menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ajuinschillen

Ga naar meest recente reactie

Frieke

Tekst aangepast

Frieke

Ajuinschillen.

Vanaf maart haal ik mijn fuschia's naar boven en dan moet ik steeds opletten want dan komen er vlug bladluizen op (in mijn veranda is het snel heel warm soms), telkens als ik ajuin schil leg ik de schillen boven op de grond in mijn bloempotten en begiet ik zo mijn fuschia's, na een tijdje zijn de bladluizen verdwenen. oké het is geen zicht die ajuinschillen in je potten maar liever dat dan bladluizen.
Wat ik ook nog doe is met pasen dan kleur ik mijn eieren telkens op een naturlijke wijze en dat is : ajuinschillen in water koken,vervolgens de schillen verwijderen en de eieren erin koken. eieren zijn mooi gekleurd en het water laat ik dan afkoelen en giet ik dan aan mijn planten of mijn fuchia's en weg zijn de bladluis en je hebt geen schillen in je potten liggen.
Misschien kun je dit ook toepassen voor de planten in de buiten? Ik weet wel niet of dit middeltje goed is voor alle planten? Heb het 2 dagen geleden op mijn jonge plantjes van paprika uitgeprobeerd en tot nu toe zien ze er nog heel goed uit.

Groetjes Frieke
maandag 23 april 2007 - 13:48
annd6

Annd6

Dankje Frieke voor je tip hier te zetten!
Ik ga het zeker uitproberen.
Misschien kan het voor buitenplanten ook werken.
Ik zie ook liever uienschillen dan bladluizen
Groetjes
Ann
maandag 23 april 2007 - 16:37
sugar

Sugar

Dankje Frieke voor je tip hier te zetten!
Ik ga het zeker uitproberen.
Misschien kan het voor buitenplanten ook werken.
Ik zie ook liever uienschillen dan bladluizen
Groetjes
Ann


Ik laat dat vuile werk hier over aan de lieveheersbeestjes
dinsdag 24 april 2007 - 05:49
nientje

Nientje

vind dit een heel interessante tip, bedankt
nientje
dinsdag 24 april 2007 - 16:47
annd6

Annd6

Vanmorgen heel wat bladluizen bij de sla gezien
Heb er ajuinschillen rond gelegd, ben benieuwd!
Groetjes
Ann
vrijdag 27 april 2007 - 05:11
Frieke

Frieke

Ann,

Als je ajuinschillen legt moet je er water overgieten, dan trekken de sappen vlugger de grond in en zo kunnen de wortels ze sneller opnemen.
Tussen mijn sla heb ik kervel gezaaid, dit houd ook de bladluizen bij de sla weg.

Groetjes,
Frieke
vrijdag 27 april 2007 - 05:32
annd6

Annd6

Frieke,
ik heb er op gegoten.
Mijn kervel staat er een dikke meter vanaf! Had ik dat geweten
Groetjes
Ann
vrijdag 27 april 2007 - 05:40
andre

Andre

Men kan ook oost - indische - kers uitplanten.
bv tussen de bonen
andre
vrijdag 27 april 2007 - 06:20
Frieke

Frieke

Goed om te weten André,
Ik ga dit weekend mijn bonen zaaien en dan zaai ik daar de oost indische kers en bonenkruid tussen (zou ook goed zijn voor de bonen).
Bedankt voor de tip.

Groetjes,
Frieke
vrijdag 27 april 2007 - 14:03
annd6

Annd6

Andre,
gebruik je die oost-indische kers dan als "afleiding" die trekt toch bladluis aan?
Ik heb gehoord dat het nuttig is om ze te zetten om andere planten bladluisvrij te houden omdat ze allemaal naar die oost-indische kers trekken
Ik heb de vorige jaren in de tuin gehad en eerlijk....die zat elk jaar vol bladluis, écht vol
Ik vind de bloemetjes heerlijk maar een plant die zwart ziet van de beestjes
Groetjes
Ann
vrijdag 27 april 2007 - 15:42
Bowie

Bowie

Best de Oost-Indische kers dan niet in de compostbak gooien?
vrijdag 27 april 2007 - 16:20
cetinel

Cetinel

is het dan ook niet mogelijk om een aftreksel te maken van die ajuinschillen( koken met water en weer laten afkoelen) en daarmee de plant te bespuiten???
mischien heb je dan sneller rsultaat,of zou dit de plant kapotmaken???
ik heb een punica die last heeft van luis en ik heb m al een paar keer afgespoten en zo,maar er zit er nog steeds oip en binnen een mum van tijd zijn het er weer heel veel
ik was van zin om dan toch maar iets te kopen in de winkel( probeer ik zo veel mogelijk te vermijden maar ja).
vrijdag 27 april 2007 - 22:02
Frieke

Frieke

Je kan het afkooksel ook gewoon gieten aan je planten, zo doe ik het ook, je kan ook eens naar de tip van rabarberblad bij biologisch tuinieren kijken, dat afkooksel kan je verdunt op alle planten en bomen toepassen naar het schijnt. Moet goed zijn.

Groetjes
Frieke
zondag 29 april 2007 - 05:36
martine

Martine

de oost indische kers zorgt er inderdaad voor dat je andere planten luizenvrij zijn. ik plant er ook steeds enkele wat meer uit de buurt, zodat ik ook bloemen heb die luizenvrij zijn, de bloemen eten we dan bij de sla.
de takjes waar veel luizen opzitten, breek je af en verwijder je.
vooral aantrekking voor de zwarte luis, de groene heb ik nog niet gemerkt, maar misschien ook wel...
Martine
dinsdag 1 mei 2007 - 06:16
beertje

Beertje

Hallo,
Met die ajuinschillen ,bedoelen jullie dan die buitenste dunne bruine schillen van de ajuin?
beertje
maandag 7 mei 2007 - 03:43
Frieke

Frieke

Ik doe heel mijn afval van de ajuin als ik die schil boven in mijn pot en dan water geven erover, als de bladluis weg zijn, verwijder ik de schillen uit mijn pot.
Ik zou nu wel geen stukken ui gebruiken (mss zouden die kunnen schimmelen?)
Gewoon de droge schillen het kopje en het onderste waar de worteltjes zijn.

Denk eraan indien je de potten buiten hebt staan van dan een beetje grond over de uischillen te leggen, zodat ze niet kunnen wegwaaien.

Gr Frieke
maandag 7 mei 2007 - 18:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon