menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hardnekkig onkruid bestrijden

Ga naar meest recente reactie

student

Tekst aangepast

Student

Sinds enkele jaren heb ik last van een zeer irritant onkruid . Wie weet welke het is en hoe ik het best verwijder??
ps let vooral niet op de rommel.

[afbeelding verwijderd niet-https]


[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 4 mei 2007 - 04:02
annd6

Annd6

Student,
ik ken het helaas niet, misschien weet iemand anders het

Ik zoek nog steeds achter die rommel

groetjes
Ann
vrijdag 4 mei 2007 - 04:51
JovanDreumel

JovanDreumel

Is het wel onkruid?
zondag 6 mei 2007 - 00:55
student

Student

Voor mij is het wel een onkruid. Het plant zich namelijk ondergronds voor door wortelstokken.
maandag 7 mei 2007 - 00:50
Helianthus

Helianthus

Hallo ,

Mij lijkt het één of ander keukenkruid ....
Vermits je van ondergrondse uitlopers spreekt ...
Zou dat kunnen ?

Groetjes , Gert.
donderdag 17 mei 2007 - 16:51
annd6

Annd6

Ik herken er toch geen keukenkruid in
Kruiden die erg woekeren zijn de muntsoorten maar ik denk niet dat het dat is.

Groetjes
Ann
donderdag 17 mei 2007 - 17:07
Helianthus

Helianthus

Nee munt niet maar misschien iets anders , ben ook niet zo thuis in kruiden maar d'r bestaan d'r ook zoveel....

Als het niet iets is dat jij ooit zelf gezaaid of geplant hebt dan zal het wel "gewoon" onkruid zijn zeker
Maar daarmee ben je'r nog niet vanaf natuurlijk

Misschien weet iemand anders meer ?
donderdag 17 mei 2007 - 17:16
JovanDreumel

JovanDreumel

Zitten er intussen bloempjes aan?
donderdag 17 mei 2007 - 18:09
student

Tekst aangepast

Student

Nog nie maar er zijn vorig jaar al bloemetjes aan gekomen.
donderdag 17 mei 2007 - 20:19
andre

Andre

Zou het niet het blad van aardperen zijn?

andre
vrijdag 18 mei 2007 - 00:34
JovanDreumel

JovanDreumel

Welke kleur bloem? Kun je de bloem ook omschrijven?
vrijdag 18 mei 2007 - 00:50
student

Student

Welke kleur bloem? Kun je de bloem ook omschrijven?

het was een paas-blauwe bloem.
vrijdag 18 mei 2007 - 19:34
Rodger

Rodger

Het zijn precies de stengels en bladeren van het zeepkruid ,ook met veel ondergrondse wortels die je bijna onmogelijk wegkrijgt ,allen door enkele keren te sproeien met een selectieve onkruidverdelger.
[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 20 mei 2007 - 05:07
student

Student

Het zijn precies de stengels en bladeren van het zeepkruid ,ook met veel ondergrondse wortels die je bijna onmogelijk wegkrijgt ,allen door enkele keren te sproeien met een selectieve onkruidverdelger.


Bedankt voor het vinden , bestaat er nog een andere manier om het weg te krijgen??
zondag 20 mei 2007 - 18:04
pbl

Pbl

Wegtrekken, zoveel mogelijk wortels verwijderen, schofelen, wegtrekken, zoveel mogelijk wortels verwijderen, schofelen, wegtrekken, zoveel mogelijk wortels verwijderen, schofelen...

De aanhouder wint
zondag 20 mei 2007 - 18:40
andre

Andre

En allezins niet behandelen met een onkruidverdelger doen gelijk pbl schrijft

andre
zondag 20 mei 2007 - 19:10
Rodger

Rodger

Als het zeepkruid is zitten de wortels soms bijna een meter diep ,en zijn donker van kleur,ik heb dat ook in mijn tuin gehad ,kruiwagens van uitgestoken en toch kwamen er hier en daar nog terug tussen de andere vaste planten,wij hebben die na jarenlange strijd uiteindelijk weggekregen door met een penseeltje enkele blaadjes van de plant te behandelen met een selectieve onkruidverdelger.
Iemand die zevenblad in de tuin heeft weet hoe moeilijk het is om er van af te geraken,hewel dat zeepkruid is even hardnekkig om er van af te geraken.Ik ben ook volledig tegen sproeistoffen ,insecticiden en kunstmeststoffen omdat ik al meer dan 25 jaar biologisch tuinier en daarbij thuis hier een grote bijenstand heb ,maar voor sommige hardnekkige onkruiden waar je anders bezig kunt mee blijven zoals ook hagewinde b.v. en de bovengenoemde gebruiken wij toch heel voorzichtig een selectieve onkruidverdelger.
groetjes
rodger

maandag 21 mei 2007 - 01:19
student

Student

Bedankt , maar weet je nog met welke onkruidverdelger dit was?
dinsdag 22 mei 2007 - 03:16
Rodger

Rodger

Ja student,maar ik maak daar niet graag reclame mee hoor met zulke produkten!
Roundup struikgewasverdelger (vernietigt tot in de wortels )tegen netels ,distels,bramen....
Als wij dit gebruiken is het met een penseeltje enkele blaadjes er onverdund met bestrijken.
dinsdag 22 mei 2007 - 03:31
student

Student

Thx voor de snelle reactie , maar deed je die verdelger dan op alle planten of maar op 1 plant?
dinsdag 22 mei 2007 - 03:34
Rodger

Rodger

Op ieder opkomende stengel van het te verdelgen "hardnekkige onkruid".
Gewone onkruiden worden bij ons gewied of geschoffeld.
groetjes
rodger
dinsdag 22 mei 2007 - 05:43
andre

Andre

Waarom altijd voorstellen om dit groot vergift te gebruiken?

andre
dinsdag 22 mei 2007 - 05:53
Rodger

Rodger

Ja André ik begrijp enigzins jou reactie, je zou steeds de opkomende scheuten kunnen afsteken of afschoffelen en dan zouden ze met de tijd ook hun krachten verliezen en afsterven inderdaad.
Maar als ze tussen je andere planten verweven zitten is het bijna ongbegonnen werk om zoiets te doen.
En bij iemand met een klein tuintje zou dat ook nog lukken als je er voortdurend mee bezig bent.
Maar bij iemand met een redelijke tuin is dat onbegonnen werk om die hardnekkige diepwortelende onkruiden uit je tuin te bannen.En je moet toch eens redelijk zijn ,de wijze die ik vooropstel enkele blaadjes insmeren met een penseeltje is toch nog wat anders dan te zeggen neem je sproeier en spuit er op los.Ik ben eerder een realistisch iemand met dertig jaar tuinervaring maar geen fanatieker die zegt dat mag niet en dit moet zo en niet anders.
groetjes
rodger
dinsdag 22 mei 2007 - 15:29
andre

Andre

Rodger.

Ik ben ook geen fanatieker in degenteel voor mij mag een mens doen wat hij wilt. Idereen is nog een vrije mens. Dus hopelijk blijven wij dan ook goede tuinvrienden

andre
dinsdag 22 mei 2007 - 18:11
Rodger

Tekst aangepast

Rodger

Rodger.

Dus hopelijk blijven wij dan ook goede tuinvrienden

andre

[green] Daar mag je zelfs geen seconde aan twijfelen André [/green]

groetjes
rodger
dinsdag 22 mei 2007 - 18:25
ines

Tekst aangepast

Ines

Hoi ik meende in de plantjes mijn Zinnea kweek te herkennen maar kan natuurlijk verkeerd zijn...
Precies dezelfde blaadjes...de bloem kan natuurlijk tegenvallen.
Sommige Basilicum heeft ook hetzelfde blad maar dan is de hoogte weer niiet hetzelfde...Basilicum Cinnamon heeft een klein paars bloempje.
Moeilijk te achterhalen wat het juist is...
donderdag 31 mei 2007 - 05:44
Rodger

Rodger

Hallo Ines,
Alles onder kontrole ginder in de tuin ?
Ja, nu je het zegt die blaadjes lijken wel op de zinniablaadjes.
Maar ja....zinnia is een eenjarige en ondiep geworteld maar dat zeepkruid een "vaste" is andere koek hoor ,wortels tot één meter diepte en bijna onuitroeibaar.
groetjes

rodger
donderdag 31 mei 2007 - 16:11
ines

Ines

Hoi Rodger onder controle hm: soms... ALLES groeit goed.
Ja ik heb nog eens gekeken en inderdaad het zeepkruid zal de boosdoener zijn.
[afbeelding verwijderd niet-https]
netfoto Saponaria officinalis of zeepkruid.


donderdag 31 mei 2007 - 16:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon