menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ecologische bestrijding buxusmot

Ga naar meest recente reactie

Martine Verhulst

Martine Verhulst

De Trichogramma-wesp is een halve mm lang. Het is een parasietje, dat haar eitjes legt in de eitjes van motten. De larven eten verder enkel de nectar van bloemen. Ze worden in de wereld commercieel gekweekt en verhandeld als biologische bestrijding van schadelijke motten op b.v. kool, maïs of suikerbiet. Er is ook een soort die de buxusmot bestrijd.
Worden deze wespjes of hun larven tegen volgende lente verhandeld in België?
dinsdag 8 november 2016 - 16:19
WiPe

WiPe

Je kan best eens informeren bij Biogroei, zij verdelen al dit soort toestanden in België
woensdag 9 november 2016 - 14:40
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Even opzoeken leerde me alvast wel dat het niet om één sluipwesp gaat, maar dat er verschillende "gegadigden" zijn. In Frankrijk wordt er blijkbaar al een bepaalde groep succesvol ingezet in de buxustuinen in het departement Drôme.

Dus het moet in principe binnen Europa mogelijk zijn om eraan te geraken.

Groeten,
Pol
woensdag 9 november 2016 - 14:45
leerling

Leerling

Toch uitkijken met het loslaten van niet-inheemse dieren hier.

Aziatische lieveheersbeestjes werden ook naar hier gehaald om bladluis te bestrijden. Helaas houden die ook wel van de larven van onze inheemse lieveheersbeestjes. Het ziet ernaar uit dat die daardoor binnen afzienbare tijd zullen verdwijnen.

Kan ik je warm maken voor een ander middel? Je kan de mannelijke motten wegvangen met feromonen en zo vermijden dat de volgende generatie rupsen eraan komt. O.a. hier te koop http://www.tuinadvies.be/tuinwinkel/product/6872

Nog ecologischer - en allicht ook goedkoper en minder tijdrovend - is de buxus te vervangen door andere planten die minder onderhoud vragen. Naast de buxusmot is nl. ook de schimmelziekte Cylindrocladium in opmars. Zonder constante behandeling is de kans klein dat je buxus lang zal mee gaan.
vrijdag 11 november 2016 - 01:26
Martine Verhulst

Martine Verhulst

Met een uitheemse diersoort open je inderdaad de doos van Pandora en kan de remedie erger worden dan de kwaal. Ik zal me houden aan de feromonen.
Vanwaar komt die schimmelziekte en hoe behandel je die?
Vervangen, het klinkt zo eenvoudig, maar als je al vele jaren zelf kweekt aan je tuin, ga je niet vrolijk de helft van je plantsoenen vervangen!
vrijdag 18 november 2016 - 11:18
sugar

Tekst aangepast

Sugar

Die schimmelziektes op buxus (er zijn er twee, naast die Clyindrocladium is er ook nog een Volutella) zijn niet behandelbaar op ecologische wijze. Zodra die bij jou op bezoek komt, zal het moeilijk zijn om die buxussen te behouden
Ik heb taxus gebruikt als lage haagjes, veel robuuster dan buxus
woensdag 23 november 2016 - 22:22
macbe01

Macbe01

Ik heb zelf iets gemaakt dat ik gebruik op mijn buxussen en waarmee ik goede resultaten haal.Dit na veel opzoekwerk en experimenteren.
Geen chemische toestanden maar van alledaagse niet schadelijke producten en afgeleiden.Wel dient men regelmatig te sproeien.Ik zelf doe dit om de 14 dagen,dus niet teveel.
dinsdag 15 augustus 2017 - 21:08
Wouter77

Wouter77

Ik heb zelf iets gemaakt dat ik gebruik op mijn buxussen en waarmee ik goede resultaten haal.Dit na veel opzoekwerk en experimenteren.


Deel je het recept? Of valt het onder de veiligheidsclassificatie "geheim"
maandag 28 augustus 2017 - 17:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon