menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Voedselbos

Ga naar meest recente reactie

Tborre

Tborre

Heeft er iemand op het forum ervaring met het inrichten van een voedselbos?
Alle tips zijn welkom.
dinsdag 26 april 2011 - 13:41
cetinel

Cetinel

voedselbos???bedoel je een "snoepbos" of is het iets dat vooral voedsel moet verschaffen aan de dieren??
een snoepbos,staat in de groente en tuin encyclopedie en daar gaat het over verschillende fruitsoorten...
dinsdag 26 april 2011 - 14:06
Tborre

Tborre

onder voedselbos versta ik :

Een 'voedselbos' of 'eetbaar bos' is een bron van voeding (bessen, hazelnoten, honing enz.) en andere nuttige grondstoffen zoals hout.

Op een uitgekiende manier integreer je bomen, struiken, klimmers, bodembedekkers, kruiden, éénjarige gewassen en doorlevers in de tuin.

Dus zowel voor mens en diet bruikbaar materiaal.

Ik begreep van de teksten die ik online kan vinden dat er zelfs open ruimtes in worden gehouden om groten in te telen en gebruik te maken van de natuurlijk eigenschappen die de bosachtige omgeving dan kan geven.

ik merk wel dat het soms ook een bostuin heet.. misschien is de term niet helemaal duidelijk
dinsdag 26 april 2011 - 14:13
Eve

Eve

Ge bedoelt dus permaculture zoals Patrick Whitefield het beschrijft?

dinsdag 26 april 2011 - 18:56
Tborre

Tborre

Inderdaad, zoals in zijn boek "How to Make a Forest Garden" .

iemand enige ervaring mee?
woensdag 27 april 2011 - 11:45
Eve

Eve

Ja, dat boek heb ik ook, maar ik heb er nog niet echt iets mee gedaan. Inspirerend, maar ik heb zo weinig plaats.
Alhoewel we wel bloemen tussen het fruit groeien hebben in de volkstuin, en plaats tussen hogere planten opvullen met laag groeiende kruiden en bloemen... Dus veel mensen doen het wellicht al een klein beetje
woensdag 27 april 2011 - 21:12
Tborre

Tborre

met 2 hectare open ruimte is dat onderdeel geen limitator.
Omdat ik toch een deel wil "bebossen" leek me het concept wel handig, maar naast het boek is er zeer weinig te vinden op vlak van practische toepassing.
Via de groenebrigade heb ik wel een uitnodiging gekregen om mee te komen helpen bij de aanleg van een voedselbos in de vlaamsche ardennen, maar vanuit leuven is dat nu ook niet naast de deur..

Mochten er mensen zijn die hierin interesse hebben, of wat tips hebben dan hoor ik graag.
donderdag 28 april 2011 - 11:33
Figo

Figo

Hallo Tborre, hoe is uw "project" intussen gevorderd ??
hier ook interesse in het "systeem"..
vrijdag 2 november 2018 - 09:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon