menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vruchtwisseling peulgewassen en wortelgewassen

Ga naar meest recente reactie

jc

Jc

Ik hengel hier nog es naar jullie praktijkervaring: VELT stelt dat je 6 jaar moet wachten vooraleer je weer peulgewassen mag zetten op hetzelfde perceel (concreet = 5 jaar geen peulgewassen, het zesde jaar erna mag dus wel volgens hun voorbeelden). Hetzelde wordt gesteld voor de wortelgewassen.
Ik zou die wachttijd met 1 jaar verminderen: dus 4 jaar(ipv 5 jaar ertussen) geen bonen, erwten, ... zetten op hetzelfde perceel, wel weer het vijfde jaar(ipv 6)daaropvolgend. Idem voor de groep van wortelen,knolselder, rapen ...

Kan dat zonder problemen of niet? Ik heb hier zware grond, geen zandgrond. Uiteraard bescherm ik bvb de wortelen steeds door bvb aanplant tagetes (aaltjes), aanbrengen gaas tegen de wortelvlieg,enz. Het gaat mij hier vooral op het aantal jaren op zich.
Wie heeft daar ook zeer goede ervaring mee?
groeten
Jean-Claude
zaterdag 2 juni 2007 - 01:46
Valentin

Valentin

Jean Claude,

Ik zelf pas een vruchtafwisseling toe van 6 jaar op het ene en 5 jaar op het andere perceel.

Geen problemen.

mvg
Valentyn
zaterdag 2 juni 2007 - 14:37
jc

Jc

dank Valentyn
je bedoelt toch dat er resp. 4 jaren voor peul en 5 jaren voor wortel TUSSEN zitten bij jou?
Ik zou dit allebei op 4 jaar ertussen houden, dus om de 5 jaar weer dezelfde teelt. Deze verduidelijking is dus van groot belang, want in de lectuur is men daar soms slordig mee, vind ik.
groet
Jean-Claude
zaterdag 2 juni 2007 - 17:45
Valentin

Valentin

Jean-Claude,

Als je een vruchtafwisseling houd van 5 jaar wil dit zeggen dat je dan vijf percelen hebt.
Dit jaar (2007) op perceel 1 geteeld gewas x zal terug geteeld worden op perceel 1 in het jaar 2007 + 5 = 2012. Dus vier volledige jaren waar dit gewas x niet op geteeld wordt.

mvg
Valentyn
zaterdag 9 juni 2007 - 00:48
andre

Andre

En dit is meer dan voldoende

andre
zaterdag 9 juni 2007 - 02:48
jc

Jc

ik had het dus toch goed begrepen: bedankt voor de info Valentyn e Andre.
Ervaring is gouden raad!
Jean-Claude
zondag 10 juni 2007 - 01:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon