menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Agapanthus Headborne Hybrids

Catgarden

Catgarden

Deze foto is een nog gesloten bloem van Agapanthus Headborne Hybrids, een lage Agapanthus.
De bloemen komen maar 80 cm hoog en zijn zo'n 15 cm groot. Niet zo impossant als sommige bladhoudende soorten die hoger zijn en grotere bloemen hebben, maar die fel paarse kleur (de kleur is even fel als de bloemen open zijn) zorgt er wel voor dat de bloemen opvallen. Ik heb die Agapanthussen dan nog eens geplant tussen Carex elata 'Aurea', een laagblijvende Carex met geel blad met een felgroene rand. De combinatie van die fel paarse bloemen en dat fel gele blad is misschien niet voor ieders smaak maar ik vind het prachtig.
Die Carex zou normaal op een vochtige plek in de zon moeten staan, maar hier staat hij extreem droog in volle zon de hele dag en toch doen die Carex planten het heel goed.

Bij mij is deze Agapanthus alleszins winterhard en dat zonder winterdek. Maar ze staan op een hele goeie drainerende plaats (keitjes gemengd in de aarde) en ik woon maar 20 km van de kust wat onze winters ook heel wat zachter maakt dan het binnenland.

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 18 augustus 2007 - 12:58
minouke

Minouke

in elk geval wel mijn smaak hoor! schitterend die 2 samen.

Vind ik trouwens altijd interessant als er foto's getoond worden met de planten erom heen , geeft dan ideetjes voor combinaties hé !
zaterdag 18 augustus 2007 - 13:17
Nigella

Tekst aangepast

Nigella

Catgarden, heb je met het zaaien van deze soort al succes gehad

ik ben tegenwoordig meer aan het experimenteren met de lage soorten

de donkerblauwe Liliput van +- 45 cm (die echt op die van jou lijkt) daar is het mij dus wel van gelukt net zoals de vele andere blauwe soorten; maar van de lage Agapanthus snowdrop (wit ) nog niet

waar heb je deze gekocht?
wanner is de bloeiperiode

ik heb er verschillende bij Sollya gekocht en ook in de Floralux al een paar minder courante soorten

maar omdat ik zo'n agapanthusfreak ben, zou ik echt graag eens die +- grijze op de kop tikken, nog nooit in 't echt gezien
zaterdag 18 augustus 2007 - 20:43
Catgarden

Catgarden

Ik heb ze nog nooit proberen zaaien.
Deze Agapanthus bloeit normaal in juli-augustus maar dit jaar zijn ze halverwege juni beginnen bloeien. Voorlopig staat er nog een enkel bloemeke, een achterkomer.
Vergeleken de andere jaren was het dit jaar eigenlijk ook maar een povere bloei.

Ik heb die planten kocht bij Greenhouse Nurseries in Brugge.
Agapanthussen vind ik hele mooie planten, vooral ook die grote maar die zijn bladhouden en moet je al weer binnen kunnen zetten. Vermits ik geen plaats heb in de garage, mijn tuinhuis minuscul is en net groot genoeg voor mijn gereedschap en ik geen serre heb kan ik geen zo'n planten kopen die tegen onze winters niet bestand zijn.

Veel geluk in je zoektocht in een grijze !
zondag 19 augustus 2007 - 11:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon