menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Creatief aan de slag

Ga naar meest recente reactie

Snuitje

Snuitje

Hoi,

Ik geef les in het bijzonder onderwijs als leerkracht tuinbouw (heb zelf dierenzorg gestudeerd dus ben geen kenner) Met de winter voor de deur zullen er weer heel wat momenten zijn dat we ons in de schuur moeten bezig houden.
Nu wil ik tijdens deze koude dagen werken aan een insectenhotel en een vogelverschrikker.

Voor het insectenhotel was ik al aan het denken om blikken op te vullen met bamboestokjes. Zo kan iedere leerlingen aan zijn eigen blikje werken en dit eventueel verven/versieren.
Nu was mijn vraag. Mag ik die blikjes ophangen? Hiermee bedoel ik aan het koordje zodat de wind er aan kan , of gaat in zo'n wiegelend ding nooit een insect terecht komen ?

Ideeën en suggesties welkom. HOu wel in het achterhoofd dat dit kinderen van het 1ste middelbaar zijn die net iets minder verstandig zijn.

Omdat we dit jaar heel veel last hebben gehad van vogels (duiven ? ) die alles in onze groententuin opaten en zelfs niet verlegen waren om op de afschermnetjes te gaan zitten en op die manier nog zo ver mogelijk te knabbelen, wilde ik ook een vogelverschrikker maken.
Ik had iets in mijn hoofd met cd's ophangen die dan het licht weerkaatsen en bewegen in de wind.

Ook hier alle ideeën en suggesties welkom
maandag 15 oktober 2012 - 07:59
BOSVROUW

BOSVROUW

Heb een cariere achter de rug in de soc. sector,en vind dit een prachtig idee. Voor een insectenhotel zou ik geen blikjes gebruiken. Ze roesten kapot en dan valt hun werkje uiteen. Plastiek buizen van verschillende doorsnee zijn blijvend en je kan ze op verschillende lengstes doorsnijden. Bij een loodgieter of bouwwerf kan je zeker overschotjes krijgen Ik vermoed dat insecten liever in vaste hotelletjes nestelen. Je kan ook een toren maken, met onderaan een overwinternest voor egel, pad,kikker enz. de volgende etages kan je opvullen met houtblokken of stammen waar gaten in geboord zijn, met accuboormachine of met dikke nagels. Ook kan je een etage opvullen met schors of stro, en dit vastmaken met kippe- of vogeldraad.En natuurlijk ook bamboe. Bovenaan kan je een vogelvoederplaats maken met een dakje op, of een vogelhuisje voor in het voorjaar. Ikzelf gebruik oude grote tegels en overschotjes van (bak) bouwstenen.In het voorjaar kan je er dan ook een bloeiende klimmer tegen laten groeien, of er bloempotjes aan hangen. hebben ze hun eten vlak bij huis. Van vogelverschrikkers heb ik geen kennis.Veel succes!
maandag 15 oktober 2012 - 10:02
Polplastron

Polplastron

In welke opleidingsvorm geef je les en over welke gereedschappen kan je beschikken?

Groeten van ook ene die ooit uit Arendonk gekomen is ...
maandag 15 oktober 2012 - 16:43
Snuitje

Snuitje

Die plastic buizen lijken mij een super idee, daar had ik nog niet aan gedacht.

@ Polplastron.
Ik ben uit Kasterlee gekomen en ben in Arendonk gaan wonen.

In onze school hebben we vooral tuinbouwmateriaal voor handen. Een vijsmachine wat schoevendraaiers en wat nagels en vijzen lukt nog net, maar daar stopt het wel zowat.

Het is OV3 en vooral type 4
maandag 15 oktober 2012 - 18:45
BOSVROUW

BOSVROUW

Wel, de Antwerpse (voor)Kempen is hier redelijk vertegenwoordigd!
maandag 15 oktober 2012 - 18:56
Polplastron

Polplastron

Ik sta zelf ook in OV3 in het observatiejaar, maar dan met type 1 en type 3 leerlingen. Ik geef ASV.

Voor het insectenhotel zou ik geen buizen gebruiken: deze ademen te weinig en de kans dat er geen nieuw leven uitkomt is redelijk groot.

Misschien heb je beschikking over bamboe? Bamboestokken kan je mooi op maat knippen (max 10 cm). Laat dan wel de verdikkingen aan het einde zitten.
Vervolgens kan je de bamboestokken bij elkaar binden en gewoon zo ophangen. Of wat ook leuk is: vul een bloempot met een laagje (gewone) klei en steek daar de bamboestokken in (met de opening naar voor natuurlijk!). Je kan die bloempotten dan met een haakje ophangen aan een zuidermuur door het gat aan de achterkant.=> De kans dat hier metselbijen hun eieren in komen leggen is heel groot als deze dingetjes op een zonnige plek komen te hangen.

Voor mijn part zouden blikjes ook kunnen voor bovenstaande, maar naar milieuopvoeding toe is het minder verantwoord: blik recycleer je beter in de PMD-zak: er is al genoeg metaal tekort in de wereld!


Bloempotjes op een stok met daarin stro trekt oorwormen aan: heel nuttig in de (bio-)moestuin. De potjes kan je natuurlijk op allerlei manieren laten versieren: vb. met watervaste verf.


Voor een vogelschrik kan je zo creatief gaan als je zelf wil of kan, maar vergis je niet; vogels laten zich nooit lang foppen. CD's werken even goed, maar uiteindelijk krijgen ze ook dat door. Toch is het misschien leuk om met de leerlingen aan de slag te gaan: een vogelschrik vrolijkt een moestuin wel op en maakt het allemaal wat persoonlijker!


Veel succes daar!

Pol
maandag 15 oktober 2012 - 20:49
Snuitje

Snuitje

Hoi,

De buizen zou ik gebruiken om de bamboestokken gemakkelijk bijeen te houden. Net zoals ik eerst met de blikken wou doen.
Zo kan iedereen aan zijn eigen hotelkamer werken dat we dan achteraf in een houten bak buiten zetten. Dus het meeste bestaat dan uit bamboestokjes van verschillende diktes.

Van die bloempotten had ik al ergens gevonden en vond ik ook een super idee.

woensdag 17 oktober 2012 - 07:38
Polplastron

Polplastron

Dat lijkt me een goed plan! Toon vooral foto's van het eindresultaat; we zijn altijd geïnteresseerd in zulke creaties!

Groeten,

Pol
dinsdag 23 oktober 2012 - 21:24
lucky7

Lucky7

beste

wij hebben hier op de gemeente een hotel geknutseld. wij hebben een lege wijn kist gebruikt en onderverdeeld met plankjes. ziehier onze resultaten

Biologisch Tuinieren

dinsdag 30 oktober 2012 - 23:06
BOSVROUW

BOSVROUW

Zeer mooi, nuttig en decoratief! Wat moeten dier en mens nog meer hebben!
woensdag 31 oktober 2012 - 09:40
Polplastron

Polplastron

Ik zou ze wel ophangen op een droge plek of een soort afdakje boven de kistjes maken: ik vrees anders dat die kistjes héél snel gaan schimmelen en rotten. Verder: knap gemaakt!
zaterdag 3 november 2012 - 10:44
lucky7

Lucky7

@ploplastron

is de bedoeling dat er een flat komt van kistjes en waar we een dakje boven maken met dakpannen waar we boven dan nog stro in kunnen zetten.
de oudste hier is een echte natuur liefhebber en geeft dat door aan zijn broer en zus.
en hij zit nu in zijn knutselfase dus laat maar doen zeg ik. zolang hij respect heeft voor de natuur zit het goed.
we kunnen beter stimuleren zodat ze weten vanwaar alles komt.
zaterdag 3 november 2012 - 20:35
Polplastron

Polplastron

@Lucky7: op alle vlakken goed bezig!
zondag 4 november 2012 - 16:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon