menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Combinatieteelt mini-moestuin

Ga naar meest recente reactie

77Grace77

77Grace77

Dag lieve iedereen

Misschien enkele niet al te slimme vragen van een complete tuinleek, maar wie kan mij wat op weg helpen met een kleine uitbreiding van onze mini-moestuin? Liefst rekening houdend met combinatieteelt.
Wie kan me meer vertellen over combinatieteelt 'tout court'?
Welke groenten, fruit en bloemen versterken elkaar?
Ik ken de lijst op deze site, maar wie weet meer?

Aanwezig in onze paar vierkante metertjes:
1. Aardbeien, Witte bosaardbeien, rucola, komkommer, courgetten, snijbonen, radijzen (je ziet, daar mag zeker nog wat bijkomen)
2. Basilicum, Salie, Tijm, Rozemarijn, Peterselie, Dille, Koriander (ook hier alle tips welkom)
3. Pruimelaars, Notelaar, Kerselaar
4. Rode bes, Witte bes, Myrtilles

Niet alles groeit in onze zanderige, zeer doorlatende grond, zoals wortelen en prei. Voor aardappelen en tomaten (overkapping) hebben we te weinig plaats.
We mesten jaarlijks wel bij van onze composthoop van gras, tuinafval, stro en hondenmest.

Welke groente of bloem zet ik best tussen of nabij onze groenten, fruit, bomen?
Stinkertjes komen er sowieso.

We hebben net enkele bloembollen geplant tussen onze bessenstruiken, maar ik heb er niet bij stilgestaan dat ze misschien wel eens een minder goede invloed kunnen hebben op onze bessen.
Hopelijk is Hyacint en Gele Anemoon niet schadelijk voor iets in onze tuin?

Alvast bedankt voor jullie raad en tips.
Warme herfstgroet & God bless
Ellen
woensdag 17 december 2014 - 17:49
leerling

Leerling

Dag Ellen,

'k Ben ook nog allemaal aan het uitzoeken hoe dat zit met die combinatieteelt, omdat ik met permacultuur aan de slag wil. Daar heet dat "plantengildes". Misschien heb jij ook iets aan deze website? http://plantengildes.saiwala.nl/Default.asp

Ook als je "companion plants" ingeeft in je favorite zoekmachine vind je een boel.

Als je engels wat hulp kan gebruiken kan je de url's in Google Translate slepen (http://translate.google.com/) en nederlandse vertalingen vragen. Meestal zijn die goed bruikbaar.

Mest van honden of katten gooi je beter niet op de compost. Voor uitleg zie o.a. http://www.tuinadvies.be/honden_en_kattenmest.htm

Vreemd dat wortelen het niet doen in je tuin. Wortel houden normaal van zandgrond. Misschien heb je iets aan deze pagina? http://www.plantaardig.com/groenteninfo/wortelteelt.htm
vrijdag 19 december 2014 - 22:01
77Grace77

77Grace77

Kijk 'ns aan! Wat een boel info!
Ik had nog nooit van companion plants en plantengildes gehoord, dus met die termen kan ik weer aan de slag.
Ook erg bedankt voor al de handige links.

Mag ik je een hartverwarmende Kerst en een liefdevol, creatief, gezond en gezegend nieuw jaar toewensen?

Warme herfstgroet & God bless
Ellen
zaterdag 20 december 2014 - 14:25
Esem

Esem

Niet alles groeit in onze zanderige, zeer doorlatende grond, zoals wortelen en prei. Voor aardappelen en tomaten (overkapping) hebben we te weinig plaats.
We mesten jaarlijks wel bij van onze composthoop van gras, tuinafval, stro en hondenmest.


Ellen oppassen met de mest van honden en trouwens niet alleen honden maar alle mest van vleesetende dieren moet je niet op een composthoop gooien.

Kan ongewenste dieren lokken en is zeker niet goed op de compost.
Kan ook in sommige gevallen ziekten meebrengen.

Dus al wat vlees bevat gewoon bij de restafval dumpen.

gr Eddy
woensdag 14 januari 2015 - 01:20
77Grace77

77Grace77

Hey Eddy

Bedankt voor je reactie.
Ik weet niet precies uit welke ingrediënten Vasco's hondenkorrels bestaan, maar restjes van tafel - en dus ook vlees - krijgt hij beslist nooit, buiten een uitzonderlijk overschotje witte rijst zonder toevoegsels. Wel krijgt hij regelmatig een stukje appel of een wortel bij wijze van 'Dentastick'.

Ik ben wel blij dat onze composthoop niet ruikt, een tijdje geleden had ik gelezen dat dat betekende dat je compost gezond zou zijn.
Maar ik kan me natuurlijk vergissen.

In ieder geval bedankt voor de tip.

Groetjes & God bless
Ellen


woensdag 14 januari 2015 - 13:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon