menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vraagje over compost

Ga naar meest recente reactie

Gehenna

Gehenna

Ik heb een groot compostvat dat barstensvol zit dus heb ik een tweede (kleine doorboorde vuilbak) erbij gezet dat intussen ook al goed vol zit.
Op 2 jaar nog niks kunnen gebruiken en dat op zich is wel lang, niet?
Daarnet de schuif opengetrokken om te zien hoe dat daar zit en er zitten nog hele uischillen, aardappelschillen, takken en bladeren tussen (gewoon vanalles dus)
Elke keer als er een redelijke hoeveelheid ingedaan werd heb ik er compostversneller tussen gedaan. Er word regelmatig in 'geroerd' met zo'n puntige compostroerder en grote stukken worden klein gesneden.
Er zit wel compost in maar ook onverteerde stukken, redelijk veel zelfs.
Verder ruikt het wel naar compost hoor. Da's wel al goed. In de winter niet in gekoterd met die stok en de verluchting dichtgelaten.

Wat doe ik fout dat er onderin nog geen geheel verteerde compost beschikbaar is? Da's 2 jaar geleden opgestart!
Roer ik er te veel in misschien? Dat zou toch zo ongeveer om de 14 dagen zijn dat ik dat doe.

woensdag 4 mei 2011 - 17:03
Polplastron

Polplastron

Compostversneller is heel goed voor de winkelier, maar heeft voor de compost eigenlijk geen voordelen.

Zorg dat je je materiaal zo veel mogelijk afwisselt. Gebruik bruin materiaal (fijn takkensnoeisel, droog blad e.d.) in ongeveer gelijke hoeveelheid met groen, stikstofrijk materiaal (onkruid, schillen, gras, vers blad e.d.). Het stikstofrijke materiaal zal de compostering versnellen en de temperatuur enorm laten oplopen. Indien je echter te veel van dit materiaal bij elkaar zou doen, gaat de compost verstikken en stinken. Een goede mix is dus belangrijk.

Je manier van omzetten is zeker goed. Om de 14 dagen is er zeker niets mis mee, ik doe het persoonlijk meer, maar anderen doen het minder.

Na een tijd zal je wel moeten stoppen met materiaal toevoegen en het hele zootje laten rijpen. Als je telkens nieuw materiaal blijft toevoegen kan het natuurlijk nooit allemaal klaar zijn voor gebruik hé!

Na enige tijd kan je de compost die erin zit uitzeven en de grove stukken terug mengen onder de nieuwe opstart. Of ... (een beetje controversieel nog) je kan de compost gebruiken zoals hij is: dit is iets grover en er zal nog een klein deel moeten vergaan in je plantenborder, maar je biedt wel meteen heel wat schuilplaatsen aan nuttige organismen en op zandbodem houdt dit soort compost, naar mijn mening, langer en beter de grond vast.

Groeten,

Pol

P.S.: Met één bak kom je dus niet toe als je goed begrijpt wat ik hierboven vertel. Persoonlijk werk ik liever met open bakken van 1m³ groot. Als je zo drie bakken hebt, kan je telkens de compost omzetten naar de volgende bak. Vanaf het moment dat één bak vol zit, laat ik hem rijpen en zet ik een nieuwe bak op. Maar in een kleine tuin is dat waarschijnlijk niet meteen haalbaar.
woensdag 4 mei 2011 - 17:36
Gehenna

Gehenna

Hoi Pol,


Heb daarnet gaan meten of ik geen open bakken kan plaatsen maar dat lukt niet.
Dus, meerdere vaten, 1 vullen en het ander met rust laten.
Dan zit er maar 1 ding op. Nog ene bijzetten en de dees gerust laten en vooral niks bijsteken als het 10cm zakt.
Dat wist ik dus niet. Staat nergens in mijn compostboekjes

Ik neem ons moeder haar groenafval ook mee, vandaar de grote hoeveelheid. En ik heb redelijk wat in de weg staande planten fijngesnippert en erin gestoken. Dat zal in de toekomst dus ook wel wat minder zijn.

En zo zijn we weer wat slimmer geworden zi!
Merci Pol!
woensdag 4 mei 2011 - 17:50
Polplastron

Polplastron

Tja in theorie zou zo'n vat onderaan geschikte compost moeten hebben en zou je bovenaan steeds moeten kunnen bijvoegen, maar hoe je dat dan moet verluchten weet ik niet... Ik heb er geen ervaring mee, dus ik kan mis zijn hoor, maar persoonlijk zou ik met twee bakken werken. Gewoon praktischer!

Overigens werk ik hier ook met grote hoeveelheden want de buren brengen hun snoeiafval naar hier ... en ... ik ben daar nog content mee ook! LOL

Groeten,

Pol
woensdag 4 mei 2011 - 18:10
garfield

Garfield

Normaal gaat het met een compostvat snellen dan met een compostbak, omdat de temperatuur hoger kan worden dan in de open bakken. Na twee jaar mag je geen aardappelschillen ed meer kunnen vinden. Zelf heb ik met open bakken na twee jaar prima compost. En dan zet ik alleen het laatste half jaar de hoop om. Laat de hoop eens een 4 maanden rusten en haal hem dan een geheel leeg. Met eventueel zeven kun je de takken er dan uithalen. (is geheel normaal dat die niet geheel weg zijn.)

Zitten er bij jou trouwens wel regenwormen in? Dat zijn de beste opruimers en humusfabriekjes die je je kunt voorstellen.
woensdag 4 mei 2011 - 20:59
Gehenna

Gehenna

Onder het vat (staat op 4 straattegels met ruimte tussen de tegels) liggen toch wormhoopjes. En slakken en in het deksel zitten spinnen.
Regenwormen overleven geen compostvat, da's te warm.
woensdag 4 mei 2011 - 21:13
Polplastron

Polplastron

De meeste wormen in een composthoop of -bak zijn compost- of strooiselwormen (Eisenia fetida).

Compostwormen leven natuurlijkerwijs in organisch materiaal aan het bodemoppervlak. Ze missen de spierkracht waarmee sommige andere (gewone) regenwormen diepe gangen graven.

Compostwormen komen normaalgezien vanzelf in een compostvat of -bak als deze onderaan open is en in contact staat met de bodem.

Of het in een compostvat sneller gaat dan in een compostbak weet ik niet zo meteen want ik kan niet vergelijken, maar ik denk dat veel ook afhangt van wat en hoe je composteert. Bij mij gaat het proces vrij snel want na een maand of 2 à 3 heb ik kant en klare compost en dan bedoel ik niet dat dit zo lang gerust heeft, maar vanaf de eerste maaibeurt. Rusten doet mijn compost meestal maar ongeveer een maand tenzij ik hem niet meteen kan gebruiken in de tuin. Hiervoor heb ik dan wel wekelijks tot twee keer per week de compost omgezet en grasmaaisel toegevoegd aan een grote hoop bruin materiaal. Temperaturen worden echt wel hoog want bij het omzetten komt er een hele rookpluim vrij.

Groeten,

Pol
woensdag 4 mei 2011 - 21:16
garfield

Garfield

Het maakt inderdaad nogal wat uit hoe je composteert. Pol is een zeer actieve en ik ben een hele luie. Ook heb ik heel ander materiaal. (geen gras) Ik neem aan dat Pol alleen in de zomer die 3 maanden met heel geschikt materiaal kan halen. Zelf heb ik 3 bakken die ik een heel jaar volgooi, zonder het te gaan mengen en mixen. Broeien gaat het in de zomer zeker wel, maar niet de hoge temperaturen van 70 graden.(jammer) Na dat jaar gooi ik er niets meer bij (alleen nog mest). Dan zijn de wormen aan de beurt (de kleinere tijgerwormen) Die eten de compost op en tijdens dat jaar ga ik wel omzetten. De hoeveelheid wordt dan per maand minder, totdat er nog maar een kwart over is en de wormen vertrekken. Dan is de compost voor mij klaar en schep ik de bak leeg om de compost in het volgende voorjaar te gebruiken. Doordat ik veel tijd neem is bijna alles verteerd. Ook takken ed. Zeven ed doe ik ook niet. Daar ben ik te lui voor. Dat enkele takje verteert in de grond wel.
Mij bevalt dit prima en ik zou het niet anders meer willen.
woensdag 4 mei 2011 - 22:07
Polplastron

Polplastron

Niks mis mee! Overigens is er een wezenlijk verschil tussen passieve compost en actieve: de eerste bevat meer organisch materiaal, de tweede geeft minder kans op ziektekiemen en onkruid.

Ik verzamel in het najaar heel wat materiaal dat ik dan afdek tot aan het maaiseizoen. Oorspronkelijk ben ik dan ook begonnen met composteren om van mijn grasmaaisel af te komen. Nu weet ik dat compost goed is voor mijn planten en probeer ik gewoon om zoveel mogelijk en zo'n goed mogelijke compost te maken.

Mijn buren geven in het najaar heel wat snoei-en bladafval aan mij en daar komt nog heel wat van eigen tuin bij. Na de winter heb ik dan een mooie verzameling bruin materiaal. Vanaf april komt er eigenlijk bijna alleen nog grasmaaisel bij (en natuurlijk het keukenafval).

Voor mij is compost omzetten overigens heilzaam: een goede buikspieroefening om de rugpijn tegen te gaan.

Groeten,

Pol
woensdag 4 mei 2011 - 22:24
garfield

Garfield

Ik merk het wel, Pol is een kenner. Ik ben begonnen om van het tuinafval af te komen en van de dure stinkende groene containers. Maar nu mag er geen koffiefiltertje meer bij het restafval. Ik ben nog net niet zover dat ik aan de buren vraag om afval. Ik heb trouwens meer bruin materiaal. Ongeveer 400 liter compost levert het mij trouwens per jaar op. Lui ben ik eigenlijk helemaal niet, maar wel bij het composteren.
vrijdag 6 mei 2011 - 13:44
Gehenna

Gehenna

De buren hier vroegen of ze het afval in dat vat mochten doen.
NO WAY! Al die distels en pissebloemen, zevenblad, klaver, wilde wingerd, hondsgras, en noem maar op? Ik dacht het niet.
vrijdag 6 mei 2011 - 22:42
garfield

Garfield

Heel verstandig Gehenna, ik wil ook geen rotzooi van een ander. Je weet nooit wat er in zit. Zelf gooi ik mijn eigen zevenblad, kweekgras en haagwinde gerust in mijn compostvat. Geen enkel probleem. Het gaat dood in mijn vat. Vooral doordat het eerst opdroogt. Maar ik wil geen spul van een ander, want daar kan zaad van onkruid inzitten. En dat gaat bij mij niet geheel dood, omdat ik die hoge temperatuur niet overal haal.
zaterdag 7 mei 2011 - 00:52
Gehenna

Gehenna

Blad van onkruid is ok, maar zaden en wortels? Nooit in een compostvat doen
zaterdag 7 mei 2011 - 10:13
garfield

Garfield

Ik weet het Gehenna, dat is een goed advies. Zaden wil ik er ook niet in, maar op de manier hoe ik composteer gaat alle wortelonkruid bij mij dood. Al hele discussies over gehad, maar ik blijf het doen. Meestal droogt het bij mij gewoon uit. Mijn tuin zou ook helemaal vol staan met kweek, haagwinde en zevenblad als het bij mij niet dood zou gaan. En ik heb wat dat betreft een bijna schoon tuintje. Ik krijg het alleen nog binnen van buurpercelen. Ik raad het verder ook niemand aan hoor, laat daar geen misverstand over bestaan.
zaterdag 7 mei 2011 - 21:08
renate67

Renate67

hallo gehenna
Als het al echt naar compost ruikt en er duidelijk ook compost tussen zit.
Dan zou ik het zeven, waarschijnlijk heb je dan 2/3 tot 3/4 prima compost en dan nog een rest onverteerd materiaal wat dan gelijk het begin is van de nieuw te vullen compostbak.
Zo hoef je nu geen 3e vat bij te plaatsen en heb je compost voor in de tuin.
Ik heb mijn bak ook net gezeefd, ik schat zo´n 100liter compost en 15liter onverteerde resten.

Renate
zaterdag 7 mei 2011 - 22:59
Gehenna

Gehenna

Hmz, dat zou natuurlijk ook kunnen. Ben ik uuuren zoet mee, kleine zeef
Die derde bak komt er toch ook.
Ene pré-compost, ene om met rust te laten en ene voor de oude grond.
zondag 8 mei 2011 - 11:36
Polplastron

Polplastron

Onkruid kan gerust in het compostvat hoor: ook distels, paardenbloemen e.d.!

Voorwaarde is wel dat de temperatuur hoog genoeg oploopt. Op een gewone, passieve compostHOOP moet je dat zeker niet doen want dan ga je overal onkruid vinden na het uitrijden van de compost. In een vat zou dat toch moeten lukken mits je voldoende stikstofrijk materiaal toevoegt en af en toe eens het materiaal omzet: de temperatuur loopt dan zo hoog op dat er maar weinig zaden of wortels zijn die dat kunnen overleven.

In mijn bakken gaat echt alles, ook koffiefilters, rotte ajuinen, aardappelschillen, klaver, haagwinde e.d..
Vaak schiet van die aardappelschillen in het begin wel eens hier en daar een aardappelplant op, maar met regelmatig omzetten geven die plantjes het al snel op en composteren ze netjes mee. Onkruidzaden kiemen soms ook nog even in de compostbak, maar met regelmatig omzetten leggen zij ook het loodje.


Groeten

Pol

P.S.: Waarom zouden koffiefilters niet op de compost mogen?????
zondag 8 mei 2011 - 13:29
garfield

Garfield

Geachte Pol,

Ik ben het niet geheel met jou eens. Ik heb in principe een wat passieve composthoop, maar daar gaan alle wortelonkruiden in dood. Echt alles gaat er bij mij in. Zelfs bananenschillen en citrusvruchten en natuurlijk alle wortelonkruiden inclusief de aardappel. De uitzondering zijn de wortels van koolplanten met knolvoet. Die gaan heel exclusief in de grijze restbak. Voor mij is het een ervaringsfeit dat ook wortelonkruiden vergaan. Ik raad het echter niemand aan.

Koffiefilters kunnen volgens alle kenners in de compostbak.
zondag 8 mei 2011 - 18:25
cetinel

Cetinel

ik smijt vanalles op mijn composthoop hoor!(ventje er toch maar weer uitgevist,was nog te goed voor weg te doen )onkruid paardebloem distels,brandnetels....alles wat plantaardig is,alleen citrusschillen doe ik er nie in...
zondag 8 mei 2011 - 22:17
Polplastron

Polplastron

k ben het niet geheel met jou eens. Ik heb in principe een wat passieve composthoop, maar daar gaan alle wortelonkruiden in dood. Echt alles gaat er bij mij in. Zelfs bananenschillen en citrusvruchten en natuurlijk alle wortelonkruiden inclusief de aardappel. De uitzondering zijn de wortels van koolplanten met knolvoet. Die gaan heel exclusief in de grijze restbak. Voor mij is het een ervaringsfeit dat ook wortelonkruiden vergaan. Ik raad het echter niemand aan.

Ik zou persoonlijk ook vermoeden dat de meeste onkruiden het in de composthoop niet zouden overleven gezien ze wel zouden kiemen maar door lichtgebrek zouden afsterven. Wat mijn advies daar betreft, ga ik dan ook voort op de gevestigde literatuur hieromtrent. Omdat ik enkel een actieve compostbak heb, kan ik niet vergelijken of uit ervaring spreken. Wat passief composteren betreft ben JIJ de kenner hé! Ik verwoord mijn advies dus anders: op een actieve compostbak met voldoende stikstofrijk materiaal kan onkruid geen kwaad, in een passieve composthoop wordt het volgens de literatuur afgeraden. Toch zijn er kenners, met avatars in de vorm van leuke cartoonfiguren, die goede resultaten halen met passieve hopen waar toch onkruid op gaat!

Koffiefilters kunnen volgens alle kenners in de compostbak.

Sorry, ik had je post te snel gelezen. Je zei daarin dat je geen koffiefilters meer bij het restafval deed. Ik dacht even dat je ze niet in de compostbak deed! Vandaar mijn reactie.

Groeten,

Pol
dinsdag 10 mei 2011 - 14:04
garfield

Garfield

Dan zijn we het helemaal met elkaar eens.
Maar om het nog even aan te vullen. Zelf ga ik er van uit dat ik een wat passieve composthoop heb, maar ondanks dat zal de temperatuur in de zomer best wel eens hoog worden. Maar niet overal, dus ik wil er geen onkruidzaad in. Ik denk dat mensen die denken dat ze een actieve hoop hebben, er maar niet van moeten uitgaan dat het altijd lukt om de onkruidzaden te doden. Dus ook daar liever geen onkruidzaad. Alleen de professionele composteerder heeft de omstandigheden dusdanig onder controle dat het onkruidzaad dood gaat.
dinsdag 10 mei 2011 - 21:02
Polplastron

Polplastron

Gelukkig heb ik "hyper"-actieve compostbakken! En gezien ik het stikstofrijk materiaal regelmatig weer toevoeg en mee onderwerk loopt de temperatuur meermaals op tot boven de 70°C. In praktijk lijkt het alvast te werken.

Bij actief composteren waarbij om de zoveel weken wordt omgezet, lukt het misschien inderdaad niet, maar ik spreek me er niet over uit.

Bij bepaalde professionele compostbedrijven doet men een anaerobe vertering (dus zonder zuurstof) waarbij de temperatuur ook heel hoog oploopt. Deze compost is gegarandeerd kiemvrij, maar stinkt de eerste dagen wel enorm naar ammoniak.

Ik prefereer persoonlijk m'n eigen spul: die ruikt naar bosgrond!

Groeten,

Pol
dinsdag 10 mei 2011 - 21:39
Gehenna

Gehenna

Alle onkruid dat niet in bloei staat of bloemknoppen heeft (en dus ook niet in zaad) vliegt erin. Voor de rest heb ik er geen betrouwen in. Stel dat ...

Mogen in bier verzopen slakken op de compost? Inclusief bier natuurlijk. Of gooi ik dat uit bij de buren
dinsdag 10 mei 2011 - 23:27
garfield

Garfield

Ook slakken kunnen erin. Ik ben een aanhanger van het idee dat alle biologisch materiaal er in kan. Dat kleine beetje bier is ook prima. Water met wat hop en gerst is toch gewoon prima spul. De alcohol is namelijk al lang verdampt.
woensdag 11 mei 2011 - 07:33
Polplastron

Polplastron

Persoonlijk vind ik het toch altijd zonde om bier op te offeren om slakken te doden hoor. Indien het dan toch moet, neem dan Heineken of zo!
woensdag 11 mei 2011 - 09:11
Gehenna

Gehenna

LOL! Ik snap de link tussen bier en Heineken niet
Ze krijgen dat spul van 0,29€ uit Aldi.
Straks de compost op dus, vies slijmerig spul.
woensdag 11 mei 2011 - 09:25
Polplastron

Polplastron

We verstaan elkaar weer goed!
woensdag 11 mei 2011 - 11:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon