menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Compostbak

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

In onze vorige tuin had ik een paar compostbakken zoals op foto 1.

Toen we verhuisd waren, heb ik er hier bij de gemeente een paar besteld, maar bij levering bleken die van een ander type.

De vorige waren voor mij een pak handiger, maar de handelaar waar ik ze gekocht heb biedt ze niet meer aan. Weet iemand waar ik die nog zou kunnen kopen?

Biologisch Tuinieren

dinsdag 1 oktober 2013 - 22:19
Marei

Marei

Wij kopen planken bij de houthandel en maken ze zelf.

Biologisch Tuinieren

dinsdag 1 oktober 2013 - 22:49
leerling

Leerling

Handige Harry!

Helaas heb ik noch het materiaal noch de kennis om je na te bootsen.
dinsdag 1 oktober 2013 - 23:04
Marei

Marei

Mag het ook 'Henriëtte' zijn?
Als je geen decoupeerzaag hebt denk ik dat je met een zaag en beitel ook een heel eind komt. En je hebt het voorbeeld toch bij de hand, dan heb je verder niet veel kennis meer nodig! Ik zou zeggen: AAN DE SLAG!!!!!
Het is nog leuk om te doen ook!
Marei
woensdag 2 oktober 2013 - 16:28
satomi

Satomi

Je zou het hout ook bij een bouwmarkt voor kunnen laten zagen volgens het voorbeeld want dat ziet er toch echt niet heel moeilijk uit. Maar anders kijk maar eens bij Ekol NV. Da's in België. Dan kun je de prijs eventueel vergelijken.
donderdag 3 oktober 2013 - 12:22
BDV

BDV

Lijkt me toch geen makkelijke bak om om te keren of zie ik iets over het hoofd? Het lijkt mij dat je hem helemaal uit elkaar moet halen om om te keren...
donderdag 3 oktober 2013 - 19:39
Polplastron

Polplastron

Het beste is het twee (of meer) bakken naast elkaar te maken waarvan de fronten in hoogte kunnen worden veranderd. Beide bakken kunnen best 1m x 1m x1m groot zijn; dit geeft (heb ik ooit gelezen) de beste opwarming.

Maken is niet zo heel moeilijk. Kies wel best een (ecologisch verantwoorde) houtsoort die niet te snel rot (tenzij je van plan bent om alles binnen een paar jaren opnieuw ineen te knutselen). Mijn eerste bakken waren van geïmpregneerd tuinhout, maar die rotten al snel weg na zo'n jaar of drie. Nu heb ik bakken die uit een soort bankirai gemaakt zijn (niet 100% ecologisch, ik weet het, maar daar was ik toen nog niet zo mee bezig) en die nu al zo'n jaar of 7 meegaan zonder enig teken van rot.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Voorzie voor 2 bakken 12 stevige palen van de gekozen houtsoort van 1 m hoog. Deze dienen om de hoeken te verstevigen en om vooraan de houten schotten tussen te steken.

Voor de zijkanten laat je planken op maat zagen van ongeveer 1 m lengte en voor de achterkant van ongeveer 2 m lengte. Als je niet zo handig bent, zet je eerst de bak ineen en meet je achteraf hoe breed de planken vooraan moeten zijn. De onderste plank kan je best vastmaken aan de "schottenhouders".

Ik hoop dat ik je hiermee een beetje op weg geholpen heb. De uitleg is moeilijker dan het maken zelf hoor!

Groeten,

Pol
donderdag 3 oktober 2013 - 20:22
leerling

Leerling

@BDV "Lijkt me toch geen makkelijke bak om om te keren of zie ik iets over het hoofd? Het lijkt mij dat je hem helemaal uit elkaar moet halen om om te keren... "

Helemaal hoeft niet, maar een paar rijen moeten er wel af. Vond ik eerder een voordeel dan een nadeel. Je maakt de bakken lager (dat gaat heel vlot) en kan zo gemakkelijk over het muurtje van de ene bak in de volgende scheppen.

Degene die ik nu heb is (voor mij) vrij hoog. Het voorste deel kan eraf, maar ik moet dus scheppen, achteruit uit de bak gaan, dan opzij en dan de volgende bak in, daar weer uit, terug opzij... Is veel arbeidsintensiever en achteraf moet ik wat ik buiten de bakken gemorst heb ook nog opruimen.

Die vorige bakken waren van onbehandeld grenenhout en kostten 15 EUR. Toen we verhuisden waren ze ruim 10 jaar oud. De onderste planken waren wat aangetast, maar nog lang niet rot.

Nu ik de prijzen zie van vergelijkbare bakken, heb ik spijt dat we ze hebben achtergelaten. Ekol verkoopt er in kunstof voor 100 EUR, primrose-nederland.nl vraagt 90 EUR.

'k Denk dat ik het advies zal volgen van onze 'Handige Henriëtte', een decoupeerzaag en planken zal kopen en zelf aan de slag zal gaan.
donderdag 3 oktober 2013 - 22:56
Marei

Marei

Dat doet me nou deugd!!! Als je zelf aan de slag gaat, en je maakt er méér dan één en van dezelfde afmeting, dan kun je ook (tijdelijk) planken voor de éne (overvolle) bak 'lenen' bij de andere (nog te vullen) bak.
Trouwens, als je inkopen gaat doen, vergeet dan niet dat een 'workmate' ook héél handig is voor dit werkje.
Groetjes Marei (handige Henriëtte)
donderdag 3 oktober 2013 - 23:15
leerling

Leerling

@Handige Henriëtte

Met enige spijt in het hart moet ik je melden dat ik dergelijke bakken van 1mx1mx70cm voor net geen 25 EUR gevonden heb bij AVEVE. 'k Heb 4 sets gekocht zodat ik 3 bakken kan maken en dan wat hoger kan gaan of wat reserve planken overhou.

(@BDV: Dat is nog een voordeel van dit systeem: als de onderste planken weggerot zijn, kan je ze eenvoudig vervangen.)
zaterdag 5 oktober 2013 - 23:03
leerling

Leerling

De AVEVE bakken bleken toch niet optimaal. De gleuven pasten heel nauw, zodat je ze met een hamer in elkaar moet slaan.

Dus toch maar met een wipzaagje aan het werk gegaan. Ging veel vlotter dan verwacht.


Bedankt voor de tip, Marei.
woensdag 23 oktober 2013 - 01:38
Marei

Marei

Wij dachten: dàt is niet duur bij die AVEVE en snel klaar, misschien ook wel iets voor ons, het gemak dient de mens, niewaar?
Maar een speurtocht op internet leerde dat er geen AVEVE in onze omgeving te vinden is; gelukkig maar, achteraf. Wij moeten nodig weer eens naar de houthandel en aan de slag, hebben hard nieuwe planken nodig.
Leuk toch, dat je handiger bent dan je dacht hvdeynde, veel plezier ermee!
woensdag 23 oktober 2013 - 07:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon