heesters.

Aucuba japonica "Crotonfolia" is iets minder hard en vriet makkelijker in bij strenge vorst.
Is te onderscheiden door het nog sterker decoratieveren sterker geel blad.

Alleen de vrouwelijke pplanten geven een overvleod aan langwerpige rode vruchtjes'bessen) in het vroege voorjaar en blijven ook nog eens zeer lang aan de struik.
De bevordering van de bessen kan je bekomen door mannelijke exemplaren bij te planten.

Houd van zon alsook van een beschaduwde plaats.
Snoeien kan het hele jaar door,en je kan er zelfs vormsnoei op toe passen.

Om de plant te vermeerderen gaat het zeer vlot door middel van stek.

Gr Eddy,
zondag 13 januari 2008 - 11:06
hildavw

Hildavw

Ik vind regelmatig kleine plantjes onder de struik, dus het zaaien zal ook wel gemakkelijk gaan.
De bes in de grond en wachten maar.

groetjes

Hilda
zondag 13 januari 2008 - 14:44
annis

Annis

Zelf heb ik er ook een in de tuin en wel de Aucuba japonica "Variegata " dit is nl. de vrouwelijke soort. De Aucuba japonica "Crotonifolia"is nl. de mannelijke soort. Bij ons in de buurt weet ik voor zover ook niemand die er een heeft maar ik heb regelmatig ook bessen maar niet veel.
zondag 13 januari 2008 - 20:12
Esem

Esem

annis het s dat wat ik bedoel,als je er een mannelijke plant zou bijplanten zal de vrouwelijke plant veel meer bessen dragen dan nu het geval is.
Gr Eddy,
zondag 13 januari 2008 - 22:05
annis

Annis

Ja, Eddy dat zou ik kunnen doen maar de plaats dat is een probleem. Ik moet zeggen ik gebruik de plant meer als erfscheiding en plaats hiervoor andere kleurrijke vaste planten en geeft de struik een mooie achtergrond.
maandag 14 januari 2008 - 08:54
corrine

Corrine

Hoezo geen mooie plant???? Ik vind hem prachtig! Het is een mooie opvuller tussen als mijn tropische groen samen met de fatsia japonica. Ik hou van bladplanten. En je kan een lange overhangende tak die aan de plant zit in de grond stoppen dan worteld hij vanzelf opnieuw, dan van de plant afknippen en ergens anders neerzetten, zo heb je gelijk wat grotere stekken.
woensdag 16 februari 2011 - 11:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon