menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Naaktslakken DOOD

Ga naar meest recente reactie

bnw1984

Bnw1984

Hallo,

Mijn tuin verzuipt van de naaktslakken. Ik weiger vergif te gebruiken, bestaat er een biologisch alternatief?


Mvg
bnw
maandag 10 juni 2013 - 10:34
floske

Floske

probeer eens zout op te strooien
groetjes
maandag 10 juni 2013 - 10:46
mukka

Mukka

Zout op hun staart strooien !
maandag 10 juni 2013 - 10:46
vdhJ

VdhJ

Hoe eigenaardig ook, naaktslakken drinken graag bier in die zin "dooddrinken"
Oplossing bierkuilval tussen de planten.
Ideale slakkendoder : egel
maandag 10 juni 2013 - 10:49
mukka

Mukka

schaaltjes met bier tussen de planten zetten
maandag 10 juni 2013 - 10:49
nellyb

Nellyb

hallo, het beste dat je kan doen is vangen en ergens anders plaatsen op een ander grasveld ofwel vangen en geef ze aan de kippen. groetjes
maandag 10 juni 2013 - 10:50
labathmarc55

Labathmarc55

Hallo,
Een aloud middel tegen naaktslakke: zout op strooien.

Mvg

mlg
maandag 10 juni 2013 - 10:52
sugar

Sugar

Zout is geen ecologische bestrijding.

Wat ik doe : ik neem een graskantsteker, neem mij hoofdlamp en ga tegen 23h00 doorheen de tuin. Ik steek elke slak doormidden.

Na 2-3 weken ga je merken dat de slakken zienderogen in aantal afnemen. Vorig jaar joeg ik in de eerste nachten van de natte lente wel 1000 slakken per nacht over de kling. Nu vind ik er nog 50-100 nacht (tuin van 20 a), en ik ga ook slechts om de drie dagen op zoek.
dinsdag 11 juni 2013 - 16:09
Polplastron

Polplastron

Ik laat ze gewoon zitten; er zijn genoeg dieren die wel eens graag een slakje lusten.

Zorg gewoon dat je een voldoende afwisselende beplanting in je tuin hebt die voor veel dieren iets te bieden heeft. Op die manier trek je al snel allerlei predatoren aan die het probleem voor je binnen de perken zullen houden.

Monoculturen zoals grote velden hosta's, varens, rozen e.d. zullen sneller door ziekten en plagen worden aangetast daarom is afwisseling zo belangrijk.

Toen ik hier tien jaar geleden kwam wonen stikte mijn tuin van de slakken en ging ik regelmatig 's avonds op jacht. Nu de tuin zowat volgegroeid is, zijn er nog wel slakken, maar is er van vraatsporen bijna geen sprake meer.

Overigens meen ik te weten dat naakslakken minder schade doen dan huisjeslakken. Naaktslakken zouden eerder rottend materiaal eten dan verse bladeren. Of is dit een urban legend?

Groeten,

Pol
woensdag 12 juni 2013 - 10:55
sugar

Sugar

De grootste vandalen zijn de segrijnslakken en wijngaardslakken.
Daarna de naaktslakken. De gewone tuinslak eet alleen rottend plantmateriaal.
woensdag 12 juni 2013 - 14:56
jack1

Jack1

ik heb hier een moestuintje
Maar ook wijngaardslakken in mijn tuin
ik heb meer last van die naak slakken dan van de wijngaardslakken

om de naaktslakken te vangen .leg ik op diverse plekje in mijn tuin wat snoei afval .of wat onkruid .de naaktslakken kruipen er graag onder .deze vernietig ik dan
de wijngaardslakken.mogen blijven
zaterdag 15 juni 2013 - 10:05
sugar

Sugar

Dat is niet mijn ervaring. Naakstlakken zijn veel minder mobiel, daarom zie je ze altijd op de plek van 't misdrijf (de wijngaardslak is dan al ergens anders).

Een wijngaardslak vernietigd een volledige hosta op
zaterdag 15 juni 2013 - 10:30
jack1

Jack1

ik heb hier ook hosta,s staan maar die zien er goed uit zelf mijn sla plantjes
ook zitten hier van die gewone Tuinslakken en die segrijnslak slakken

in zo vere heb ik er geen last van
zaterdag 15 juni 2013 - 10:39
BDV

BDV

Ik heb verschillende potjes staan met bier maar de grote naaktslakken lijken hier niet door aangetrokken. De kleine doen het wel prima. Op 2 nachten heb ik al snel 40 slakken per potje... Iemand een alternatief voor de grote buiten ze zelf actief op te jagen en te vermorzelen
zaterdag 3 augustus 2013 - 08:14
jack1

Jack1

er is een kever soort die naaktslakken eet .ik kom alleen niet op zijn naam

het is een zwarte kever met een soort van schaar waar hij de slakken mee stuk ( dood bijt hij valt onder de loop kevers
gewoon zorgen dat deze kever ook een plekje vind in je tuin

dit is een foto van hem

Biologisch Tuinieren

zaterdag 3 augustus 2013 - 17:05
leerling

Leerling

Dat is een tuinloopkever.

Afhankelijk van het type grond kan je aaltjes inzetten die parasiteren op slakken. Die werken het best als je ze in oktober of in maart-april uitzet. Als er geen slakken meer te vinden zijn, sterven de aaltjes ook uit. 't Werkt alleen niet goed op dichte grond (zoals klei).
Als je in je favoriete zoekmachine "aaltjes tegen slakken" intikt, vind je zo een aantal adressen waar je ze kan kopen.

Met Escar-Go en gelijkaardige producten toch een beetje uitkijken. Het ijzerfosfaat dat dodelijk is voor slakken is inderdaad ongevaarlijk voor o.a. egels, katten, kinderen..., maar andere bestanddelen van die korrels zouden niet onschadelijk zijn voor regenwormen (de diersoort die in de test nagekeken werd) en dus mogelijk ook niet voor een aantal andere organismen.
Ik heb nog geen 50 berichten geschreven en kan daardoor geen links meegeven, maar als je in je zoekmachine "the relative toxicity of metaldehyde and iron phosphate-based molluscicides to earthworms" ingeeft, kom je meteen bij het artikel van Ohio State University uit. Als je liever een nederlandstalige samenvatting leest, dan vind je er eentje met de zoekterm "Diervriendelijke pesticiden? - III ".
Toch maar spaarzaam gebruiken dus.

Nog een paar dingen die kunnen helpen:
- planten 's morgens gieten i.p.v. 's avonds (slakken houden van vocht en het zijn nachtdieren, dus als je 's avonds water geeft, maak je het hen aangenamer)
- planten vermijden die slakken aantrekken (coniferen, klimop...)
- slakken houden niet van salie, tijm, knoflook, hysop, oost-indische kers... die zou je rond gevoeligere planten kunnen zetten
zelf had ik in mijn vorige moestuin (we zijn ondertussen verhuisd)) merkelijk minder slakken nadat ik tussen het gazon en de moestuin een bloemenboordje van zo'n 40 cm had gemaakt.
- laat plantenafval liggen, dan hebben de slakken wat anders te eten dan jonge blaadjes
- strooi grasmaaisel rond de planten
ik gebruikte dat op de paadjes tussen de bedjes (helpt ook om minder vuile voeten te krijgen) en rond aardbeien. (Helaas een mulchmaaier gekocht toen de grasmachine het begaf. Is minder werk, maar nu heb ik dus ook geen grasafval meer.)
- scherpe of korrelige voorwerpen rond planten strooien zou ook helpen (scherp zand, koffiedik, sparrennaalden, zagemeel, eierschelpen...)
- in de tuin webwinkel van tuinadvies staan ook een aantal producten die hulp beloven. (In het zoekvenstertje "slakken" ingeven.)

Maar vooral: niet vergeten dat de meeste slakkensoorten eerder je vriend zijn dan je vijand. 't Zijn echte opruimers en je wil ze waarschijnlijk niet allemaal kwijt.

In Nederland staan er bovendien 41 van de 93 soorten inheemse landslakken op de Rode Lijst (lijst met bedreigde dier- en plantensoorten). (Zoekterm: "Nederlandse Rode Lijst (weekdieren)")
zondag 18 augustus 2013 - 14:09
wormengoeroe

Wormengoeroe

alhoewel ik de raad van polplastron en hvdeynde zeker niet in de wind zou slaan, gebruik ik op bepaalde perioden toch een totaal natuurlijk middel dat ik gevonden heb op internet. Ik zorg voor slakkenvallen en maak een mix van bloem, suiker, gist en water, laat dit enkele uren staan (dus best in de namiddag maken om 's avonds uit te zetten) en gebruik deze mix om slakken te vangen. Wil je de slakken levend vangen dan kan je ze gemakkelijk 's nachts oprapen rond je slakkenval en verplaatsen, heb je ze liever dood dan laat je de slakkenval gewoon z'n werk doen en de slakken verdrinken in de mix.

Roer de gistmix wel grondig om, net voor je ze in de val doet.
zaterdag 28 september 2013 - 10:10
BDV

BDV

Waar verplaats je die dan naar? Bij de buren?

Klinkt wel de meest milieuvriendelijkste manier. Doet me denken aan dat filmpje waar ze een muis hadden gevangen en deze vrijlieten in het bos. Terwijl het beestje wegliep zag je er een buizerd naartoe vliegen en meenemen...

donderdag 3 oktober 2013 - 19:43
wormengoeroe

Wormengoeroe

Al was de muis er niet mee geholpen, de buizerd had toch een hapje. Zo help je de natuur zijn cirkel te vervolledigen, lol.

btw hierboven wordt ook enkele malen gesproken van bier en dit werkt natuurlijk ook.

Persoonlijk zou ik niet weten waar naartoe met levende slakken dus ik laat ze gewoon verdrinken (en dan worden ze voeding voor m'n planten of voor de vogels).
vrijdag 4 oktober 2013 - 17:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon