menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Compost/bladcompost

Ga naar meest recente reactie

Loki

Loki

Ik heb eigenlijk 2 verschillende compost vraagjes.
1. Ik heb 2 compostvaten, zelfs merk/inhoud/standplaats (naast elkander op het meest schaduwrijke punt vd tuin).
Beide vaten zijn 3 dagen geleden volledig gevuld met eenzelfde samenstelling.
Vat 1 wordt niet warm en zakt niet.
Vat 2 is vanaf dag 2, rond de 65° en voor 1/4de al gezakt.
Aan wat kan dit liggen? Vat 1 heeft op het einde enkel een 2cm dik gehakselthout. Voor de rest identiek.

2. Ik heb in de tuin van mijn ouders vorig jaar (oktober/november) bladeren verzameld. 90% eik.
Dit omdat het niet meer in de borders kon.
Ik heb ze in een oude bigbag gedaan van 1 kuub (was ongeveer 50% gevuld).
Een jaar later is het een kruimelige massa. Dit lijkt mij toch heel snel te zijn aangezien het om eik gaat.
Kan dit? Of is dit toeval en heb ik volgend jaar minder geluk waardoor ik langer moet wachten?

Biologisch Tuinieren

donderdag 7 oktober 2021 - 16:31
Tuinprins

Tuinprins

Jij zegt dat het compostvat is gevuld van materiaal met dezelfde samenstelling. Hoe weet je dat zo zeker? Als er in het ene vat iets meer gras inzit kan dat al het verschil uitmaken. Kan goed zijn dat het 'koude' compostvat pas over een aantal dagen warm/warmer zal worden.

Bladaarde: Om goed bladaarde te kunnen maken moet het blad niet al te droog zijn. Als er bij die bigbag water bij kon (neerslag!) dan is dat bevorderlijk voor het verteringsproces.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 7 oktober 2021 - 19:28
Loki

Loki

Exact tot op de gram hetzelfde kan inderdaad niet... Maar al het materiaal dat verhakseld werd, is verdeeld over de 2.

Ivm bladaarde, er kon water bij. Maar ik dacht dat eikenbladeren er veel langer over deden... (Bijna overal spreken ze dat eikenbladeren 2 jaar duurd).
vrijdag 8 oktober 2021 - 09:50
dries944

Dries944

Werden de eikenbladeren ook verhakseld via grasmachine? Als ze versnipperd zijn gaat het wel veel rapper verteren en zeker als de bladresten lang nat blijven.
Hier ook veel eikenblad van bomen die langs een smalle natuurstrook van de gemeente staan. Intacte bladeren verteren inderdaad traag,minimum een jaar.
Versnipperen met grasmachine is zeker aan te raden!
vrijdag 8 oktober 2021 - 22:38
leerling

Leerling

2 cm hakselhout als toplaag zou al heel wat licht en lucht kunnen blokkeren.

Daarnaast: misschien heb je de lagen niet even dik gemaakt, of niet in dezelfde volgorde aangebracht (ik begin altijd met een laag twijgen, om ook onderaan voor genoeg lucht te zorgen), staat de ene bak wat meer in de zon/regen dan de andere, was de ondergrond net wat anders, heb je de ene meer/beter belucht dan de andere...

Ik zou vat 1 eens flink beluchten.
Eventueel kan je er wat materiaal uit een wat diepere laag van vat 2 doorheen mengen.
woensdag 13 oktober 2021 - 00:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon