menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Spinnenwebben

Ga naar meest recente reactie

Liselore

Liselore

Hoi,
Gedurende de voorbije droge periode werd mijn tuin enorm ontsierd door spinnenwebben : taxushagen en -blokken, buxus, maar ook alle vaste planten hingen er vol mee (vooral met de dauw erop, maar ook met de zon erop heel ontsierend). Vroeger ging ik wel eens met een stokje rond om "suikerspin" te maken, maar zinloos, de web hangt er de volgende dag gewoon terug. En nu was het helemaal onbegonnen werk. Hoe doen ze dat in toontuinen/open tuinen, die kunnen het zich toch niet permitteren om alles zo aan hun bezoekers te tonen ? Spinnen doodspuiten vind ik echt wel doodzonde ! Andere tips ? Ik hoop dat de regen de webben wel doet verdwijnen.
Liselore
donderdag 10 mei 2007 - 20:38
annd6

Annd6

Liselore,

het verbaast me dat je een spinneweb met dauw erop zo ontsierend vindt!
Ik vind dat juist erg mooi.
Tja, als jij die webben weg gaat doen, beginnen die beestjes gewoon weer opnieuw aan hun werk en door de zachte winter zijn er nu eenmaal meer van die beestjes....
Misschien kan je vogels aantrekken en helpen die een beetje de populatie in te perken?

Groetjes
Ann
donderdag 10 mei 2007 - 22:18
Plantadvies

Plantadvies

Met open tuinen halen ze gewoon hun hand er even langs. Wat jammer dat je dit niet mooi vindt. Maar dat mag je natuurlijk altijd vinden. Sorry Liselore, dan moet je op vang jacht en elders weer uitzetten.
vrijdag 11 mei 2007 - 03:50
Liselore

Liselore

Hoi hoi,
Ik begrijp uit jullie antwoorden dat het in jullie tuinen niet zo was als in de mijne, je mag me geloven, een bedauwd spinnewebje hier en daar vind ik ook heel romantisch, maar als er geen plekje op je 36 a grote tuin te vinden is waar er geen web overhangt dan is het echt geen zicht meer. Zijn er nog mensen die dit voorgehad hebben ? Maar zoals hoger gezegd, ze zijn samen met de regen verdwenen. Volgende keer neem ik er wel een foto van om jullie een idee te geven
Liselore
zaterdag 12 mei 2007 - 02:22
andre

Andre

Liselor

Ik kan dit aannemen dat het voor u geen zich is, dit is je goed recht maar wees blij dat je dit nog kan zien zoiets is nog een natuurlijke verschijnsel. Hopelijk blijft dit nog lang bestaan

andre
zaterdag 12 mei 2007 - 04:59
Marinepik

Marinepik

Liselor,
Je weet dat spinnen enorm nuttige beestjes zijn in de tuin.
Je moet eens weten hoeveel bladluizen er door spinnen worden vermoord om maar te zwijgen over de diverse vliegen en muggen.
Krijg je teveel spinnen in de tuin dan zorgen de vogels (mezen, roodborstjes etc.) ervoor dat er niet al te veel in de tuin zitten.
Dat jij de webben niet mooit vindt is je goed recht maar als ik je was zou ik ze echt laten zitten.
De natuur lost dit zelf wel op zoals je moet weten!
Theo
vrijdag 25 mei 2007 - 00:31
phyton

Phyton

Als je de spinnetjes niet meer kan aanzien kan je er best zo veel mogelijk vangen.
Daarna ga je met je hond of wederhelft een mooie wandeling maken en
laat ze in een parkje of bosje ofzo vrij..
Dan ben je van de webben verlost + longen nog eens propere lucht gegeven
(2 voordelen )

Phyton
zondag 26 augustus 2007 - 22:17
Liselore

Liselore

Bedankt voor de reakties!
Jullie zijn echte natuurliefhebbers da's wel duidelijk. Ik ook natuurlijk. Ik denk dat onze 2 katten de verstoorders zijn van het natuurlijk evenwicht in onze tuin. Ik geloof dat vogels hier in de buurt al goed weten dat ze niet dichter dan 2 meter bij de grond mogen naderen of ze zijn de klos. Dus spinnen hebben hier een veilige habitat (slakken ook amaai zeg). Ik heb wel minder bladluizen gehad op de rozen van de zomer. Door de vele spinnen wellicht... Ze gaan vangen is moeilijk hoor, in de taxushagen bvb zitten ze telkens in een diepgesponnen putje, waar je ze moeilijk uitkrijgt. Ik heb wel af en toe 'suikerspin' op een stokje gedraaid, maar de spin kreeg ik er zelden bij ! En de volgende dag was de web er natuurlijk terug. Allee, ik ga het natuurlijk evenwicht nog eens verstoren in mijn tuin : plantjes die men onkruid noemt gaan uitwieden. Daar ben ik allang zoet mee
Liselore
dinsdag 28 augustus 2007 - 17:59
phyton

Phyton

Goed bezig


Phyton
dinsdag 28 augustus 2007 - 18:52
annd6

Annd6

Liselore,
Ik heb hier sinds een maand twee kipjes lopen, een grote aanwinst echt waar!
Mijn kruidentuin zat vol spinnen en nu niet meer.
De kipjes pikken ze allemaal op
Groetjes
Ann
dinsdag 28 augustus 2007 - 21:34
Liselore

Liselore

Hey Ann dat is wel tof natuurlijk, wij hebben ook 2 kippen maar ze lopen in een afgemaakte ren in de boomgaard, waar ze ook in een houten huisje hun eitjes gaan leggen. Ik zou ze ook graag laten rondlopen in de tuin maar wat met ons groententuintje dan? Zouden die kippen wel van de sla en zo afblijven ? Misschien moeten we de groenten dan in een ren plaatsen ... En waar moeten we dan allemaal de eitjes gaan zoeken (alle dagen Pasen ) Hoe doe jij dat ?
Liselore
woensdag 29 augustus 2007 - 21:54
annd6

Annd6

Liselore,
mijn sla staat in bakken op hoge poten, daar kunnen ze niet aan. In het naseizoen wil ik nog veldsla zaaien en ik ga daar dan draad rond zetten. Ik zoek het eigenlijk zelf nog een beetje uit, ik heb ze zoals gezegd nog niet lang.
Het zijn kleine kipjes en ze hebben nog geen schade aangericht doordat ze echt overal mogen komen, een kip blijft dan nooit lang op één plaats. Wel zitten ze in de potten en dan vliegt er al eens wat potgrond over de rand maar dat vind ik niet erg.
De kakjes zijn ook makkelijk op te rapen met een stokje en een schupje.
Als jou kippen een nestje hebben zullen ze denk ik daar hun eitjes wel blijven leggen.
Het koppeltje dat ik heb is nog maar 4,5 maand oud dus de hen legt nog niet.
Misschien de draad die nu rond de kippenren staat rond de moestuin zetten?
Hier zitten de kipjes dolgraag in de serre, kunnen ze alle dagen een stofbad nemen, ongeacht het weer. Als er binnenkort veldsla staat gaan ze minder plaats hebben maar ik denk dat ik hun ook een stuk met sla laat, kunnen ze daar naar hartelust in pikken.
Je kan het eens uitproberen hé: ze los laten lopen.
Groetjes
Ann
woensdag 29 augustus 2007 - 22:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon