menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bewuster met je tuin en alles wat het aanbelangt omgaan

Ga naar meest recente reactie

annd6

Annd6

Hallo allemaal!

Je ziet, er is een nieuw topic bijgekomen.
De bedoeling is dat we hier ideetjes en tips gaan uitwisselen om op een zo gezond en natuurlijk mogelijke wijze om te gaan met onze hobby.
Dat kan op vele manieren :
Bestrijdingsmethodes
Preventiemethodes
Recycleren
Aantrekken van nuttige insecten
Vogelvriendelijke tuin
Composteren
......
Dit dekt al een grote lading maar er zijn vast nog zaken die we op een ecologische wijze kunnen doen.
We hopen hier vele reacties en nuttige tips te zien!
Ik zie het alvast zitten!

Ann
donderdag 19 april 2007 - 17:36
Bowie

Bowie

Mooi initiatief.
donderdag 19 april 2007 - 17:58
andre

Andre

Dit komt in orde

andre
donderdag 19 april 2007 - 20:27
Maxpowa

Maxpowa

Dat is inderdaad een zeer mooi initiatief. Laat ons hopen dat er hier veel bruikbare tips worden gezet, zodat we onze tuin met nog meer respect voor het milieu kunnen onderhouden. Ik denk dat zowel wijzelf als onze omgeving dat alleen maar op prijs kunnen stellen.

Groetjes,
Steven
donderdag 19 april 2007 - 20:27
Tomateboer

Tomateboer

Ja helemaal mee eens , laat de nuttige biologische tips maar komen hoor!
Super
grt
Angelo
vrijdag 20 april 2007 - 03:39
annd6

Annd6

Fijn dat jullie zo enthousiast zijn!
Groeten
Ann
vrijdag 20 april 2007 - 05:09
Adrienne

Adrienne

Tof idee !!!
Ik krijg verdorie altijd de kriebels als men
over onkruidverdelgers begint.
Het gebruik op zich is mss niet erg.
Maar wat nadien hé.

Dus laat het betere maar een keer geschreven worden.
We leren er vast weer van bij.
vrijdag 20 april 2007 - 20:15
annd6

Annd6

Ik heb dat ook Adrienne,
ze grijpen zo makkelijk naar gif
terwijl er toch alternatieve oplossingen zijn!
Toch leuk om weten dat er meer en meer mensen zijn die zich ervan bewust worden
Groetjes
Ann
vrijdag 20 april 2007 - 20:55
Merel

Merel

Leuk

Groetjes Merel
zondag 22 april 2007 - 02:48
Catgarden

Catgarden

Een heel goed initiatief om mensen wat bewuster te maken en tips uit te wisselen hoe het "proper" kan.
Jammer genoeg zijn er nog veel te veel mensen die zich niet bewust zijn wat hun nonchalante manier van tuinieren doet met de natuur !
Het wordt tijd dat de mensen beseffen dat al die onkruidverdelgers en pesticiden in de grond trekken, de grond die ons voedsel levert.
zondag 22 april 2007 - 19:00
Bowie

Bowie

Wat wij mankeren is oude gezonde boeren/grootmoeder/... middelen. Van zulke mensen leert men de biologische middelen gebruiken. En dikwijls zijn het zaken die we allemaal wel in de huis/tuin/keuken hebben, zoals melk, bruine zeep, ea...

Want vroeger waren er toch ook ongewenste beestjes ed, en dan waren er geen chemische middelen ter bestrijding.

Dus wie kent zo iemand? Vraag dan maar honderduit!!!!!


vrijdag 27 april 2007 - 16:25
phili

Phili

Prima idee hoor, hier wat tips misschien kennen jullie die al maar je moet ergens mee begiinen toch,
afrikanen tussen de worteltjes houd de aaltjes weg
indische kers trekt bladluis aan onder de fruitbomen en is een soort antibioticum voor de boom
dille bij je planten voor meeldauw tegen te gaan
kervel bij sla voor de slaakeen te weren
goudsbloemen weert luis, wel op tijd eruit trekken zaait zich geweldig uit
verder goed combinaties maken sommige groentes kunnen niet goed samen.
hoop dat jullie er wat aan hebben,
groetjes catootje
maandag 30 april 2007 - 06:30
annd6

Annd6

Catootje,

dille is dat goed tegen meeldauw, echt?
Dat komt goed uit, dille heb ik? Vorig jaar had ik last van meeldauw gelukkig op het einde van het seizoen maar toch

Groetjes
Ann
maandag 30 april 2007 - 17:22
phili

Phili

Ann


ik heb het uit een tuinboek en tot nu toe nog geen meeldauw gehad, dus of mazzel of het werkt, je kunt het altijd proberen.
Dille bevordert ook de opkomst van je worteltjes maar je moet het dan weghalen als de dille gaat bloeien.
Citroen en munt jagen de koolwitjes weg bij je koolplanten maar het nadeel is dat die enorm woekeren.
groetjes catootje.


dinsdag 1 mei 2007 - 05:13
kimmeke

Kimmeke

als ik dat hier lees, ik ben daarstraks naar de markt wat platnjes gaan halen.
was er daar een madammeke voor mij die onkruidverdelger moest hebben, en liefst hetzelfde als hetgeen ze verleden jaar daar had gekocht, weet de naam niet, heb ik niet gehoord. die plantenverkoper zegt dat hij nu iets anders heeft en die vrouw zegt van ja maar en dat van verleden jaar dan, antwoord de vent dat ze dat niet meer mogen verkopen!!!
ik dacht da'k het daar kreeg, alé, at wilt dat dan zeggen, dat het produkt dan nog schadelijker was dan de rest of wat? jawadde, ik zou geen groenten en zo van hare hof moeten hebben hoor.
groetjes kim
dinsdag 15 mei 2007 - 22:06
andre

Andre

Wie wel?

ANDRE
woensdag 16 mei 2007 - 02:08
annd6

Annd6

Inderdaad...wie wel?

Misschien moeten we maar blij zijn dat het uit de handel is genomen....alhoewel hoeveel van die dingen zijn nog wel te koop?

Groetjes
Ann
woensdag 16 mei 2007 - 03:56
corrielat

Tekst aangepast

Corrielat

Je kan het bijna niet geloven dat er nog tuinliefhebbers zijn die snel naar de spuitfles grijpen, mijn advies om biologisch of zoals ik doe, met de vingers bladluizen verwijderen ook te doen word afgedaan met de woorden (jij met je millieu) het zal mijn tijd wel duren, die vind ik dom en egoistisch, maar ja, wat doe je tegen deze domheid? blijven hopen op beterschap.

Ik denk als ik weer een klein half uurtje mijn rozen of zoals dit jaar, heeeeel erg mijn hibiscussen, luisvrij heb gemaakt, alle beetjes helpen, en heeeeeeeeeeeeeeeel misschien dat goed voorbeeld, goed doet volgen,
laten we het goede voorbeeld blijven geven.
woensdag 16 mei 2007 - 15:51
rialle

Rialle

Volgend jaar wil ik graag paprika's, pepers en tomaten gaan kweken. Natuurlijk biologisch, want ik wil mijn gezin zo weinig mogelijk met gifstoffen laten eten.
Het is jammer dat ik vroeger niet zo oplette als mijn moeder(ze is al 12 jaar dood) in de tuin bezig was. Zij had ook allerhand van die middeltjes,zoals inderdaad groene zeep in het water tegen bladluizen, en het was altijd heerlijk wat zij kweekte.
Deze topic zal ik nog vaker raadplegen want aan mijn moeder kan ik het helaas niet meer vragen..........
Dus mensen, laat die tips maar komen!!! Het lijkt mij heerlijk om dat wat je in de keuken gebruikt uit je eigen tuin te halen zonder rommel erop

Groetjes Rialle
zaterdag 16 juni 2007 - 22:32
annd6

Annd6

Rialle,

je zal hier zeker vele tips vinden.
Het is inderdaad zeker de moeite van zelf groenten enzo te kweken, je weet zo precies wat er op je bord ligt en dat is toch een fijn gevoel.
Veel succes.
Groetjes
Ann
zaterdag 16 juni 2007 - 22:36
Helianthus

Tekst aangepast

Helianthus

Bij het herlezen van oude forumberichten kwam ik tot de vaststelling dat ik op deze topic nog niet had gereageerd.
Misschien een goed moment dus om deze topic nieuw leven in te blazen en even neer te schrijven wat ik zoal allemaal doe om het biologisch en ecologisch aan te pakken.

Zoals velen al weten ben ik nogal een voorstander van "gezond" tuinieren en komt er dus bij mij NIETS van gif aan te pas.
Om één en ander in goede banen te leiden behelp ik me dus ook met allerlei "natuurlijke middeltjes" om ongedierte en onkruid een stapje voor te blijven.

Voor mij begint alles met een gezonde bodem.
Een gezonde, biologisch in evenwicht zijnde bodem kan goede, gezonde en sterke planten voortbrengen die sterk genoeg zijn om plagen en insecten de baas te blijven.
Ook een biologisch tuinier is niet vrij van tegenslagen, alleen is het kwestie van er anders mee om te gaan.
Enkele voorbeelden;

Mijn kolen worden bij aanplant allemaal voorzien van een "koolkraag", dat is bij mij een stukje vijverfolie, in een vierkant geknipt en aan één zijde een snede erin gemaakt tot net voorbij het midden.
In dat midden maak ik dan nog twee inkepingen om het stukje folie rond de voet van de koolplant te kunnen aanbrengen.
Dit alles om de koolvlieg te verhinderen haar eitjes aan de voet van de koolplant te leggen.
De made van die koolvlieg kan zich namelijk niet ver verplaatsen zodat ze eigenlijk vlak bij de voet van de koolplant moet geboren worden wil ze nog op de kool kunnen "parasiteren".

Een tweede tip; ik zaai zoveel mogelijk groenbemesters in op plaatsen die ik ofwel niet nodig heb dat seizoen ofwel die reeds vrij zijn na een oogst.
Groenbemesters hebben het voordeel dat ze de grond onkruidvrij houden door hun snelle en dichte begroeiing.
Twee, dat ze voor extra humusaanvoer zorgen nadat ze worden ondergewerkt eens ze zijn volgroeid of afgestorven (velen bevriezen in een normale winter).
En drie, ze zorgen voor extra aantrek van vliegende insecten allerhande die dan op hun beurt voor een betere bestuiving zorgen en ook andere (schadelijke) insecten onder controle houden.
Sleutel hier is; hoe meer diversiteit aan beestjes, hoe minder kans dat er één soort is die kan uitgroeien tot een plaag.

Om dezelfde reden zaai ik ook bloemen in de moestuin zoals oost-indische kers, zonnebloemen, goudsbloemen, éénjarige korenbloemen en tagetes.
Die tagetes komen ook steevast op het perceel van de wortelgewassen (ui, wortel, rode biet...) ter bestrijding van bodemaaltjes.
Dit jaar heb ik een rij ui geplant, daarnaast een rij tagetes, dan een rij wortelen, weer tagetes , weer wortelen en dan rode biet.
Ik heb dit jaar NIET EEN aangetast worteltje !

Nog een belangrijke tip voor de serre; hou de bodem zoveel mogelijk bedekt.
Eén, weer om onkruidgroei te voorkomen, en ten tweede om de bodem langer vochtig te houden en zo minder te hoeven begieten.
Bij mij in de serre wordt de bodem bedekt met grasmaaisel.
Het is fijn van structuur, makkelijk te strooien tussen de planten (in de serre staat alles dichter bij elkaar kwestie van de plaats zoveel mogelijk te benutten).
Het droogt ook snel uit in de serre zodat het niet kan gaan schimmelen en aan elkaar gaan klitten.
Het bodemleven houdt hier ook van want de bodem blijft zoals gezegd dus langer vochtig en warm.
Dat grasmaaisel wordt door het bodemleven ook langzaam afgebroken waardoor het nog eens voor extra humusaanvoer zorgt, wel geen grote massa, maar alle beetjes helpen.
Ook onder de aardbeien verkies ik dat grasmaaisel als bodembedekker boven stro.
Stro kan namelijk nog resten van (onkruid)zaad bevatten waardoor je soms "nieuwe" soorten onkruid je tuin inbrengt.

Ook heb ik her en der kruiden staan.
Uiteraard om er zelf van te gebruiken maar ook om weer die biodiversiteit te vergroten.
Hoe meer verschillende planten er in je tuin staan, hoe diverser het dierlijk leven zoals ik reeds eerder aanhaalde.
Ook in de serre is dat het geval.
Daar kan het nooit kwaad om een insectje meer naar binnen te lokken.
Om die reden mogen er ook al eens een paar planten doorschieten en zaad vormen.
Door te bloeien trekken ze weer insecten aan.
Ook ga ik proberen om op die manier m'n "eigen" variëteiten te bekomen.
Door de sterkste en mooiste planten te laten staan en in zaad te laten komen "selecteer" je in feite die planten die het op jou grond het beste doen.
Zij zullen dan via dat zaad weer nakomelingen geven die nog beter zullen aangepast zijn aan de groeiomstandigheden van jou tuin.
Dit is in feite een teelttechniek die onze voorouders eeuwenlang hebben toegepast.
Zij hadden niet de mogelijkheid om kant-en-klare pakjes zaad te kopen en moesten zelf hun zaai- en plantgoed kweken en selecteren.
Ook bestrijdingsmiddelen bestonden er toen (gelukkig) nog niet dus moesten ze wel zorgen voor sterke gewassen die plagen het hoofd konden bieden.
Zo bekwamen ze dus vanzelf steeds sterkere rassen die aan hun streek het best aangepast waren.
Nu tegenwoordig wordt bijvoorbeeld hetzelfde bloemkoolzaad verkocht voor zowel in de zware poldergrond van de kust als de droge zandgrond van de Kempen.
Dat kàn in feite niet anders dan voor problemen zorgen hé....

Mijn percelen zijn ook niet te groot.
Volgend jaar ga ik m'n moestuin herverdelen in 10 kleinere percelen.
Op die manier komt er nog meer variatie in de tuin en zullen er nergens grote groepen planten van éénzelfde familie bij elkaar staan.
Tussen de percelen heb ik ook kleinfruit geleid langs draden.
Sla een paal in de grond aan de voorzijde en aan de achterzijde op de scheidingslijn tussen twee percelen en span er draden tussen waarlangs je bijvoorbeeld bramen kan leiden.
Weer een gewas dat andere diertjes kan aantrekken en zo bijdraagt aan de biodiversiteit.
En waarom niet hetzelfde proberen met een buitendruif ?
Een moestuin hoeft niet alleen groenten te huisvesten, ook (klein)fruit kan hier z'n plaatsje krijgen.

Misschien nog een ecologische tip, allé ja, tip, het is de logica zelve in een biologische tuin.
Regenwater.
Achter ons tuinhuis staat een vat van 1000 liter waarin al het regenwater van het dak van het tuinhuis wordt vergaard.
Dat water dient om, als het dan al eens nodig is, te begieten.
Eerlijk gezegd giet ik zo weinig mogelijk.
Het moet echt al erg droog zijn vooraleer ik zal begieten in de serre.
Buiten zo goed als nooit, enkel bij pas gezaaide of geplante gewassen.
Eén keer iets goed aan de groei is moet het zijn water zelf zoeken.
Op die manier krijg je ook weer sterkere planten.
Zelfs in de serre wordt weinig gegoten.
Tomaten kunnen eens ze goed aan de groei zijn hun water ophalen van dieptes tot 1m en meer.
Paprika en komkommer daarentegen wortelen zeer oppervlakkig en die krijgen wel regelmatiger water.
Maar bij mij dan toch weer enkel bij langdurig droog weer.
Mijn serre is een folieserre (Filclair voor degenen die ze kennen).
Die serres staan als het ware verankerd "op" de grond, zonder fundering.
Voordeel is dat het regenwater dat eraf loopt langs de buitenzijde ook in de serregrond dringt zodat gieten op die plekken niet snel nodig is.

Dan is er natuurlijk nog compost.
Geen enkele (moes)tuin zou het zonder compostsysteem (of het nu een bak, bakken, vat of ander systeem is) mogen stellen.
Compost is niet voor niets het "zwarte goud" in de tuin.
Je hebt er in feite niet gauw teveel van.
Bij mij wordt alle tuinafval ter plekke verwerkt.
Hetzij als compost, hetzij als mulchmateriaal.

En misschien nog de beste "meststof" van al; tuinierzweet !
Geen betere manier voor mij om onkruid de baas te blijven dan handmatig verwijderen.
Doe je dit minstens wekelijks dan zal het je nooit "boven het hoofd groeien".
Op die "onkruidronde" passeer je ook in alle hoekjes van de tuin en merk je eventuele problemen sneller op.
En zoals reeds geopperd aan het begin van m'n bericht, ook in een biologisch bewerkte tuin kan het al eens mislopen.
Maar als er bij mij één of ander gewas het om een bepaalde reden niet of minder goed doet, niet getreurd, er zijn genoeg andere gewassen die ervoor zullen zorgen dat we onze dagelijkse portie verse groentjes zullen hebben, praktisch het hele jaar rond.
Maar sproeien tegen ziektes of beestjes, NEE BEDANKT, resultaat is dat je het hele ecosysteem om zeep helpt en weer van vooraf aan zal kunnen herbeginnen.
't Is een keuze maar ik heb de mijne al lang gemaakt !

Groetjes, Gert.



maandag 13 augustus 2007 - 08:17
annd6

Annd6

Mooie en grondige uitleg Gert,
(we zijn niet anders van je gewoon )

die truk om kolen te beschermen lijkt me erg goed.
Planten met andere planten beschermen is inderdaad een erg goede zaak en het loont ook.

Als mulchlaag gebruik ik toch meerdere materialen, heb gelezen dat dat beter is dan enkel één soort. Ik wissel gemaaid gras af met stro, cacaodoppen, dorre bladeren en gehakseld onkruid (zonder zaden).

Welke groenbemesters gebruik je zoal? Ik heb al eens komkommerkruid gezet op een lege plek en wou dit jaar raapjes, veldsla en misschien winterpostelein zetten,leuk om er dan ook nog van te eten.

Misschien ook nog even zeggen van na het seizoen de serregrond goed te spoelen met regenwater of zelfs sneeuw.

Groetjes
Ann
maandag 13 augustus 2007 - 11:26
Helianthus

Helianthus

Hallo Ann,

Qua groenbemesters gebruik ik meestal Phacelia (als voor- en nateelt) en vitasso (op die percelen waar het ganse jaar een groenbemester mag staan).
Wat die mulchlaag betreft heb je gelijk.
Ik gebruik dat grasmaaisel omdat ik er teveel van heb om het meteen op de composthoop te gooien.
Halfverteerde compost komt trouwens ook prima in aanmerking.
Het is niet al te grof meer en het koppelt de factoren bodembescherming en -bemesting op een goeie manier aan elkaar.
Wat dat spoelen betreft met sneeuw, da's een fantastische tip !
Zelf nog nooit opgekomen maar het is wel veel makkelijker om enkele kruiwagens sneeuw in je serre te voeren dan met emmers regenwater te sjouwen.
Wel moet het daarvoor wat willen sneeuwen hé en de voorbije winter hebben we daar niet ze veel "geluk" mee gehad hé

Groetjes, Gert.
maandag 13 augustus 2007 - 11:41
annd6

Annd6

Hallo Gert,
Phacelia trekt een beetje op komkommerkruid (borago officinalis) qua uitzicht.
Die vitasso vind ik helaas niet.

Die sneeuw, dat is een tip die hier op het forum eens vermeld werd, ik weet helaas niet meer door wie.
Vond ik ook een geweldig idee maar, inderdaad, de sneeuw moet wel eerst vallen

Groetjes
Ann
maandag 13 augustus 2007 - 11:55
martine

Martine

weer een heleboel tips bijgeleerd.
een aantal kende ik al: tagetes, oost indische kers, sneeuw in de serre, compost halen we ook elk jaar bij een vlaco verdeel punt.
en soms mislukt er al eens iets : dit jaar had ik geen kolen, allemaal aangevreten ik denk door rupsen ,... maar heb wel een grote oogst komkommers en courgettes.
ik ga dit jaar ook eens een groenbemester proberen, kan dat ook op hele kleine perceeltjes? blijkt dat Phacelia de gemakkelijkste is om in te passen in de vruchtwisseling, daar hij niet verwant is .
Martine
vrijdag 17 augustus 2007 - 19:54
andre

Andre

martinne
Dat van groenbemester op kleine percelen dit kan zonder problemen, zaai hem zelf in de serre.

andre
vrijdag 17 augustus 2007 - 22:35
Helianthus

Helianthus

Voordeel van een groenbemester is ook dat hij niets hoeft "op te leveren".
Wordt hij bijvoorbeeld te groot (phacelia durft al wel eens omvallen en zo deels op een aangrenzend perceel komen te liggen) dan kan je die groenbemester opruimen.
Gewoon uittrekken en op de composthoop gooien of ter plekke laten liggen en als het enigzins verdroogd is onderfrezen.

Groetjes, Gert.
zaterdag 18 augustus 2007 - 09:37
martine

Martine

dan ga ik dit najaar voor het eerste phacaelia zaaien...

nog nuttige tip: onze sla in de tuin werd steevast verorberd door slakken, boven en ondergronds, maar heb ondervonden dat wanneer ik rood-getinte sla zaai, de slakken daar niet zo dol op zijn. en dan ook telkens tagetes ertussen gezaaid, om de ondergrondse brigade in te tomen.
dus dit voorjaar zaaide ik in serre groene sla en in de tuin rode, met goed resultaat.
Martine
zondag 19 augustus 2007 - 17:21
Helianthus

Helianthus

Awel Martine, dat wil ik wel eens uittesten.
Zou iets van kunnen kloppen hoor, van die kleuren.
Vogels geven ook de voorkeur aan rode vruchten terwijl gele of witte minder snel worden aangegeten.
Nochtans wat die sla betreft maak ik dan de bedenking; slakken eten vooral 's nachts...
En tenzij ze een zaklamp in hun rugzak hebben denk ik niet dat ze de kleur van de sla kunnen onderscheiden in het donker, wel dan ?
Maar als het jou ervaring is dan geloof ik je op je woord !
Iets om volgend jaar eens op te letten hier in mijn tuin.

Groetjes, Gert.
zondag 19 augustus 2007 - 21:26
LOBU

LOBU

Als iedereen wat Phacelia gaat zaaien zullen ook de imkers er zeer tevreden mee zijn, dit is namelijk een van de laatste drachtplanten op het seizoen en aangezien de bijtjes het tegenwoordig al moeilijk genoeg hebben kunnen alle beetjes helpen!
woensdag 30 juli 2008 - 23:50
wouda

Wouda

Hallo allemaal,

Wat een geluk, dat ik dit jaar voor het eerst Phacelia heb gezaaid. Er zitten inderdaad heel veel bijtjes op. En die zijn zo nodig!
Maar, ook mijn ervaring is, dat de rode sla, veel minder vraat heeft dan de groene.

Gr W
dinsdag 20 oktober 2009 - 20:21
Rodger

Rodger

De imkers zijn ondertussen bezig met een gezamelijke aankoop van Phaceliazaad.
Daardoor kunnen wij een mooie prijs afdwingen van de leverancier.
Voor het ogenblik 5,25€ de kg !!!
[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

www.bieenkorf.be/phacelia.htm
groetjes
rodger
zaterdag 7 november 2009 - 23:05
diversituin

Diversituin

Heelmooi topic! Verheugt me echt. Ik zal hier af en toe een bijdrage leveren, maar verwijs voorlopig naar mijn blog (die echter al meer dan een jaar niet is bijgewerkt... komt binnenkort verandering in) voor nog wat tips: http://diversituin.be/ Kijk daar bv naar het tabblad "opzet" om van een paar basisprincipes te lezen over ecologisch tuinieren. Tot hoors!
donderdag 5 augustus 2010 - 21:52
sloeberkes

Sloeberkes

zo hoor ik het ook graag maar de mensen willen een mooie tuin ten koste van alles , want tijd willen ze er niet insteken.

een goed boek met vele tips is de beste tuintips : WAT GROOTVADER NOG WIST van deltas

knuffels Elsje
zondag 15 augustus 2010 - 17:42
Antares

Antares

Hallo,

ik ben nieuw op dit forum. Ik ben een jonge tuinierder en tracht biologisch te tuinieren. Bij gebrek aan tijd zijn het voorlopig wel de eenvoudig te kweken groenten en plantjes. De rest volgt nog.

Momenteel zijn we aan het bouwen. Onze grond ligt sinds een paar weken vlak en het onkruid begint terug te schieten, terwijl ik toch zo snel mogelijk de tuin vorm wil geven. Bij onze buren en bij de lapjes onbebouwde grond naast ons groeit en bloeit het onkruid nog weelderig. Ook op onze grond stonden er voordien nog enkele plantjes in bloei. En we spreken van het hardnekkige onkruid; distels, heermoes, zevenblad, ... Iedereen in m'n omgeving beweert dat ik sowieso zal moeten sproeien. Zelfs m'n schoonvader die die spullen normaal mijdt, zegt dat ik toch 1 keer zal moeten sproeien.

Dat wil ik echter niet. Met respect voor de natuur. Ik wil m'n grond niet bevuilen met die brol, zelfs al is die zogezegd biologisch afbreekbaar, wat dat ook mag betekenen.
Ik zal trachten zoveel mogelijk te variëren, gelaagd te werken en de grond niet verstoren, maar nu zitten er wel een massa zaden in m'n grond en het onkruid begint terug te schieten.
In een boekje van OVAM heb ik gelezen over een trucje met karton. De karton wordt zoveel mogelijk overlappend gelegd. Daarboven leg je 5 a 10 cm compost. De onkruiden trachten naar boven te komen, maar verzwakken. Geleidelijk aan wordt het karton verteerd.

Het is heel goed gezien, maar klinkt sprookjesachtig. Niemand gelooft het en zegt dat ze er niet willen aan mee helpen. Ze beweren dat ik gras met onkruid zal hebben.

Is dit effectief de moeite waard en kan het zonder achteraf nog te moeten sproeien?
Ik heb zo'n 500m² te bedekken met karton en compost. Daarvoor zal ik al een hoop karton en compost nodig hebben. Zo'n 30 a 50 m³ compost laten brengen en verspreiden is geen klein karweitje.

Wat zijn jullie ervaringen?
bedankt!


donderdag 19 augustus 2010 - 14:11
Antares

Antares

Bedankt Marjoleine,

Klinkt inderdaad logisch. Maar het belangrijkste probleem dat ik zal hebben is dat het onkruid bij de buren (die nog maar pas aan het bouwen zijn) en bij de nog braakliggende stukken grond weelderig staat te bloeien. Ik kan wel vriendelijk vragen aan de buren, verkavelaar en de gemeente (een deel is van de gemeente) om elk hun stuk te onderhouden. Maar in het beste geval doen ze dat 1 of 2 keer per jaar. En dat zal niet milieuvriendelijk gebeuren. Ondertussen zal hun onkruid wel eens in bloei gestaan hebben en de zaden komen terug op m'n grond terecht.

Dan sta ik terug bij af. Ik zit er niet mee in om af en toe nog wat onkruid uit te halen, zolang het merendeel maar niet terug komt.

Is dit de beste remedie of is er nog een middeltje?

bedankt!!
donderdag 19 augustus 2010 - 20:39
sloeberkes
vrijdag 20 augustus 2010 - 10:09
Pauze

Pauze

Mooi initiatief deze topic .
Heb veel toe te voegen maar niet veel tijd .
belangrijkste (allerbelangrijkste) vind ik , is de grond NOOIT oftenooit bloot leggen .
er moet altijd een laag liggen (liefst stro) om het vocht in de grond te houden .
woensdag 10 oktober 2012 - 18:55
Manou

Manou

Idd een erg mooi en ondertussen persies wat in de vergetelheid geraakte, topic

Ik sproei helemaal niets in mijn tuin en omgeving, al die rommel komt er niet in. Ik wou dat mijn buren er ook zo over dachten maar helaas, de ene buur spuit zich te pletter want er zou eens wat onkruid in zijn gras en tussen zijn voegjes moeten groeien.. de andere buur spuit gedurende de hele zomer vele bussen tegen 'ongewenste insecten' leeg in zijn woning.

Als je de ene dan wil informeren dat er veel minder muggen zouden zijn als hij alle rommelpotjes, ongebruikte bloempotten en emmers die vol met stilstaand en stinkend water staan, eens zou leegmaken want dat zulke plaatsen een kweekbron zijn voor muggen, dan bekijkt hij je alsof je van een andere planeet komt... Leg maar eens uit dat muggengaas aan de ramen en vliegenramen of -gordijnen aan de deuren al heel wat onheil kunnen beperken aan iemand die steevast geloofd dat alles wat "beweegt dood moet want het zou eens kunnen steken"...

Als je de andere zegt dat er wel andere manieren zijn om onkruid uit je gazon te halen of je voegen onkruidvrij te houden, door o.a. handmatig te verwijderen of er de hoge druk op te zetten en terug zand in de borstelen, dan krijg je verwijten naar je hoofd geslingerd en woorden zoals hippie, jij hebt daar misschien de tijd voor, ik niet ze... (terwijl hij op pensioen is en ik alle dagen ga werken hehe). Als je dan probeert om uit te leggen dat de rommel die hij gebruikt een serieus vergif is dan is het hek helemaal van de dam... dan krijg je te horen 'jij bent toch geen wetenschapper wat weet jij er nu van, ze keuren zoiets toch nooit goed als het gevaarlijk is voor de gezondheid of de omgeving'

Dus jah ik probeer een gifvrije tuin te creëren tussen 2 gifhuishoudens, leuk is anders maar als ik dan al het leven in mijn tuin zie in de zomer en over de haag eens loer naar de steriele tuin van de ene en de kale rommeltuin van de andere dan weet ik dat ik er toch een beetje in slaag om een stukje gezondere oase te behouden

Er is helaas nog een lange weg te gaan voor die ecologischere wereld...
zaterdag 27 april 2013 - 09:51
miriam

Miriam

als vrouw van ex tuinder heb ik veel gezien en veel gehoord .
We waren bio tuinder maar wij kwamen wel in contact met andere natuurlijk en ja dan gaan je ogen wel eens fronsen hoor als je dat allemaal hoort.

Aardbeien die rood gespoten worden
witloofboeren die al begonnen spuiten als ze het nog maar dachten.

En eerlijk witloof is geen moeilijk plant om het zuiver te houden.
donderdag 23 mei 2013 - 19:17
svoffel

Svoffel

Alles gelezen en een ben gelukkig met de vele tips en trukjes, spijtig dat dit topic een beetje stilgevallen is.
Hoop dat er toch nog wat bij geschreven gaat worden,

groetjes
dinsdag 25 augustus 2015 - 20:16
Flyer

Tekst aangepast

Flyer

Ik heb vooral siertuin en gebruik geen chemicalien. Liever een bloempje minder. Wel heb ik wat kruiden, zet wel eens een pompoen en ik heb aardpeer. Geen van de drie heeft nood gehad aan iets anders dan mest en ze doen het allemaal goed. De aardpeer planten krijgen op het eind van de zomer precies wel een witte neerslag (meeldauw?).
Het aantal vogelnesten in mijn haag is bijna niet meer te tellen ( een stuk of 8 elk jaar) . Recent heb ik nog wat bij en vlinderlokkende planten aangeplant en dit jaar had ik veel meer vlinders, en nog wat meer bijen (maar weinig hommels dit jaar).
Af en toe zie ik een egel en een eekhoorn, tijdens het maaien spingen de padden wel eens weg (ik heb geen vijver maar er zijn er wat in de buurt). 's avonds vliegt er geregeld een vleermuisje.
Op goede weg denk ik zo.
zaterdag 31 oktober 2015 - 18:13
Thefizyx69

Tekst aangepast

Thefizyx69

Lavendel trekt veel hommels aan. Sind ik vorig jaar een lavendel in m'n serre heb gezet komen er elk jaar heel veel hommels. Heb dat gedaan om ze te lokken om mij meloen planten te laten bevruchten. Is goed gelukt om ze aan te trekken zeker geen spijt van. Ook m'n aubergine planten hebben sindsdien meer vruchten.

Mvg,

Christian
zaterdag 31 oktober 2015 - 20:13
charelke

Charelke

Een bio boer bij mij in de buurt heeft zijn perceel destijds 3 jaar moeten laten braak liggen en af en toe met de eg er eens door vooraleer zijn vruchten als bio verkocht mochten worden hier in Belgie.
woensdag 18 mei 2016 - 16:12
potteknot

Potteknot

Ik weet niet of iemand het hier nog op zal lezen, maar ik heb dit jaar voor het eerst netelgier gemaakt, en naast de kersenboom gezet. Vorig jaar hadden we namelijk een invasie van bladluizen, dit jaar heb ik ze gezocht en helemaal geen gevonden. Die netelgier werkt dus namelijk echt heel goed tegen bladluizen, ze gaan lopen van de geur en ikzelf heb er geen enkele last van gehad. Ik probeer deze nu ook te verkopen (zowel om mensen te laten zien hoe gemakkelijk het kan zijn en om in mijn crisistijd iets bij te verdienen).
DUS moest er iemand geïnteresseerd zijn,, de prijs staat nu op 3,5 euro per liter maar kan altijd wel besproken worden. Dat is natuurlijk als iemand het wil proberen

Bij mij heeft het goed geholpen in ieder geval! Ik doe het vanaf nu elk jaar.
mijn email is [email protected]
zaterdag 6 augustus 2016 - 10:59
Flyer

Flyer

Ik zit in de buurt van Grimbergen, waar zit jij ergens potteknot?
dinsdag 9 augustus 2016 - 19:29
potteknot

Potteknot

Ik zit in de Limburgs Kempen, wou nog wel even laten weten dat het bladluizenprobleem misschien eerder aan het beetje knoflookgier lag die ernaast stond, die kan ik je ook wel bezorgen. Zo vertelde me een andere tuinierder toch. Maar netelgier dus ook nog altijd.
woensdag 10 augustus 2016 - 13:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon