menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Katten in de tuin

Ga naar meest recente reactie

jc

Jc

Onze tuin wordt dagelijks door zowat 7 katten bezocht en ... ingepalmd.
Lieve dieren ok; maar teveel is wel teveel: als je vogels wil aantrekken is dat heel moeilijk met die beestjes. Ze kunnen overal makkelijk tussen de coniferen en struiken verdwijnen en de tuindraad van 90 cm hoog rond het perceel houdt hen niet tegen.
Wegjagen helpt slechts tijdelijk en als je gaat werken, hebben ze het spel vrij. Dat merk je direct aan de sporen die ze steeds weer in de perken nalaten en ook aan de vieze dingen die ze achterlaten tot in de serre. Die tunnelserre heeft schuifdeuren die open moeten staan bij warm weer ...
Wie weet raad? Een hond kopen of ....?
Meidoorn planten kan je niet overal rondom je hele tuin uitvoeren hé?
Jean-Claude
donderdag 31 mei 2007 - 08:32
Plantadvies

Plantadvies

Een hond kopen, ja dat kan. Honden kunnen de katten ook dood bijten. Wat diervriendelijker is, een apparaat kopen dast katten d.m.v. hoge geluiden te verjagen. Kijk even op de onderstaande link.
http://www.diergedrag.nl/N_frame.html?http://www.diergedrag.nl/N_art_13.html
donderdag 31 mei 2007 - 17:55
ulanka

Ulanka

Kan best je frustratie begrijpen, maar doe aub niet zoals mijn buren (waarschijnlijk), mijn 2 poezen zijn verdwenen, en daar heb ik enorm spijt van !
Voor tuinperkjes kan je koffiegruis strooien, daar kunnen ze niet tegen ! En er bestaan nog wel andere producten om poezen weg te houden, maar aub GEEN VERGIF voor die beestjes !!
Ik hoop dat je de juiste oplossing kan vinden ! Een hond is ook nog een goed idee !

groeten

ULANKA

donderdag 31 mei 2007 - 17:56
andre

Andre

Enkele planten zoals wijnruit zetten zou ook helpen, katten kunnen niet tegen de geur daarvan

andre
donderdag 31 mei 2007 - 19:02
annd6

Annd6

Zwavelbloem strooien schijnt ook te helpen.
Je kan het krijgen bij de apotheek.
Groetjes
Ann
donderdag 31 mei 2007 - 19:11
jc

Jc

dank voor de reacties! - ik ga een mix proberen (maar nog geen hond). Wees gerust: geen vergif hoor; ik wil gewoon geen schade meer hebben maar veel vogels aantrekken, ze mogen dus nog wel eens komen goed tegen de muizen). Ik hou jullie op de hoogte van het resultaat. Zo kunnen we van elkaar leren. Planten lijken mij een goed alternatief, zeker als je daar nog iets anders mee kan doen: ik heb geen problemen waar bvb stinkende gauwe en stnkende balotte staan, maar heel mijn tuin daarmee vol zetten, is ook geen zicht. Wijnruit ken ik niet goed: waar kan je dat vinden?
Andere weer-planten welkom! Weet iemand of je meidoorn makkelijk zelf kan vermenigvuldigen?
groeten
Jean-Claude
vrijdag 1 juni 2007 - 05:52
minouke

Tekst aangepast

Minouke

zelf een kat nemen die jaagt de anderen weg
en de jouwe die doet het liefst bij de buren ... voila
zondag 3 juni 2007 - 01:17
jc

Jc

dat lijkt me op zich een heel slimme bedenking - we zoeken het inderdaad altijd te ver hé.
Vuur met vuur bestrijden dus.
Jaan-Claude
zondag 3 juni 2007 - 06:41
Lungsey

Lungsey

waterpistool & de aanhouder wint....

Heel veel succes met de etters uit de buurt. Ik heb vandaag ook een kleine kilo duivenveertjes geraapt, ik vrees dat het arme duifje ergens gesneuveld in de bosjes ligt. In mijn tuin kan ik hem niet vinden, maar ooooh wat lagen er veel veertjes
Ben zelf dol op katten hoor, er liggen twee lieve trouwe katjes van me in mijn tuin begraven (Ziggy en Caitlin *snik*) en mijn derde kat Stonehenge geniet van haar dagelijkse portie aandacht en komt niets te kort. Maar gelukkig zijn het altijd binnenkatten geweest en hoef ik niet te vrezen voor de asociale manier waarop sommigen mensen hun tuin katvrij houden.
Ulanka, wat erg van jouw katten..... echt heel zielig.....
dinsdag 5 juni 2007 - 13:20
robertblub

Robertblub

ikzelf heb langs mijn tuin diervriendelijk schrikdraad gespannen. Dit werkt op een laag voltage.. Je plaatst het bijvoorbeeld 1 cm bovenop de schutting zodat de kat het altijd aanraakt als hij erover wilt klimmen.. Kat vind het een vervelend gevoel en weet dat hij daar niet mag komen.

Het systeem heeft 2 weken bij ons aangestaan, nu staat het meestal uit omdat alle katten weten dat daar "iets" is wat niet fijn is.. Het werkt zowel voor onze eigen katten (blijven in de tuin en lopen niet de drukke weg op) en voor burenkatten die niet komen ruzieschoppen in onze tuin.

groeten, Robert
woensdag 4 juli 2007 - 04:31
groenalsgras

Groenalsgras

Een beetje laat gereageerd misschien maar toch handig voor mensen die naar een oplossing zoeken.
Ik heb begin juli 2 kattenschrikkers gekocht bij Conrad voor 39 euro het stuk, deze produceren een hoge toon als er iets beweegt in de tuin.
2 oplaadbare batterijen voor 7,50 bij Blokker.

Et voila, nadien geen kattendrol meer gevonden in het bereik van de schrikker.
Tevens voor het eerst een vogelnest met merels zien groot worden.

Om batterijen te sparen kun je het apparaat eenvoudig uitzetten als je zelf in de tuin gaat werken of theedrinken !
vrijdag 10 augustus 2007 - 10:49
jc

Jc

dank 'groenalsgras'! Goed om te proberen! Kan je die schrikkers afhalen na bestelling of wordt dat met de post opgestuurd?
Jean-Claude
zondag 12 augustus 2007 - 20:50
groenalsgras

Groenalsgras

afhalen weet ik niet, maar ze kunnen in ieder geval met de post worden bezorgd.
Ik hoorde iets over actie bij Conrad over gratis thuisbezorgen.

groet.

groenalsgras
maandag 13 augustus 2007 - 19:14
jc

Jc

ok dankjewel
JC
maandag 13 augustus 2007 - 22:48
rialle

Rialle

Heb deze topic nu pas gelezen.
Ik ben blij dat jullie diervriendelijke manieren zoeken om katten uit de tuin te weren.
Een man in onze buurt deed het anders en wel met plankjes met spijkert ingeslagen waarvan hij de koppen afgehaald had. Het gevolg was dat onze poes Spook thuis kwam met haar hele buik opengereten.
Hier een foto na bezoek dierenarts [afbeelding verwijderd niet-https]

En hier tijdens de herstelperiode [afbeelding verwijderd niet-https]

De eerste weken mocht ze natuurlijk niet naar buiten. De tijd erna durfde ze helemaal niet naar buiten. Alleen als ik in de tuin ging kwam ze heeeeeeeeeel voorzichtig en schichtig met mij mee.
Het was echt een kwelling voor haar en pas na maanden alleen in de tuin gezeten te hebben durfde ze verder te gaan. Nu (een jaar later) komt ze gelukkig weer cadeautjes brengen die ze gevangen heeft!

Daarom ben ik heel blij JC dat jij het anders wil doen!

Groetjes Rialle
zaterdag 1 september 2007 - 22:34
annd6

Annd6

Wat vreselijk Rialle,
zo'n mensen zouden ze serieus mogen straffen van mij!
Ik heb ook al van zo'n dingen gehoord, helaas. Bij een vroegere vriendin liepen pauwen rond en die hebben ze hun poten gebroken omdat ze een probleem hadden met het roepen van die beesten 's avonds. Mijn kat (ze is onderussen al overleden, 17,5 is ze geworden) heeft ooit in een klem gezeten en de dierenarts zei me dat ze nog een trap heeft achteraan gekregen. Ze is altijd blijven manken.
Als je last hebt van beesten zijn er toch andere manieren!
Nee, die mensen zouden ze écht een serieuze straf mogen geven!
Groetjes
Ann
zaterdag 1 september 2007 - 22:52
jc

Jc

Dat is inderdaad schandalig)
Wees gerust:ik hou van dieren en dat wreed gedoe is meer dan een maat te ver.
Ik wil gewoon van die dagelijkse sanitaire invasie afgeraken op een eenvoudige, diervriendelijke en goedkope manier. Eveneens kreeg ik een persoonlijke mail van een tuinadviesvriend die voortelde om peper(bolletjes, vermoed ik) uit te strooen. Dat zal door de geur de katten wel afschrikken maar ik heb een iets te grote tuin om dat praktisch uit te voeren, vrees ik. Toch bedankt frans1!
JC
maandag 3 september 2007 - 23:09
vragen

Vragen

Kattenverjager zorgt voor oorsuizingen door het hoge volume van 130dB. Het is een scherpe pieptoon in de tuin. Kinderen hebben hierdoor veel last van deze geluidshinder!

Biologisch Tuinieren

vrijdag 3 januari 2014 - 12:56
asem

Asem

een hond kopen als kattenverjager is echt een slecht idee, ten eerste moet je er goed over nadenken, ten tweede zitten er al genoeg in het asiel, ten derde moet je die ook eten geven en uitlaten, ten vierde wat doe je ermee als je op vakantie wil
zaterdag 8 februari 2014 - 10:12
Paronoto

Paronoto

"Spaar" eens een emmer oude urine bijeen en giet die uit rondom langsheen omheining bvb...Stinkt wel maar :no more cats...kost niks
De katten lopen nu langsheen de omheining tot bij de buren...

Biologisch Tuinieren

zaterdag 8 februari 2014 - 16:29
chriske

Chriske

Wat kan je wel doen als ze drollen achter laten gewoon op het gazon? Kinderen spelen en lopen erin. Graag daar een antwoordje op . Te lui om putjes te maken

zondag 2 maart 2014 - 18:15
BOSVROUW

BOSVROUW

Die urine lijkt geen slecht idee, bij permacultuur gebruiken ze oude verdunde urine om te bemesten!
zondag 2 maart 2014 - 22:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon