menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Neemolie

Ga naar meest recente reactie

Maxpowa

Tekst aangepast

Maxpowa

Neemolie, het is een in onze regionen tot nog toe vrij onbekend produkt.

Neemolie is de olie die gewonnen wordt uit de vruchten van de neemboom (Azadirachta indica), een van de twee planten uit het geslacht Azadirachta. De plant komt van oorsprong uit Indië en Birma, in tropische tot sub-tropische regios.

Het is een groen blijvende, snel groeiende boom, die doorgaans een hoogte van 15 to 20 meter bereikt. Ze gedijen in droge warme streken, zo zijn er in mekka 50000 neembomen aangeplant om de pelgrims wat verkoeling en schaduw te brengen.

Gebruiken:

De plant heeft ontelbare medische toepassingen, gaande van maagklachten tot hoge cholesterol, type 2 diabetes en ontelbare andere kwalen en aandoeningen.

Sinds lange tijd worden de twijgjes in delen van Indië en pakistan gebruikt om de tanden te poetsen, dat is mogelijk een van de oudste manieren van tandverzorging die we kennen.

Alle delen van de boom worden gebruikt bij het bereiden van allerhande preparaten en middeltjes.

De plant en de olie bevatten bepaalde terpenoiden die een pesticide werking bezitten, ze helpen tegen allerhande bijtende en zuigende insecten, gaande van muggen bij de mens tot bladluizen op planten. Het produkt blijkt maar weingi invloed te hebben op nuttige insekten, wat zeer zeker een pluspunt is bij het gebruik, lievenheersbeestjes, oorwormen, enz... lijken er weinig last van te ondervinden, hetzeflde gaat op voor vlinders, bijen, enz...

De plant, de olie en aftreksels van plantdelen blijken ook effectief tegen acne en puistjes, allerhande huid en haar problemen, voet- en andere schimmels, schurft, luizen, teken, vlooien, mijten, enz...

De jonge scheuten van de boom worden gegeten als groente in Indië, na het koken blijft de plant echter een bittere smaak houden en dat wordt niet door iedereen even goed gesmaakt, maar het wordt wel gegeten omwille van de vele goede eigenschappen en uitwerkingen op de gezondheid.

In bepaalde streken in Indië wordt een neemboom in het midden van het dorp aangeplant, die doet dienst als apotheek voor het ganse dorp.

De beste neemolie is die, die verkregen is door koude persing van de vruchten, dit is de meest werkzame olie.

Op planten worden het verdund gebruikt in water, daar is wel een tenside voor nodig om de olie wateroplosbaar te maken, voor degene die echt enkel biologisch willen werken is daarvoor yucca-extract aan te raden, sommige geburiken ook een milde soort afwasmiddel.
De aangeraden dosis ligt tussen 2 en 5 % neemolie in water en tenside of yucca-extract.

Groeten,
Steven
zaterdag 21 april 2007 - 21:26
annd6

Annd6

Ik had er nog nooit van gehoord Steven,
het klinkt wel spectaculair moet ik zeggen.

Waar is die olie verkrijgbaar en het yucca- extract?
Misschien komt een bio-afwasmiddel ook in aanmerking (zoals die met die kikker om maar geen namen te noemen)

Groetjes
Ann
zaterdag 21 april 2007 - 21:36
Merel

Merel

Doet mij een beetje denken aan de tea tree, zouden wij hier arme Belgen ook zo geen geweldige boom hebben die we vergeten zijn om te gebruiken?

Merel
zondag 22 april 2007 - 02:43
Maxpowa

Maxpowa

Ik had er nog nooit van gehoord Steven,
het klinkt wel spectaculair moet ik zeggen.

Waar is die olie verkrijgbaar en het yucca- extract?
Misschien komt een bio-afwasmiddel ook in aanmerking (zoals die met die kikker om maar geen namen te noemen)

Groetjes
Ann


Ze zijn allebei niet echt makkelijk verkrijgbaar momenteel, neemolie word wel aangeboden in winkels met ayurvedische produkten, verder heeft scotss ook neemolie in zijn assortiment opgenomen onder de merknaam celaflor.

celaflor hier te koop:
https://www.leafman.nl/celaflor-neemolie-insectenbestrijding-p-1560.html

Ik vindt dat nogal prijzig, €14.65 / 100ml, die in natuur en ayurveda winkels is even duur.

yucca-extract is nog moeilijker te bekomen, dan inderdaad het afwasmiddel van Froggy, ik noem ze wel Ook Camp Soap van Coghlan's vindt ik erg goed, volledig biologisch afbreekbaar, verkrijgbaar bij o.a. A.S. Adventure en ge kunt er uw haar mee wassen

http://www.coghlans.com/images/productBig/226.jpg

Groeten,
Steven
maandag 23 april 2007 - 00:28
anmanol

Anmanol

Neemboom producten zijn werkelijk zeer fascinerend in de vele toepassingen waarin zij gebruikt kunnen worden.

Voor aanvullende informatie zie ook website http://www.neem-holland.nl.


Groeten,

Ton
maandag 4 juni 2007 - 18:30
jp

Jp

Lijkt op het gebruik van de Tea tree (thee boom) uit Oceanië. Daar doen ze ook vanalles mee, o.a. produkten (olie) om dieren én mensen te beschermen tegen vliegen & luizen.

Neem twijgjes om uw tanden te poetsen moetje zelf maar eens proberen : het woord "bitter" krijgt een heel nieuwe betekenis ! In India is het eten van gekookte scheutjes een oud middel tegen ingewandparasieten (wormen) en sommige hiervan zijn dodelijk .
Persoonlijk dank ik toch liever dokter Janssens (Janssens Pharma) voor de uitvinding van een pilletje tegen wormen (kan niet op de naam komen vrdrie!).
dinsdag 5 juni 2007 - 16:42
anmanol

Anmanol

Beste JP,

Bij toepassingen voor inwendig gebruik, zeker met een standaard kwaliteit, heb je helemaal gelijk en ik wil dit dan ook ten zeerste afraden. Beter nog: NIET DOEN.

Ton
dinsdag 5 juni 2007 - 17:54
Maxpowa

Maxpowa

Lijkt op het gebruik van de Tea tree (thee boom) uit Oceanië. Daar doen ze ook vanalles mee, o.a. produkten (olie) om dieren én mensen te beschermen tegen vliegen & luizen.

Neem twijgjes om uw tanden te poetsen moetje zelf maar eens proberen : het woord "bitter" krijgt een heel nieuwe betekenis ! In India is het eten van gekookte scheutjes een oud middel tegen ingewandparasieten (wormen) en sommige hiervan zijn dodelijk .
Persoonlijk dank ik toch liever dokter Janssens (Janssens Pharma) voor de uitvinding van een pilletje tegen wormen (kan niet op de naam komen vrdrie!).


Tea Tree is naar mijn weten wel niet bruikbaar voor inwendige toepassing, ik meende te weten dat deze olie giftig is bij inname. Tea tree kan je wel goed gebruiken als hulp-olie (10 druppels per 100ml) samen met Neemolie bereidingen voor uitwendig gebruik (bvb. bij atleten-voet, nagel-aantastingen en dergelijke), de ontsmettende werking van Tea tree samen met de genezende werking van Neemolie schijnt erg heilzaam te werken in dergelijke gevallen.

Steven
zondag 17 juni 2007 - 19:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon