menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Slakken mee naar binnen

Ga naar meest recente reactie

angiekje

Angiekje

Ik heb kort voor de winter enkele (2) planten binnen gezet tegen de vrieskou maar nu blijkt dus dat ik niet enkel de planten heb binnen gezet. Ik heb eerst een baby-huisjesslak gevonden in het reservoir van mijn stofzuiger (is dus mee opgezogen) en nu zag ik daarnet dat er in het water schaaltje van de "schuldige" vetplant een (dode??) huisjesslak zat (lag op zijn zij in het water), tussen de bladeren van de plant (maar kan niet zo diep kijken zonder de plant stuk te doen) vond ik nog een dode huisjesslak en een kleintje... maar nu vroeg ik mij af of iemand weet of deze slakken binnen kunnen overleven enzo?
Want wie weet is er een slak uit de plant geraakt en ergens anders.
Alsook: kunnen deze slakken kwaad berokkenen aan mijn huisplanten? Want ik zag slakkenslijm op mijn monstera, maar nog geen schade? Of vergiftigen ze zichzelf zo en misschien dat ik daarom dode slakken vind?
vrijdag 6 februari 2015 - 14:16
Polplastron

Polplastron

Slakken overleven binnen meestal niet zo lang, althans dat is mijn ervaring. Jaarlijks komen er een dozijn slakken mee binnen met de kuipplanten. Deze overwinteren in onze koele slaapkamer. Tijdens de winter vind je inderdaad af en toe een huisje met daarin een verdroogde slak, maar echt een plaag wordt het nooit.

Meestal staan je kamerplanten ook niet zo dicht bij elkaar dat de slakken zich snel van plant tot plant kunnen verplaatsen. Bovendien houden slakken volgens mij eerder van vochtige omgevingen en dat zijn onze huiskamers meestal niet.

Hou het dus gewoon even in het oog, maar waarschijnlijk ga je geen problemen ondervinden.

Groeten,

Pol
vrijdag 6 februari 2015 - 14:31
angiekje

Angiekje

Ok dankjewel

(één van de twee dode slakken was idd verdroogd, de andere lag languit in dat bakje water... maar er stonden wel planten dicht bij elkaar en er hing slijm op de plant die boven de oorspronkelijke plant met dat bakje hing...) Ik heb ze nu allemaal voor het raam gezet omdat ik vermoed dat het daar toch niet zo aantrekkelijk zal zijn voor slakken (serre-effect?). We zien wel. Dankjewel!!
vrijdag 6 februari 2015 - 14:43
zuurtje

Zuurtje

niet te verwarren met een afgesloten slakkenhuisje met een harde laag, want daarin leeft de slak toch nog? of heb ik dat mis
vrijdag 6 februari 2015 - 15:57
Polplastron

Polplastron

Dat klopt inderdaad; als ik er zo'n vind zet ik ze altijd even buiten. Maar meestal is de bewoner echt wel verdroogd na de winter. Hoe dat komt weet ik ook niet helemaal zeker.

Groeten,

Pol
zaterdag 7 februari 2015 - 09:47
zuurtje

Zuurtje

Dankje. Misschien komt er nog een ander, verlossend antwoord, voor ons.
zaterdag 7 februari 2015 - 11:42
Paronoto

Paronoto

Slakkensiroop".....in mijn prille jeugd hoorde ik daarvan spreken wanneer men het had over een soort "hoestsiroop" ....
zaterdag 7 februari 2015 - 22:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon